Kies uw taal:

Brengt nieuws vanuit het Heelal naar kinderen over de hele wereld

De godin van de jacht vangt haar prooi

25 september 2013

Sterrenkunde is een van de meest futuristische en high-tech wetenschappen van de wereld. Om de ruimte in te kunnen gaan hebben we geavanceerde raketten nodig; om nieuwe werelden te onderzoeken hebben we ongelofelijk complexe sondes nodig en om naar verre objecten te kijken hebben we krachtige telescopen nodig. Maar wist je dat het waarschijnlijk ook de oudste wetenschap is? Mensen bestuderen de sterren al sinds de prehistorie, al werd het toen wel gecombineerd met geloof en mythologie.

Je kunt nog steeds restanten van de oude sterrenkunde zien in de namen van ruimteobjecten. De planeten zijn bijvoorbeeld bijna allemaal vernoemd naar Romeinse goden; Mars is de Romeinse god van de oorlog en Venus is de godin van de liefde. Een nieuwe superkrachtige camera, die is ontworpen door het ‘European Southern Observatory’, combineert twee extremen: oud en modern. De camera heet ‘ArTeMiS’; een naam die uit de oude Griekse mythologie stamt, voor iets met een futuristisch ontwerp. Deze geavanceerde technologie geeft ons de mogelijkheid om naar radiogolven vanuit de ruimte te kijken in meer detail dan ooit tevoren! ArTeMiS kan enorme plattegronden maken van de nachthemel door gebruik te maken van kosmische radiogolven, en hij doet dat sneller en in veel betere kwaliteit dan elke andere camera!

Artemis is de godin van de jacht, en op deze foto vangt ze haar prooi: de ‘kattenpoot’ sterrennevel, gelegen in het sterrenbeeld Schorpioen. Deze prachtige foto laat een enorme wolk zien van kleurrijk gas, waar vele babysterren worden geboren!

Geinig weetje:Er zijn acht planeten in ons Zonnestelsel, en zeven zijn genoemd naar Romeinse goden en godinnen. Uranus is de enige uitzondering. Die is genoemd naar de Griekse god van de hemel.

Dit is de kinderversie van ESO-persbericht eso1341.