Kids

Persbericht

Een kweekplaats van sterren

1 februari 2012

Deze nieuwe opname toont een stellaire kraamkamer die NGC 3324 wordt genoemd. Hij is gemaakt met de Wide Field Imager van de 2,2-meter MPG/ESO-telescoop van de sterrenwacht op La Silla (Chili). De intense ultraviolette straling van een aantal van de hete, jonge sterren in NGC 3324 heeft de gaswolk tot gloeien gebracht en een holte uitgehouwen uit het omringende gas en stof.

NGC 3324 bevindt zich in het zuidelijke sterrenbeeld Carina (Kiel, deel van het mythologische schip Argo) op ongeveer 7200 lichtjaar van de aarde. Hij bevindt zich aan de noordkant van de chaotische omgeving van de Carinanevel, die talrijke haarden van stervorming omvat (eso0905). Een rijke voorraad van gas en stof in het NGC 3324 gebied heeft daar enkele miljoenen jaren geleden een golf van stervorming gevoed en tot de vorming van een aantal forse en zeer hete sterren geleid, die op de nieuwe foto prominent aanwezig zijn.

De sterrenwinden en intense straling van deze jonge sterren hebben een holte in het omringende gas en stof geblazen. Dat komt het duidelijkst tot uiting bij de ‘muur’ van weggeblazen materiaal rechts van het centrum. De ultraviolette straling van de hete jonge sterren stoot elektronen weg uit waterstofatomen, die vervolgens weer worden ingevangen, wat resulteert in het uitzenden van karakteristiek karmozijnrood licht. Andere elementen produceren andere kleuren: de groengele gloed in de centrale delen is karakteristiek voor tweevoudig geïoniseerde zuurstof.

Waarnemers van gasnevels herkennen vaak iets in de vorm van deze kosmische wolken. Een van de bijnamen voor het gebied van NGC 3324 is de ‘Gabriela Mistral-nevel’, naar de Chileense dichteres die in 1945 de Nobelprijs voor de Literatuur ontving [1]. De rand van de muur van gas en stof rechts vertoont een sterke overeenkomst met het profiel van een menselijk gezicht, met het ‘uitsteeksel’ in het midden als neus.

De Wide Field Imager van de 2,2-meter MPG/ESO-telescoop van de ESO-sterrenwacht op La Silla heeft ook tal van donkere structuren in NGC 3324 vastgelegd. In deze gebieden houden stofdeeltjes het licht van het gloeiende gas op de achtergrond tegen, wat draderige silhouetten oplevert die de indrukwekkende opname een extra dimensie geven.

Eerder is ook de Hubble-ruimtetelescoop al eens op NGC gericht. Hubble kan kleinere details vastleggen dan de Wide Field Imager, maar heeft een veel kleiner beeldveld. De beide instrumenten vullen elkaar dus goed aan.

[1] Verdere uitleg en vergelijkingsmateriaal zijn te vinden op de website van amateurastronoom Daniel Verschatse: http://www.verschatse.cl/nebulae/ngc3324/medium.htm.

Het jaar 2012 staat in het teken van de vijftigste verjaardag van de oprichting van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO). ESO is de belangrijkste intergouvernementele astronomische organisatie in Europa en de meest productieve sterrenwacht ter wereld. Zij wordt ondersteund door vijftien landen: België, Brazilië, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland. ESO voert een ambitieus programma uit, gericht op het ontwerpen, bouwen en beheren van grote sterrenwachten die astronomen in staat stellen om belangrijke wetenschappelijke ontdekkingen te doen. Ook speelt ESO een leidende rol bij het bevorderen en organiseren van samenwerking op astronomisch gebied. ESO beheert drie waarnemingslocaties van wereldklasse in Chili: La Silla, Paranal en Chajnantor. Op Paranal staan ESO’s Very Large Telescope (VLT), de meest geavanceerde optische sterrenwacht ter wereld, en twee surveytelescopen: VISTA werkt in het infrarood en is de grootste surveytelescoop ter wereld en de VLT Survey Telescope is de grootste telescoop die uitsluitend is ontworpen om de hemel in zichtbaar licht in kaart te brengen. ESO is ook de Europese partner van de revolutionaire telescoop ALMA, het grootste astronomische project van dit moment. Daarnaast bereidt ESO momenteel de bouw voor van de Europese Extremely Large optical/near-infrared Telescope (E-ELT), een telescoop van de 40-meterklasse die ‘het grootste oog op de hemel’ ter wereld zal worden.