Lehdistötiedote

Orionin kätketty tulinauha

15. toukokuuta 2013

Tämä dramaattinen, uusi kuva Orionin tähdistön kosmisista pilvistä paljastaa taivaalliselta tulinauhalta näyttävän kohteen. Tämä oranssi hohde edustaa kylmän tähtienvälisen tomun hiukkasista tulevaa himmeää valoa, ihmissilmälle näkymättömillä pitkillä aallonpituuksilla. Sen havaitsi ESO:n hallinnoima APEX-teleskooppi (Atacama Pathfinder Experiment).

Kaasupilvet ja tähtienvälinen tomu ovat raaka-aineita, joista tähdet on tehty. Nämä pikkuruiset tomuhiukkaset estävät kuitenkin meitä näkemästä mitä on pilvien sisällä ja takana - ainakin näkyvän valon aallonpituuksilla - mikä tekee tähtienmuodostusprosessien havainnoinnin vaikeaksi.

Tästä syystä tähtitieteilijät tarvitsevat havaintolaitteita, jotka kykenevät näkemään muita valon aallonpituuksia. Alimillimetriaallonpituuksilla nämä tomuhiukkaset hohtavat valonkulun estämisen sijaan, sillä niiden lämpötila on muutamia kymmeniä asteita absoluuttisen nollapisteen yläpuolella [1]. Chajnantorin ylätasangolla Chilen Andeilla 5000 metrin korkeudella merenpinnasta sijaitseva APEX-teleskooppi LABOCA-alimillimetriaallonpituuskameroineen on ihanteellinen työkalu tämänkaltaisia havaintoja varten.

Tämä vaikuttava, uusi kuva esittää vain osaa Orionin tähdistössä sijaitsevasta suuremmasta kokonaisuudesta, jota kutsutaan Orionin molekyylipilveksi. Tämä satoja valovuosia halkaisijaltaan oleva runsas kirkkaiden kaasusumujen, kuumien, nuorten tähtien ja kylmien tomupilvien sulatusuuni sijaitsee noin 1350 valovuoden etäisyydellä meistä. Kylmistä tomupilvistä säteilevä alimillimetriaallonpituuksien hohde näkyy tässä kuvassa oranssina. Se on sijoitettu tästä alueesta tavanomaisemmalla, näkyvällä valolla otetun kuvan päälle.

Kuvan oikeassa yläosassa sijaitseva suuri kirkas pilvi on tunnettu Orionin sumu, Messier 42. Se näkyy hyvin paljaalla silmällä hieman sumeana keskimmäisenä tähtenä Orionin miekassa. Orionin suuri kaasusumu on kirkkain osa valtavaa tähtien lastentarhaa, jossa uusia tähtiä syntyy. Se on Maata lähin merkittävä tähtienmuodostusalue.

Tomupilvet muodostavat kauniita rihmoja, levyjä ja kuplia painovoimaluhistumisten ja tähtituulien kaltaisten prosessien vaikutuksesta. Nämä tuulet ovat tähtien kaasukehistä virtaavia kaasuvirtoja, jotka ovat riittävän tehokkaita muokkaamaan ympäröiviä pilviä tässä näkyviksi monimutkaisiksi muodoiksi.

Tähtitieteilijät ovat käyttäneet näitä ja muita havaintoja APEX:ilta sekä kuvia ESA:n Herschel-avaruusobservatoriolta etsiessään tähtienmuodostuksen varhaisia vaiheita eli prototähtiä Orionin alueelta. He ovat tähän mennessä kyenneet tunnistamaan 15 kohdetta, jotka vaikuttavat paljon kirkkaammilta pitemmillä aallonpituuksilla kuin lyhyemmillä. Nämä vast'ikään löydetyt, harvinaiset kohteet ovat luultavasti nuorimpien milloinkaan löydettyjen prototähtien joukossa. Näin tähtitieteilijät ovat päässeet lähemmäs tähden muodostumisen alkuhetken havaitsemista.

[1] Kuumemmat kohteet säteilevät suurimman osan säteilystään lyhyemmillä aallonpituuksilla ja viileämmät pitemmillä aallonpituuksilla. Esimerkiksi hyvin kuumat tähdet (pintalämpötila noin 20 000 Kelviniä) näyttävät sinisiltä ja viileämmät (pintalämpötila noin 3000 Kelviniä) näyttävät punaisilta. Tomupilvi, jonka lämpötila on vain kymmenen Kelviniä, säteilee eniten paljon pitemmillä, noin 0.3 millimetrin aallonpituuksilla. Kyseessä on aallonpituusalue, jolla APEX on hyvin herkkä.

Tämän alueen prototähtien tutkimusta käsitellään julkaisusarjassa Astrophysical Journal julkaistussa tutkimusjulkaisussa "A Herschel and APEX Census of the Reddest Sources in Orion: Searching for the Youngest Protostars", kirjoittajinaan A. Stutz et al.

Tähän kuvaan käytettyjä APEX-havainto-ohjelmia johtivat Thomas Stanke (ESO), Tom Megeath (University of Toledo, USA) ja Amelia Stutz (Tähtitieteen Max Planck -instituutti, Heidelberg, Saksa). APEX on Radiotähtitieteen Max-Planck -instituutin (MPIfR), Onsalan avaruusobservatorion (OSO) ja ESO:n yhteistyöhanke. Chajnantorissa sijaitsevan APEX:in hallinnointi on uskottu ESO:lle.

Amelia Stutz