Subscribe to esonews mailing list.
eso1025cs — Tisková zpráva (snímek)
VISTA pozoruje galaxii v souhvězdí Sochaře
16. června 2010: Tento nový, obdivuhodný snímek galaxie NGC 253 v souhvězdí Sochaře (Sculptor, Scl) byl pořízen teleskopem ESO/VISTA na observatoři Paranal (Chile) v rámci jedné z jeho prvních pozorovacích kampaní. Díky pozorování v infračerveném oboru není pohled dalekohledem VISTA tolik ovlivněn prachem. Teleskop odhalil nesčetné množství chladnějších hvězd a v centrální části galaxie objevil příčku, která je ve viditelném světle zcela nepozorovatelná. Záběr tak přináší mnoho nových informací o původu a vývoji galaxie.
eso1024cs — Tiskové zpráva (vědecká)
Exoplaneta zachycena v pohybu
10. června 2010: Astronomové měli poprvé v historii možnost přímo sledovat pohyb exoplanety poblíž mateřské hvězdy. Tato planeta má navíc ze všech přímo pozorovaných exoplanet nejmenší oběžnou dráhu, která je srovnatelná s drahou Saturnu. Těleso pravděpodobně vzniklo velmi podobným způsobem jako obří plynné planety v naší Sluneční soustavě. Vzhledem k nízkému stáří mateřské hvězdy tento objev také potvrzuje teorii, podle které se obří planety v protoplanetárním disku mohou zformovat za velmi krátkou dobu, pouhých několika milionů let.
eso1023cs — Tiskové zprávy (organizace)
Nový teleskop TRAPPIST na observatoři La Silla
8. června 2010: Na primární zrcadlo nového robotického teleskopu TRAPPIST na observatoři La Silla v Chile dopadlo první světlo. Jméno dalekohledu je akronymem plného názvu přístroje „TRAnsiting Planets and PlanetesImals Small Telescope“ a prozrazuje, že teleskop je určen především ke studiu planetárních soustav, a to hned dvěma způsoby. Jednak hledáním a studiem vlastností exoplanet, a také komet v naší Sluneční soustavě. Dalekohled o průměru 60 cm bude řízen z 12 000 km vzdáleného Liège v Belgii.
eso1022cs — Tiskové zprávy (organizace)
Konstruktér teleskopů ESO Raymond Wilson získal Kavliho cenu za astrofyziku
4. června 2010: Zakladatel a první vedoucí Pracovní skupiny optiky a dalekohledů na ESO (Optics and Telescopes Group) Raymond Wilson, jehož průkopnický výzkum aktivní optiky umožnil konstrukci obřích dalekohledů dneška, získal Kavliho cenu 2010 za astrofyziku. Milionovou dolarovou odměnu si rozdělí s dvojicí amerických vědců Jerrym Nelsonem a Rogerem Angelem.
eso1021cs — Tisková zpráva (snímek)
Kosmické ZOO ve Velkém Magellanově mračnu
1. června 2010: Astronomové při své snaze porozumět vesmíru často zaměřují své dalekohledy na Velké Magellanovo mračno, jednu z nejbližších galaxií. Tento nový působivý záběr pořídili pomocí kamery WFI (Wide Field Imager) na observatoři La Silla (ESO). Snímek zachycuje doslova kosmický zvěřinec nejrůznějších typů objektů patřících k Velkému Magellanovu mračnu – od obřích kulových hvězdokup až po zbytky po explozích supernov. Takto komplexní záběr poskytuje důležité informace pro široké rozpětí výzkumných projektů zabývajících se vývojem hvězd či galaxií.
eso1020cs — Tisková zpráva (snímek)
Zbrusu nový pohled na klasickou spirálu
19. května 2010: ESO zveřejnila nádherný záběr blízké galaxie M83 pořízený kamerou HAWK-I a dalekohledem ESO/VLT na observatoři Paranal v Chile. Snímek zachycuje galaxii v infračerveném oboru spektra a demonstruje impozantní schopnosti kamery, které umožnily vytvořit jeden z nejostřejších a nejdetailnějších záběrů M83 dosud pořízených z povrchu Země.
eso1019cs — Tisková zpráva (snímek)
Kupa a moře galaxií
5. května 2010: Tisíce vzdálených galaxií zachycuje širokoúhlý snímek, který dnes zveřejnila ESO. Přesněji se jedná o velkou skupinu galaxií patřících k mohutné galaktické kupě Abell 315. Jakkoliv se záběr může zdát galaxiemi doslova zaplněn, je viditelné uskupení pouze příslovečným vrcholem ledovce. Galaktická kupa Abell 315, stejně jako většina ostatních, je totiž tvořena především temnou hmotou. Obrovská hmotnost kupy zakřivuje paprsky světla přicházející z ještě vzdálenějších galaxií a mírně tak deformuje jejich vzhled.
eso1018cs — Tiskové zprávy (organizace)
Místo pro E-ELT vybráno
26. dubna 2010: Dne 26. dubna 2010 vybral ESO Council lokalitu Cerro Armazones jako základnu pro plánovaný dalekohled European Extremely Large Telescope (E-ELT) o průměru 42 m. Cerro Armazones je hora s výškou 3060 m n. m. Nachází se v centrální části chilské pouště Atacama, 130 km jižně od města Antofagasta a asi 20 km od Cerro Paranal, sídla dalekohledů ESO/VLT.
eso1017cs — Tisková zpráva (snímek)
VISTA odhaluje skrytá tajemství kočky kosmické
21. dubna 2010: Mlhovina kočičí tlapka, NGC 6334, je obrovská hvězdná porodnice, rodiště stovek hmotných hvězd. Na tomto nádherném snímku pořízeném v IR oboru novým přehlídkovým dalekohledem ESO/VISTA (Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy, Paranal Observatory, Chile) bylo odhaleno několik dosud neznámých mladých hvězd, jejichž infračervené záření proniká skrze prach a zářící plyn.
eso1016cs — Tiskové zpráva (vědecká)
Teorie formování planet vzhůru nohama
13. dubna 2010: Dnes byl na Národním astronomickém setkání Spojeného království v Glasgow (UK National Astronomy Meeting, RAS, NAM2010) oznámen objev dalších devíti tranzitujících exoplanet. Když astronomové zkombinovali data o nových planetách se staršími, překvapilo je, že 6 exoplanet ze sledovaného vzorku 27 objektů obíhá svou hvězdu v opačném směru vzhledem k její rotaci – což je přesným opakem toho, co platí v naší Sluneční soustavě. Tyto nové objevy představují vážnou výzvu pro současné teorie formování planet a zároveň naznačují, že systémy s exoplanetami typu ‘horký Jupiter’ zřejmě neobsahují planety zemského typu.
eso1015cs — Tiskové zpráva (vědecká)
Letní metanová obloha na Tritonu
7. dubna 2010: Podle dosud první infračervené analýzy atmosféry Neptunova měsíce Triton je na jeho jižní polokouli léto v plném proudu. Tým astronomů pracujících s dalekohledem ESO/VLT objevil v atmosféře měsíce oxid uhelnatý a poprvé ze Země detekoval přítomnost metanu. Pozorování také odhalila, že jemná atmosféra podléhá sezonním vlivům, její mohutnost se při zahřátí zvětšuje.
eso1014cs — Tisková zpráva (snímek)
Mlhovina dvou tváří
31. března 2010: ESO dnes zveřejnila záběr málo známé slabé mlhoviny Gum 19, která se na infračervených záběrech zdá napůl světlá a napůl temná. Z levé strany je horký vodík ozařován superobří modrou hvězdou známou jako V391 Velorum. Na rozhraní zářícího a temného pásma, vlevo od V391, dochází ke zrodu nových hvězd. Díky nově se rodícím hvězdám a pravděpodobnému výbuchu V 391 Velorum jako supernovy se vzhled mlhoviny Gum 19 v následujících tisících let nápadně změní.
eso1013cs — Tiskové zpráva (vědecká)
Vysvětleno, proč přehlídky nevidí 90 % vzdálených galaxií
24. března 2010: Díky extrémně hloubkové přehlídce, provedené pomocí dalekohledu ESO/VLT a unikátního speciálně připraveného filtru astronomové potvrdili, že přes mnohé přehlídkové projekty vzdáleného vesmíru zůstává neobjevena značná část galaxií, jejichž světlo k nám putuje více jak 10 miliard let. V rámci přehlídky VLT bylo mimo jiné nalezeno také několik dosud nejslabších pozorovaných galaxií z ranné fáze vývoje vesmíru.
eso1012cs — Tiskové zpráva (vědecká)
APEX poprvé sleduje hvězdotvorbu ve vzdálené galaxii
21. března 2010: Díky náhodnému objevu dalekohledem APEX astronomové poprvé přímo změřili velikost a jasnost oblastí zrodu hvězd ve velmi vzdálené galaxii. Ta je od nás natolik vzdálena, že světlo, které dnes vidíme, ji opustilo před deseti miliardami let. Obraz galaxie je zvětšen pomocí kosmické gravitační čočky, což nám poskytuje opravdu detailní pohled, který by jinak nebyl možný. Štastná náhoda tak odhalila hektický průběh hvězdotvorby v galaxiích raného vesmíru, kde hvězdné porodnice chrlí stálice až 100krát rychleji, než je tomu u jejich současných protějšků. Výzkum byl zveřejněn v časopise Nature.
eso1011cs — Tiskové zpráva (vědecká)
Poprvé určeny rozměry exoplanety s mírným klimatem
17. března 2010: Díky společnému pozorování družice CoRoT a přístroje HARPS astronomové objevili první „normální“ exoplanetu, kterou mohou podrobněji studovat. Planeta s označením Corot-9b pravidelně přechází přes disk svojí mateřské hvězdy podobné Slunci, která se nachází 1 500 světelných let od nás směrem do souhvězdí Hada.
eso1010cs — Tiskové zpráva (vědecká)
Zářící Velká rudá skvrna
16. března 2010: Nové převratné záběry pořízené v infračerveném oboru pomocí dalekohledu ESO/VLT i dalších velkých pozemních přístrojů zviditelňují víry teplejšího plynu a doposud nepozorované chladné oblasti uvnitř Jupiterovy Velké rudé skvrny. Astronomové tak poprvé v historii mohou vytvořit takřka synoptickou mapu zachycující detailně poměry uvnitř této obří bouře a sledovat vzájemnou souvislost jemných odstínů barev s teplotou, větrem, tlakem a složením plynu.
eso1009cs — Tisková zpráva (snímek)
Kosmický netopýr
3. března 2010: Na tomto dnes zveřejněném snímku pořízeném Evropskou jižní observatoří je v jemných detailech zaznamenána slabá mlhovina NGC 1788, kterou naleznete v temném a často opomíjeném koutě souhvězdí Orion. Ačkoliv tento mlhavý obláček je od jasných hvězd Oriona poněkud vzdálen, jejich mohutný vítr a intenzivní záření přesto mají na mlhovinu výrazný vliv. Tvarují ji a vytvářejí tak podmínky pro vznik desítek mladých sluncí.
eso1008cs — Tisková zpráva (snímek)
Světlo, vítr a oheň
24. února 2010: Pozoruhodný záběr, který dnes zveřejnila Evropská jižní observatoř, zachycuje hvězdokupu NGC 346 s mlhovinou. Ta představuje nejjasnější místo zrodu nových hvězd v sousední galaxii – Malém Magellanově mračnu vzdáleném od nás 210 tisíc světelných let směrem do souhvězdí Tukana. Intenzivní záření a hvězdný vítr, vysílané do okolního prostoru mladými hmotnými hvězdami, rozfukují zářící plyn mimo hvězdokupu a vytvářejí jemnou mlhovinu připomínající pavučinu.
eso1007cs — Tiskové zpráva (vědecká)
Chybějící prvotní hvězdy mimo Galaxii nalezeny
17. února 2010: Po letech úspěšného schovávání byly konečně nalezeny prvotní hvězdy mimo Mléčnou dráhu. K ukončení této astrofyzikální ‘hry na schovávanou’ s nejstaršími hvězdami v našem galaktickém sousedství přispěla nová pozorování dalekohledem ESO/VLT. Přinášejí tak důležité informace směřující k porozumění těm nejranějším hvězdám, které ve vesmíru vznikaly.
eso1006cs — Tisková zpráva (snímek)
Orion v novém světle
10. února 2010: Na pozoruhodném snímku pořízeném novým přehlídkovým dalekohledem ESO/VISTA odhaluje Velká mlhovina v Orionu mnohá svá skrytá tajemství. Teprve obrovské zorné pole tohoto přístroje umožnilo zobrazit ji v celé její kráse. Kamery citlivé na infračervené záření proniknou hlouběji do oblastí jinak skrytých za prachovými mračny a zachycují neobvyklé chování aktivních mladých hvězd, které zde nalézáme.