La Silla

ESO's eerste sterrenwacht

La Silla

De La Silla Sterrenwacht, 600 km ten noorden van de Chileense hoofdstad Santiago en op een hoogte van 2400 meter, is al sinds de jaren zestig een ESO-bolwerk. Hier heeft ESO enkele van de meest productieve telescopen in de 4-meterklasse in bedrijf.

De 3,5-meter New Technology Telescope (NTT) heeft de weg gebaand voor nieuwe telescooptechnieken en -ontwerpen. Hij was de eerste ter wereld met een computergestuurde hoofdspiegel (actieve optiek), een techniek die door ESO is ontwikkeld en nu bij de meeste grote telescopen worden toegepast.

La SillaDe 3,6-meter ESO-telescoop is uitgerust met de beste 'exoplanetenjager' ter wereld: HARPS (High Accuracy Radial velocity Planet Searcher), een ongekend nauwkeurige spectrograaf.

De La Silla Sterrenwacht is de eerste sterrenwacht van wereldklasse die gecertificeerd is volgens de ISO 9001-norm voor kwaliteitsmanagement. De infrastructuur op La Silla wordt ook door veel van de ESO-lidstaten voor speciale doeleinden gebruikt. Het gaat daarbij onder meer om de Zwitserse 1,2-meter Leonard Euler-telescoop, en de Rapid-Eye Mount-telescoop (REM) en TAROT – twee automatische telescopen voor het waarnemen van gammaflitsobjecten. Daarnaast staan op La Silla nog 'gewone' waarneemfaciliteiten, zoals de 2,2-meter MPG/ESO-telescoop en de 1,54-meter Deense telescoop. De 67 miljoen pixels tellende Wide Field Imager van de 2,2-meter telescoop heeft vele verbluffende foto's van hemelobjecten gemaakt, waarvan sommige de icoonstatus hebben bereikt.

Met jaarlijks ongeveer 300 getoetste publicaties op basis van onderzoek op La Silla, staat deze sterrenwacht nog steeds aan het front van de sterrenkunde. La Silla heeft een enorm aantal wetenschappelijke ontdekkingen opgeleverd, waaronder een aantal 'primeurs'. De HARPS-spectrograaf is de onbetwiste kampioen in het opsporen van lichte exoplaneten. Hij heeft het planetenstelsel rond de ster Gliese 581 ontdekt, dat mogelijk de eerste rotsachtige planeet in een leefbare zone buiten het zonnestelsel bevat (eso0722). Verscheidene telescopen op La Silla hebben een cruciale rol gespeeld bij de ontdekking van het verband tussen gammaflitsen – de meest energierijke explosies in het heelal sinds de oerknal – en de explosies van zware sterren. Sinds 1987 speelt ESO's La Silla Sterrenwacht ook een belangrijke rol bij het onderzoek van de meest nabije recente supernova, SN 1987A.

De La Silla Sterrenwacht ligt aan de rand van de Chileense Atacamawoestijn, een van de droogste en dunbevolktste gebieden ter wereld. Net als andere sterrenwachten in omgeving ligt La Silla ver van bronnen van lichtvervuiling en, net als de Paranal Sterrenwacht (de thuisbasis van de Very Large Telescope), heeft zij een van de donkerste nachthemels op aarde.

Meer details over de operationele instrumenten op La Silla zijn beschikbaar op een aparte pagina en via de Science Instrumentation pagina (Engelstalig).

Meer foto's en video's zijn beschikbaar in ESO's multimedia-archief.

De La Silla-trailer