Kids

Persbericht

Een prentbriefkaart uit de ruimte?

Een spiraalstelsel dat op de Melkweg lijkt

1 juni 2011

Astronomen van ESO hebben met de Wide Field Imager van de 2,2-meter MPG/ESO-telescoop een opname gemaakt van NGC 6744. Dit indrukwekkende spiraalstelsel staat op ongeveer 30 miljoen lichtjaar in de richting van het zuidelijke sterrenbeeld Pauw. De foto zou bijna een prentbriefkaart van onze eigen Melkweg kunnen zijn, afkomstig van een extragalactische vriend. Dit stelsel lijkt namelijk veel op het onze.

We zien NGC 6744 bijna recht van boven, waardoor we de structuur van het sterrenstelsel goed kunnen zien. Als we de technologie hadden om ons Melkwegstelsel te verlaten en het vanuit de ruimte te bekijken, zouden we ongeveer dit beeld zien – opvallende spiraalarmen rond een dichte, langgerekte kern, ingebed in een stofrijke schijf. Het stelsel heeft zelfs een begeleider – NGC 6744A, de veeg rechtsonder NGC 6744 – die overeenkomsten vertoont met de Magelhaense Wolken – de ‘buren’ van de Melkweg.

Een belangrijk verschil tussen NGC 6744 en de Melkweg is hun grootte. Waar ons sterrenstelsel een middellijn van ruwweg 100.000 lichtjaar heeft, is het afgebeelde stelsel bijna tweemaal zo groot. Toch geeft NGC 6744 een goede indruk van ons thuisstelsel.

Dit spectaculaire object is een van de grootste en meest nabije spiraalstelsels. Hoewel het alles bij elkaar ongeveer zo helder is als 60 miljard zonnen, is dit licht over zo’n groot hemeloppervlak verspreid (bijna tweederde van de breedte van de maanschijf), dat het stelsel zich in een kleine telescoop slechts vertoont als een vage gloed met een heldere kern. Niettemin is dit voor amateurastronomen een van de mooiste objecten aan de zuidelijke hemel.

Met een professionele telescoop, zoals die waarmee deze opname is gemaakt, kan NGC 6744 in volle glorie worden waargenomen. Zijn stoffige spiraalarmen zijn rijk aan gloeiende stervormingsgebieden (rood gekleurd), die deze dubbelganger van de Melkweg zijn opvallende spiraalvorm geven.

Deze foto is genomen met de Wide Field Imager van de 2,2-meter MPG/ESO-telescoop van de ESO-sterrenwacht op La Silla (Chili). Hij is opgebouwd uit opnamen die door vier verschillende filters zijn gemaakt, filters die respectievelijk blauw, geelgroen en rood licht en de gloed van waterstofgas doorlaten. Deze opnamen leveren respectievelijk het blauw, groen, oranje en rood van de foto.

ESO, de Europese Zuidelijke Sterrenwacht, is de belangrijkste intergouvernementele sterrenkundeorganisatie in Europa, en het meest productieve astronomische observatorium ter wereld. ESO wordt ondersteund door 15 landen: België, Brazilië, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland. ESO voert een ambitieus programma uit, gericht op het ontwerp, de bouw en het beheer van krachtige grondobservatoria die astronomen in staat stellen om belangrijke wetenschappelijke ontdekkingen te doen. ESO speelt ook een leidende rol bij het bevorderen en organiseren van samenwerking op sterrenkundig gebied. ESO beheert drie waarnemingslocaties van wereldklasse in Chili: La Silla, Paranal en Chajnantor. Op Paranal staat ESO’s Very Large Telescope (VLT), de meest geavanceerde optische sterrenwacht ter wereld. Ook is ESO de Europese partner van de revolutionaire telescoop ALMA, het grootste sterrenkundige project van dit moment. Daarnaast bereidt ESO momenteel de bouw voor van de 42-meter Europese Extremely Large optische/nabij-infrarood Telescoop (E-ELT), die ‘het grootste oog op de hemel’ ter wereld zal worden.