Meddelelse

Den franske skuespillerinde Juliette Binoche og den irske skuespiller Gabriel Byrne besøger ESOs chilenske faciliteter

4. marts 2014

Den prisbelønnede franske skuespillerinde Juliette Binoche og den irske skuespiller Gabriel Byrne var på besøg hos ESOs Paranal-observatorium i det nordlige Chile den 22. februar 2014. Derefter rejste Juliette Binoche videre til ALMA den 24. februar.

Juliette Binoche og Gabriel Byrne er begge blevet berømte for deres medvirken i mange succesfulde film, og har udtrykt interesse for at besøge de meste prominente observatorier i det nordlige Chile i deres fritid. De er i gang med at lave en film med titlen 'De 33' - baseret på den sande historie om minearbejderne som blev reddet efter mange ugers fangeskab under jorden som følge af en ulykke ved San José-minen i 2010.

ESO representanter Patrick Geeraert og Fernando Comerón var værter for de to skuespillere. De to kom til observatoriet i tide til at se solnedgangen ved Cerro Paranal den 22. februar 2014, og kiggede på mens VLT kuplerne blev åbnet som forberedelser til nattens arbejde. Juliette Binoche og Gabriel Byrne så astronomerne på arbejde i VLTs kontrolrum mens teleskoperne samlede data fra universet, og viste stor interesse for dette arbejde der sætter den menneskelige eksistens i en bredere kontekst og hjælper os med at forstå vores plads i universet.

Den 24. februar rejste Juliette Binoche videre igennem Atacam-ørkenen til Chajnantor-sletten i de Chilenske Andesbjerger hvor hun var gæst hos direktør Pierre Cox på ALMA-observatoriet.

Dette besøg var en spændende chance for ESO at dele deres rejse mod stjernerne med andre stjerner, mens Juliette Binoche og Gabriel Byrne delte deres tid med observatoriets ansatte.

Fransk skuespillerinde Juliette Binoche i en af VLTs kupler