Pressemeddelelser 2012

Subscribe to receive news from ESO in your language!
eso1213da — Pressemeddelelse
VISTA kigger dybt ud i kosmos
21. marts 2012: ESO’s VISTA-teleskop har lavet det dybeste vidvinkelbillede af himlen nogensinde i infrarødt lys. Dette nye billede af et ubetydeligt område på himlen kommer fra UltraVISTA-kortlægningen og afslører mere end 200.000 galakser. Det er kun ét ud af en enorm samling af fuldt behandlede billeder fra alle VISTA-kortlægningerne, som nu stilles til rådighed af ESO for astronomer over hele verden. UltraVISTA er et skatkammer, der bruges til at studere fjerne galakser i det tidlige univers og mange andre forskningsprojekter.
eso1212da — Pressemeddelelse
Teenage-galaksers spisevaner
14. marts 2012: Nye observationer lavet med ESO’s Very Large Telescope er et væsentligt bidrag til at forstå væksten af unge galakser. I den største undersøgelse af sin art har astronomer fundet ud af, at galakser ændre deres spisevaner i løbet af deres teenageår – perioden fra cirka 3 til 5 milliarder år efter big bang. I begyndelsen af denne fase var den foretrukne snack en jævn gasstrøm, men senere voksede galakserne mest ved at kannibalisere andre mindre galakser.
eso1211da — Pressemeddelelse
Galakser smelter sammen
7. marts 2012: VLT Survey Telescope (VST) på ESO’s Paranal-observatorium i Chile har optaget en fascinerende samling af vekselvirkende galakser i Herkules-galaksehoben. Skarpheden af det nye billede og de hundredvis af galakser fanget i stor detalje med mindre end tre timers observationer viser, hvor effektivt VST og dets enorme kamera, OmegaCAM, er til at udforske det nærtliggende univers.
eso1210da — Pressemeddelelse
VLT genopdager livet på Jorden
29. februar 2012: Ved at observere Månen med ESO’s Very Large Telescope, har astronomer fundet tegn på liv i universet – på Jorden. At finde liv på vores planet kan lyde som en triviel observation, men et internationalt holds nye tilgang, kan føre til fremtidige opdagelser af liv andre steder i universet. Arbejdet er beskrevet i en artikel, der offentliggøres den 1. marts i tidsskriftet Nature.
eso1209da — Pressemeddelelse
APEX retter sit øje mod mørke skyer i Tyren
15. februar 2012: Et nyt billede fra APEX-teleskopet (Atacama Pathfinder Experiment) i Chile viser en bugtet tråd af kosmisk støv, der er mere end ti lysår lang. Nyfødte stjerner gemmer sig her og tætte skyer af gas er lige på grænsen til at falde sammen og danne endnu flere stjerner. Det er et af de stjernedannende områder, der ligger tættest på os. De kosmiske støvkorn er så kolde, at deres svage glød kun kan fanges med observationer ved bølgelængder på omkring en millimeter, som de der laves med LABOCA-kameraet på APEX.
eso1208da — Pressemeddelelse
VLT tager det mest detaljerede infrarøde billede af Carina-tågen
8. februar 2012: ESO’s Very Large Telescope har leveret det hidtil mest detaljerede infrarøde billede af stjernefabrikken Carina-tågen. Mange hidtil skjulte detaljer, spredt over et spektakulært himmelsk landskab af gas, støv og unge stjerner, er dukket frem. Det er et af de mest dramatiske billeder, VLT nogensinde har taget.
eso1207da — Pressemeddelelse
En lomme af stjernedannelse
1. februar 2012: Dette nye billede viser en stjernefødeklinik kaldet NGC 3324. Det er blevet optaget med Wide Field Imager på MPG/ESO 2,2 meter teleskopet på La Silla-observatoriet i Chile. Den intense ultraviolette stråling fra flere af NGC 3324’s varme unge stjerner får gasskyen til at gløde i flotte farver og har skabt et hulrum i de omkringliggende skyer af gas og støv.
eso1206da — Pressemeddelelse
Nutidens tungeste galaksers vilde ungdom
25. januar 2012: Ved hjælp af APEX-teleskopet har et hold astronomer fundet den hidtil mest overbevisende forbindelse mellem de kraftigste udbrud af stjernedannelse i det tidlige univers og de tungeste galakser, der findes i dag. Galakserne, der i det tidlige univers blomstrede med dramatisk, nærmest eksplosiv stjernedannelse, fik brat afbrudt fødslen af nye stjerner så de i dag ses som tunge – men passive – galakser af aldrende stjerner. Astronomerne har også en sandsynlig årsag til den pludselige afslutning på den voldsomme, nærmest eksplosive stjernedannelse: supertunge sorte huller kom på banen.
eso1205da — Pressemeddelelse
Helix i nye farver
19. januar 2012: ESO’s VISTA-teleskop på Paranal-observatoriet i Chile har optaget et imponerende nyt billede af Helix-tågen. Billedet, der er optaget i infrarødt lys, afslører tråde af kold gas, som er usynlige på billeder taget i synligt lys, og det bringer en rig baggrund af stjerner og galakser frem i lyset.
eso1204da — Pressemeddelelse
Masser af planeter
11. januar 2012: Et internationalt hold med tre astronomer fra det Europæiske Syd Observatorium (ESO) har brugt teknikken baseret på gravitationel mikrolinse-effekt til at finde ud af, hvor almindelige planeter er i Mælkevejen. Efter en seks år lang jagt, hvor de har undersøgt millioner af stjerner, konkluderer holdet, at planeter omkring stjerner er mere reglen end undtagelsen. Resultaterne offentliggøres i tidsskriftet Nature den 12. januar 2012.
eso1203da — Pressemeddelelse
El Gordo – en ”fed” fjern galaksehob
10. januar 2012: En ekstremt varm, ung og meget tung galaksehob – den største der nogensinde er set i det fjerne univers – er blevet studeret af et internationalt forskerhold med ESO’s Very Large Telescope (VLT) i Atacamaørkenen i Chile samt NASA’s Chandra-røntgenobservatorium og Atacama Cosmology Telescope. De nye resultater præsenteres den 10. januar 2012 på det 219. møde i American Astronomical Society i Austin, Texas.
eso1202da — Pressemeddelelse
ESO fejrer 50 år med astronomiske bedrifter
5. januar 2012: I 2012 er der 50-års jubilæum for grundlæggelsen af det Europæiske Syd Observatorium (ESO), der er den mest fremtrædende internationale astronomi-organisation i verden. Jubilæumsåret er en mulighed for at se tilbage på ESO’s historie, fejre de videnskabelige og teknologiske resultater samt se frem mod de næste ambitiøse programmer. ESO planlægger flere spændende aktiviteter i løbet af året.
eso1201da — Pressemeddelelse
Omega-tågens røgfyldte, lyserøde kerne
4. januar 2012: Et nyt billede af Omega-tågen, optaget af ESO’s Very Large Telescope (VLT), er et af de skarpeste billeder af dette objekt, der nogensinde er blevet taget fra Jorden. Det viser de støvede, rosafarvede centrale dele af denne berømte stjernefødeklinik og afslører ekstraordinære detaljer i det kosmiske landskab af gasskyer, støv og nyfødte stjerner.
Resultater: 41-53 ud af 53