Persbericht

Vierde top van de Pacifische Alliantie vindt plaats op ESO’s Paranal-sterrenwacht

Vier presidenten op Paranal voor ondertekening kaderverdrag

6 juni 2012

De presidenten van Chili, Colombia, Mexico en Peru zijn vandaag naar ESO’s Paranal-sterrenwacht in de Chileense Atacama-woestijn gekomen om met eigen ogen de geavanceerde telescopen en technologie van ESO’s vlaggenschip te kunnen zien. De presidenten kwamen op Paranal bijeen voor de vierde top van de Pacifische Alliantie, waarbij het kaderverdrag van de Alliantie werd geratificeerd.

Vandaag, woensdag 6 juni, kwamen de presidenten Sebastián Piñera van Chili, Juan Manuel Santos van Colombia, Felipe Calderón van Mexico en Ollanta Humala van Peru op ESO’s Paranal-sterrenwacht bijeen voor de vierde top van de Pacifische Alliantie. José Enrique Castillo, minister van buitenlandse zaken van Costa Rica en Francisco Álvarez De Soto, onderminister van buitenlandse zaken van Panama, namen deel als waarnemers. John Baird, minister van buitenlandse zaken van Canada, Hidenori Murakami, de Japanse ambassadeur in Chili en Virginia Greville, de Australische ambassadeur in Chili waren als gasten aanwezig. Dit is verreweg het grootste gezelschap van hoge functionarissen dat ooit een bezoek heeft gebracht aan een ESO-locatie.

Het doel van de top was de ratificatie van het kaderverdrag van de Pacifische Alliantie werd getekend. Dit verdrag formaliseert de samenwerking tussen deze Latijns-Amerikaanse landen.

Eerder deze ochtend verwelkomde president Piñera zijn collega’s Calderón, Humala en Santos op de top, in het bijzijn van de president van de ESO-Raad, Xavier Barcons, de algemeen directeur van ESO, Tim de Zeeuw, ESO’s vertegenwoordiger in Chili, Massimo Tarenghi, en de directeur van de sterrenwacht, Andreas Kaufer. President Piñera werd vergezeld door zijn echtgenote Cecilia Morel, en president Calderón door zijn echtgenote, Margarita Zavala.

Het is een geweldige eer voor ESO om zulke gasten te mogen ontvangen. We zijn heel trots dat Paranal is uitgekozen voor zo’n belangrijke regionale top, en het is een groot genoegen om ons werk aan hunne excellenties te mogen presenteren,’ zei ESO’s algemeen directeur.

Na de ratificatie van het verdrag, lunchten de presidenten in de Paranal Residencia, waar ze gezelschap kregen van Zijne Majesteit Juan Carlos I, koning van Spanje, die op de laatste dag van zijn bezoek aan Chili een privé-bezoek aan de sterrenwacht bracht.

Later op de dag gaf ESO’s algemeen directeur de bezoekers van de top een overzicht van ESO, waarna de Chileense astronome María Teresa Ruiz, in 1997 winnares van de National Exact Sciences Award, hen voor hun rondleiding op de sterrenwacht kennis liet maken met de wonderen van de astronomie.

President Piñera kwam een dag eerder aan op Paranal voor een bezoek van de sterrenwacht. Dit is de derde keer sinds de inauguratie in 1999 dat de sterrenwacht door een zittende president van Chili werd bezocht. Presidenten Eduardo Frei Ruiz-Tagle (in 1999) en Ricardo Lagos (in 2004) gingen hem voor.

Na een inleiding tot het werk van ESO door de algemeen directeur, had president Piñera een ontmoeting met de ESO-staf in de Recidencia. Later proefde hij vanuit de controlekamer de sfeer van het waarnemen met de meest geavanceerde optische telescoop ter wereld, waarbij hij geanimeerde gesprekken voerde met de staf en assisteerde bij waarnemingen met de VLT Survey Telescope.

Doel van de Pacifische Alliantie is de bevordering van de regionale economische integratie en het versterken van de groei, ontwikkeling en concurrentiepositie van de lidstaten, om stapsgewijs tot een vrij verkeer van goederen, diensten, kapitaal en personen te komen.

Het jaar 2012 staat in het teken van de vijftigste verjaardag van de oprichting van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO). ESO is de belangrijkste intergouvernementele astronomische organisatie in Europa en de meest productieve sterrenwacht ter wereld. Zij wordt ondersteund door vijftien landen: België, Brazilië, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk, Portugal, Spanje, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland. ESO voert een ambitieus programma uit, gericht op het ontwerpen, bouwen en beheren van grote sterrenwachten die astronomen in staat stellen om belangrijke wetenschappelijke ontdekkingen te doen. Ook speelt ESO een leidende rol bij het bevorderen en organiseren van samenwerking op astronomisch gebied. ESO beheert drie waarnemingslocaties van wereldklasse in Chili: La Silla, Paranal en Chajnantor. Op Paranal staan ESO’s Very Large Telescope (VLT), de meest geavanceerde optische sterrenwacht ter wereld, en twee surveytelescopen: VISTA werkt in het infrarood en is de grootste surveytelescoop ter wereld en de VLT Survey Telescope is de grootste telescoop die uitsluitend is ontworpen om de hemel in zichtbaar licht in kaart te brengen. ESO is ook de Europese partner van de revolutionaire telescoop ALMA, het grootste astronomische project van dit moment. Daarnaast bereidt ESO momenteel de bouw voor van de Europese Extremely Large optical/near-infrared Telescope (E-ELT), een telescoop van de 40-meterklasse die ‘het grootste oog op de hemel’ ter wereld zal worden.