Pressmeddelande

Triangelgalaxen fotad av VST

6 augusti 2014

VLT Survey Telescope (VST) vid ESOs Paranalobservatorium i Chile har fångat denna vackra detaljerade bild av galaxen Messier 33. Denna närliggande spiralgalax, den näst närmaste stora galaxen till vår egen galax, Vintergatan, är packad med ljusstarka stjärnhopar och moln av gas och stoft. Den nya bilder är bland de mest detaljerade vidvinkelvyer av detta objektet som någonsin tagits, och visar de många glödande röda glasmolnen i spiralarmarna med spektakulär klarhet.

Messier 33, annars känd som NGC 598, ligger drygt tre miljoner ljusår bort från oss i det norra stjärntecknet Triangeln. Den är även känd som triangelgalaxen och observerades av den franska kometjägaren Charles Messier i Augusti 1764, och som listade den som nummer 33 i sin välkända katalog över prominenta nebulosor och stjärnhopar. Men han var troligen inte den första som såg spiralgalaxen; den registrerades troligen redan drygt 100 år tidigare av den Sicilianska astronomen Giovanni Battista Hodierna.

Fastän triangelgalaxen ligger i den norra stjärnhimlen så är den dock fortfarande synlig från den sydliga utsiktspunkten vid ESOs Paranalobservatorium i Chile. Dock stiger den inte särskilt högt upp från horisonten. Den här bilden togs med hjälpav VLT Survey Telescope (VST), en ultramodern 2.6-meters kartläggningsteleskop med en vy som är dubbelt så bred som månen. Bilden skapades från flera exponeringar, inklusive några som togs genom ett filter som bara tillåter ljus från glödande väte, vilket får de röda gasmolnen i galaxens spiralarmar att vara särskilt framträdande.

Bland de många regioner som formar stjärnor i Messier 33’s spiralarmar, står den stora nebulosan NGC 604 särskilt ut i mängden. Med en diameter på närmare 1500 ljusår är det en av de största emissionsnebulosor som vi känner till. Den sträcker sig över en area 40 gånger större än den synliga delen av den mycket mer välkända - och mer närbelägna -  Orionnebulosan.

Triangelgalaxen är den tredje största medlemmen av den lokala galaxhopen, vilket inkluderar Vintergatan, Andromedagalaxen, och drygt 50 andra mindre galaxer. Under en extremt klar, mörk natt kan denna galaxen vara synlig med blotta ögat, och den anses vara det mest avlägsna himmelska objektet som kan ses utan optiska hjälpmedel. Om man är tålmodig så kommer också förhållandena att förbättras: galaxen närmar sig Vintergatan med 100 000 km/h.

En närmare titt på denna vackra nya bilden tillåter oss inte bara att undersöka galaxens stjärnformande spiralarmarna i detalj, men avslöjar också en verkligen ståtligt utsikt av de mest avlägsna galaxerna spridda bland den stora mängden av stjärnor och glödande moln som befinner sig i NGC 598.

ESO, Europeiska sydobservatoriet, är Europas främsta samarbetsorgan för astronomisk forskning och världens mest produktiva astronomiska observatorium. Det stöds av 15 länder: Belgien, Brasilien, Danmark, Finland, Frankrike, Italien, Nederländerna, Portugal, Schweiz, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland och Österrike. ESO:s ambitiösa verksamhet rör design, konstruktion och drift av avancerade markbaserade forskningsanläggningar som gör det möjligt för astronomer att göra banbrytande vetenskapliga upptäckter. ESO spelar dessutom en ledande roll i att främja och organisera samarbeten inom astronomisk forskning. ESO driver tre unika observationsplatser i Chile: La Silla, Paranal och Chajnantor. Vid Paranal finns Very Large Telescope, världens mest avancerade observatorium för synligt ljus, och två kartläggningsteleskop: VISTA, som observerar infrarött ljus och är världens största kartläggningsteleskop, samt VST, det största teleskopet som konstruerats för att kartlägga himlavalvet i synligt ljus. ESO bidrar dessutom till ALMA, ett revolutionerande astronomiskt teleskop och världens hittills största astronomiska projekt. ESO planerar för närvarande bygget av det europeiska extremt stora 39-metersteleskopet för synligt och infrarött ljus, E-ELT. Det kommer att bli ”världens största öga mot himlen”.

• Foton av VST