E-ELT

Největší oko do nebe na světě

Extrémně velké dalekohledy se celosvětově považují za jednu z nejvyšších priorit v pozemní astronomii. Neobyčejné rozšíří astrofyzikální znalosti a umožní podrobné zkoumání různých subjektů, včetně planet obíhajících cizí hvězdy, prvních objektů ve vesmíru, supermasivních černých děr i povahy a rozložení temné hmoty a temné energie, které ve vesmíru dominují.

Artist impression of the E-ELTOd konce roku 2005 pracuje ESO spolu se svými uživateli z řad evropských astronomů a astrofyziků na definování parametrů nového obřího teleskopu, který bude potřeba do poloviny příštího desetiletí. Do tohoto procesu se v průběhu roku 2006 zapojila více než stovka astronomů ze všech evropských zemí. Pomáhali Projektovým kancelářím ESO vytvořit novátorskou koncepci, v níž se pečlivě vyhodnocovaly výkon, cena, harmonogram a riziko.

Evropský extrémně velký dalekohled neboli E-ELT, jak se této převratně nové koncepci pozemního dalekohledu říká, bude mít průměr primárního zrcadla třídy 40-metrů a bude největším teleskopem na světě pro viditelné světlo a blízkou infračervenou oblast spektra: bude &bdquonejvětším okem do nebe na světě".

Zahájení provozu se plánuje na začátek příštího desetiletí a pak se E-ELT pustí do řešení největších vědeckých problémů naší doby. Klade si za cíl dosáhnout řady význačných prvenství, včetně nalezení planet zemského typu obíhajících kolem jiných hvězd v tzv. &bdquoobyvatelné zóně", kde by mohl existovat život – což je jeden ze svatých grálů moderní pozorovací astronomie. Bude se také zabývat &bdquohvězdnou archeologií" v blízkých galaxiích, ale zásadním způsobem přispěje i kosmologii tím, že změří vlastnosti prvních hvězd a galaxií a bude zkoumat povahu temné hmoty a temné energie. Kromě toho astronomové věří i v nečekané – z nových objevů, které učiní pomocí E-ELT, zcela určitě vyplynou nové a nepředvídatelné otázky.

Přejete si získat další informace o tomto fascinujícím projektu? Pak prosím využijte níže uvedený obsah a čtěte dál:

Abyste se dozvěděli o vývoji tohoto vzrušujícího a náročného technického zařízení (téměř) všechno, projděte si podrobné stránky projektu E-ELT.