Tiskové zprávy 2010

Subscribe to esonews mailing list.
eso1010cs — Tiskové zpráva (vědecká)
Zářící Velká rudá skvrna
16. března 2010: Nové převratné záběry pořízené v infračerveném oboru pomocí dalekohledu ESO/VLT i dalších velkých pozemních přístrojů zviditelňují víry teplejšího plynu a doposud nepozorované chladné oblasti uvnitř Jupiterovy Velké rudé skvrny. Astronomové tak poprvé v historii mohou vytvořit takřka synoptickou mapu zachycující detailně poměry uvnitř této obří bouře a sledovat vzájemnou souvislost jemných odstínů barev s teplotou, větrem, tlakem a složením plynu.
eso1009cs — Tisková zpráva (snímek)
Kosmický netopýr
3. března 2010: Na tomto dnes zveřejněném snímku pořízeném Evropskou jižní observatoří je v jemných detailech zaznamenána slabá mlhovina NGC 1788, kterou naleznete v temném a často opomíjeném koutě souhvězdí Orion. Ačkoliv tento mlhavý obláček je od jasných hvězd Oriona poněkud vzdálen, jejich mohutný vítr a intenzivní záření přesto mají na mlhovinu výrazný vliv. Tvarují ji a vytvářejí tak podmínky pro vznik desítek mladých sluncí.
eso1008cs — Tisková zpráva (snímek)
Světlo, vítr a oheň
24. února 2010: Pozoruhodný záběr, který dnes zveřejnila Evropská jižní observatoř, zachycuje hvězdokupu NGC 346 s mlhovinou. Ta představuje nejjasnější místo zrodu nových hvězd v sousední galaxii – Malém Magellanově mračnu vzdáleném od nás 210 tisíc světelných let směrem do souhvězdí Tukana. Intenzivní záření a hvězdný vítr, vysílané do okolního prostoru mladými hmotnými hvězdami, rozfukují zářící plyn mimo hvězdokupu a vytvářejí jemnou mlhovinu připomínající pavučinu.
eso1007cs — Tiskové zpráva (vědecká)
Chybějící prvotní hvězdy mimo Galaxii nalezeny
17. února 2010: Po letech úspěšného schovávání byly konečně nalezeny prvotní hvězdy mimo Mléčnou dráhu. K ukončení této astrofyzikální ‘hry na schovávanou’ s nejstaršími hvězdami v našem galaktickém sousedství přispěla nová pozorování dalekohledem ESO/VLT. Přinášejí tak důležité informace směřující k porozumění těm nejranějším hvězdám, které ve vesmíru vznikaly.
eso1006cs — Tisková zpráva (snímek)
Orion v novém světle
10. února 2010: Na pozoruhodném snímku pořízeném novým přehlídkovým dalekohledem ESO/VISTA odhaluje Velká mlhovina v Orionu mnohá svá skrytá tajemství. Teprve obrovské zorné pole tohoto přístroje umožnilo zobrazit ji v celé její kráse. Kamery citlivé na infračervené záření proniknou hlouběji do oblastí jinak skrytých za prachovými mračny a zachycují neobvyklé chování aktivních mladých hvězd, které zde nalézáme.
eso1005cs — Tisková zpráva (snímek)
Hvězdy za oponou
3. února 2010: ESO zveřejnila nádherný záběr okolí obří hvězdné porodnice NGC 3603, ve které se nepřetržitě rodí nové hvězdy. Snímek pořídil dalekohled ESO/VLT. Za přírodní ‚divadelní oponou‘ je zde skryta jedna z nejzářivějších a nejkompaktnějších hvězdokup naší Galaxie. Obsahuje především mladé hmotné stálice, a proto je považována za místní analogii aktivních oblastí zrodu nových hvězd, které známe z jiných galaxií. Hvězdokupa také obsahuje tu nejhmotnější hvězdu, jaká byla dosud ‘zvážena’.
eso1004cs — Tiskové zpráva (vědecká)
Lovci černých děr zaznamenali rekord
27. ledna 2010: Astronomové využívající dalekohled ESO/VLT identifikovali v cizí galaxii černou díru hvězdné hmotnosti, která je mnohem dále než všechny ostatní dosud známé objekty tohoto typu. Svou hmotností 15krát převyšuje Slunce a je tak druhou nehmotnější hvězdnou černou dírou, jaká byla zatím objevena. Objekt je navíc vázán v systému s další hmotnou hvězdou, která se v budoucnu také stane černou dírou.
eso1003cs — Tisková zpráva (snímek)
Po stopách kočky kosmické
20. ledna 2010: ESO zveřejnila neobyčejný snímek obrovského mezihvězdného oblaku známého jako mlhovina Kočičí tlapka (Cat’s Paw Nebula) nebo též pod označením NGC 6334. Oblast zaplněná plynem a prachem je místem zrodu velkého počtu hmotných hvězd. Jelikož se nachází poblíž středu Galaxie, je při pohledu ze Země silně zakryta mezilehlými prachovými oblaky.
eso1002cs — Tiskové zpráva (vědecká)
VLT pořídil první přímé spektrum exoplanety!
13. ledna 2010: „Spektrum planety, to je něco jako otisk prstu, který poskytuje informace o chemickém složení její atmosféry“, říká Markus Janson, hlavní autor článku. „Jakmile jej známe, je možné lépe pochopit, jak planeta vznikla, a v budoucnu možná budeme schopni tímto způsobem odhalit známky přítomnosti života.“
eso1001cs — Tiskové zprávy (organizace)
ALMA uzavírá kruh
4. ledna 2010: Observatoř Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) prošla klíčovým milníkem, zásadním pro vysokou kvalitu snímků, které se v budoucnu stanou 'obchodní značkou' tohoto pro astronomi revolučního zařízení. Astronomové a inženýři na pozorovacím stanovišti ve výšce 5000 m nad mořem v severním Chile poprvé úspěšně spojili tři antény. Společné pozorování trojicí antén přináší chybějící článek ke korekci chyb, vznikajících při použití pouhé dvojice, a dláždí tak cestu k ještě kvalitnějším záběrům chladného vesmíru s vysokým rozlišením.
Ukázat 41 to 50 of 50