Lehdistötiedote

Postikortti ulkoavaruudesta?

Spiraaligalaksi, joka muistuttaa Linnunrataamme

1. kesäkuuta 2011

ESO:n tähtitieteilijät ovat käyttäneet MPG/ESO 2.2-metrin teleskoopin Wide Field Imager -havaintolaitetta taltioidakseen kuvan galaksista NGC 6744. Tämä vaikuttava spiraaligalaksi sijaitsee noin 30 miljoonan valovuoden etäisyydellä eteläisen taivaan Riikinkukon tähdistössä (Pavo). Kuva voisi kuitenkin miltei olla ekstragalaktisen ystävän omasta Linnunradastamme ottama ja meille lähettämä, sillä galaksi muistuttaa hyvin läheisesti omaamme.

Näemme NGC 6744:n miltei suoraan päältä, joten meillä on dramaattinen näkymä lintuperspektiivistä galaksin rakenteisiin. Jos meillä olisi käytössämme teknologia poistua Linnunradasta ja katsoa sitä galaksienvälisestä avaruudesta, näkisimme jotakin hyvin tämänkaltaista - näyttävät spiraalihaarat kietoutumassa tiheän, pitkuliaan keskustan ympärille ja pölyisä kiekko. Kuvassa on jopa vääristynyt galaksikumppani - NGC 6744A, tässä NGC 6744:n alapuolella oikealla näkyvä tahra, joka muistuttaa Linnunradan naapureita, Magellanin pilviä.

Yksi ero NGC 6744:n ja Linnunradan välillä on niiden koko. Siinä missä oma galaksimme on halkaisijaltaan suunnilleen 100 tuhatta valovuotta, kuvassa näkyvä galaksi ulottuu lähes tuplaten laajemmalle. Siitä huolimatta NGC 6744 antaa meille kiusoittelevan tuntemuksen siitä millaisena kaukainen havainnoija näkisi oman galaktisen kotimme.

Tämä dramaattinen kohde on yksi meitä lähimpiä ja suurimpia spiraaligalakseja. Vaikka sen kirkkaus vastaa 60 miljardia Aurinkoa, jakaantuu valo valtaisalle alueelle taivasta - noin kaksi kolmasosaa täydenkuun leveydestä, mistä syystä galaksi näyttää pienellä teleskoopilla katsottuna sumealta hohteelta kirkkaan keskustan ympärillä. Se on silti yksi kauneimmista kohteista eteläisellä taivaalla ja harrastajatähtitieteilijät voivat tunnistaa sen soikean muodon runsasta tähtitaustaa vasten.

Kuvan taltioineen La Sillan MPG/ESO 2.2-metrin teleskoopin kaltaisilla ammattilaisteleskoopeilla NGC 6744:n voi nähdä koko loistossaan. Pölyisät spiraalihaarat ovat monien, tässä punaisena hohtavien tähtienmuodostusalueiden koti ja antavat tälle Linnunradan kaksoisolennolle sen näyttävän spiraalirakenteen.

Tämä kuva otettiin Chilessä sijaitsevan ESO:n La Sillan observatorion MPG/ESO 2.2-metrin teleskoopin Wide Field Imager -havaintolaitteella. Kuva koostettiin neljällä eri suotimella otetuista valotuksista, jotka taltioivat sinisen, keltavihreän ja punaisen valon sekä vetykaausta tulevan hohteen. Kuvassa nämä näkyvät vastaavasti sinisenä, vihreänä, oranssina ja punaisena värinä.

ESO, Euroopan eteläinen observatorio, on Euroopan johtava hallitustenvälinen tähtitieteen organisaatio ja maailman tieteellisesti tuotteliain tähtitieteellinen observatorio. ESO:lla on 15 jäsenmaata: Alankomaat, Belgia, Brasilia, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Portugali, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska ja Tšekin tasavalta. ESO toteuttaa kunnianhimoista ohjelmaa, joka keskittyy tehokkaiden maanpäällisten havaintovälineiden suunnitteluun, rakentamiseen ja käyttöön. Välineiden avulla tähtitieteilijät voivat tehdä merkittäviä tieteellisiä löytöjä. ESO:lla on myös johtava asema tähtitieteen tutkimuksen kansainvälisen yhteistyön edistämisessä ja organisoinnissa. ESO:lla on Chilessä kolme ainutlaatuista huippuluokan observatoriota: La Silla, Paranal ja Chajnantor. ESO:lla on Paranalilla Very Large Telescope (VLT), maailman kehittynein näkyvää valoa havainnoiva tähtitieteellinen observatorio, sekä VISTA, maailman suurin kartoitusteleskooppi. ESO on maailman suurimman tähtitieteellisen projektin, vallankumouksellisen ALMA-teleskoopin eurooppalainen yhteistyökumppani. Parhaillaan ESO suunnittelee 42-metristä optisen/lähi-infrapuna-alueen European Extremely Large -teleskooppia (E-ELT) josta tulee “maailman suurin tähtitaivasta havainnoiva silmä”.

Jari Kotilainen