Připravuje se revoluce

Astronomie prožívá zlatý věk. Minulá desetiletí přinesla ohromující objevy, které vzrušily lidi ze všech společenských vrstev a oborů: počínaje nalezením prvních planet obíhajících kolem jiných hvězd až po objev zrychlujícího se rozpínání vesmíru, v němž dominují stále záhadná temná hmota a temná energie.

Artist impression of the E-ELTEvropa zaujímá přední místo ve všech oblastech současné astronomie, a to zejména díky flotile pozemních zařízení, která provozuje ESO, což je vynikající mezivládní vědecko-technologická organizace v astronomii. Výzvou pro ni je, aby tuto svou pozici do budoucna upevnila a posílila. Toho dosáhne díky nové revoluční koncepci pozemních dalekohledů, na které bude založen Evropský extrémně velký dalekohled (E-ELT), jehož výkon je o několik řádů lepší než u dnešních zařízení. Takový dalekohled může nakonec způsobit revoluci v našem vnímání vesmíru – podobně jako před 400 lety Galileův dalekohled.

Evropský extrémně velký dalekohled (E-ELT) třídy 40-metrů je nyní ve fázi velmi podrobného projektování. Definitivní &bdquozelenou" by výstavba měla dostat v roce 2011 a začátek provozu se plánuje na začátek příštího desetiletí.

&bdquoOko" teleskopu bude v průměru měřit téměř stejně jako polovina fotbalového hřiště a zachytí 15krát více světla než největší optické dalekohledy, jaké jsou dnes v činnosti. Jeho nápadité optické schéma s pěti zrcadly je zcela novátorské, zahrnuje i pokročilou adaptivní optiku, která bude korigovat turbulence v atmosféře, takže výsledné obrazy budou až 15krát ostřejší než z Hubbleova kosmického dalekohledu. Hlavní zrcadlo bude sestaveno z téměř 1000 šestihranných segmentů.

Zpět            Další