Pressemeddelelse

Zoom ind til centrum af Mælkevejen

GigaGalaxy Zoom fase 2

21. september 2009

Det andet billede ud af tre i ESO’s GigaGalaxy Zoom-projekt er netop blevet offentliggjort på nettet. Det er et nyt og fantastisk 340-millioner-pixel billede af de centrale dele af vores galakse, set fra ESO’s Paranal-observatorium med et amatørteleskop.

Billedet, der dækker 34x20 grader, viser os hvad amatørastronomer over hele verden oplever. Men billedets utrolige skønhed skyldes i høj grad kvaliteten af observationsstedet og den verdenskendte astrofotograf Stéphane Guisard’s færdigheder. Dette andet billede drager direkte fordel af kvaliteten af Paranal’s himmel, der er en af de bedste på Jorden. Det er på Paranal, at ESO’s Very Large Telescope er placeret. Derudover har Guisard udnyttet sin faglige ekspertise som optisk ingeniør med speciale i teleskoper, en sjælden kombination blandt verdens astrofotografer. Guisard er, som leder af den optiske teknikergruppe på Paranal, ansvarlig for at sikre, at Very Large Telescope har den bedste mulige optiske ydeevne.

For at skabe denne fantastiske mosaik i naturlige farver af Mælkevejens centrale dele, samlede Guisard omkring 1200 enkeltoptagelser, i alt mere end 200 timers eksponeringstid, der blev indsamlet over 29 nætter i Guisard’s fritid, mens han i løbet af dagen arbejdede på Paranal [1].

Billedet viser den del af himlen, der strækker sig fra stjernebilledet Sagittarius (Skytten) til Scorpius (Skorpionen). Det meget farverige Rho Ophiuchi og Antares-område er en fremtrædende detalje til højre, mens også meget mørkere områder, såsom Rør- og Slangetågen skiller sig ud. Det støvede bånd i Mælkevejen løber skråt gennem billedet, oversået med iøjnefaldende klare, rødlige stjernetåger, såsom Lagunetågen og Trifid-tågen, samt NGC 6357 og NGC 6334. Dette mørke bånd er også hjemsted for Mælkevejens centrum, hvor et supertungt sort hul gemmer sig.

"Det område, jeg har foreviget på dette billede er en utrolig rig del af himlen, og den jeg synes er den smukkeste," siger Guisard.

Dette smukke stjernelandskab er det andet af tre ekstremt højtopløselige billeder fra GigaGalaxy Zoom project, iværksat af ESO inden for rammerne af det internationale astronomiår 2009 (IYA2009). Projektet giver stjernekiggere mulighed for at udforske og opleve Universet, som det ses med det blotte øje fra de mørkeste og bedste steder i verden. GigaGalaxy Zoom er udstyret med et webværktøj, der giver brugerne mulighed for at tage et betagende dyk ned i vores Mælkevej. Med dette værktøj kan brugerne lære mere om forskellige og spændende objekter på billedet, som farverige stjernetåger og eksploderende stjerner, blot ved at klikke på dem. På denne måde sammenkobler projektet den himmel vi alle kan se, med det dybe, ”skjulte” kosmos, som astronomer studerer på daglig basis. Den vidunderlige kvalitet af billederne er en hyldest til den prægtige nattehimmel, der ses fra ESO’s lokaliteter i Chile, som er de mest produktive astronomiske observatorier i verden.

Det tredje GigaGalaxy Zoom billede vil blive offentliggjort i næste uge, den 28. september 2009.

[1] Billedet stammer fra Cerro Paranal, hjemsted for ESO’s Very Large Telescope, hvor det blev lavet ved at observere himlen med et 10 cm Takahashi FSQ106Ed f/3,6 teleskop og et SBIG STL CCD-kamera, på en NJP160-montering. Billederne blev optaget gennem tre forskellige filtre (B, V og R) og derefter sat sammen. Denne mosaik blev samlet af 52 forskellige felter på himlen, lavet med omkring 1200 enkeltoptagelser med en samlet eksponeringstid på 200 timer. Det endelige billede har en størrelse på 24.403x13.973 pixels.

Som en del af IYA2009, deltager ESO i flere bemærkelsesværdige formidlingsaktiviteter, i tråd med sin globale førerposition indenfor astronomi. ESO er vært for IYA2009 sekretariatet for den Internationale Astronomiske Union, som koordinerer året globalt. ESO er en af de organisatoriske samarbejdspartnere i IYA2009, og var også dybt involveret i den resolution, der blev fremlagt for FN af Italien, og som førte til at FN’s 62. Generalforsamling udråbte 2009 til det internationale astronomiår. Ud over en bred vifte af aktiviteter, der planlægges både på lokalt og internationalt plan, leder ESO tre af de tolv globale hjørnestensprojekter.

ESO, det Europæiske Syd Observatorium, er den mest fremtrædende internationale astronomi-organisation i Europa og verdens mest produktive astronomiske observatorium. ESO har i dag følgende medlemslande: Belgien, Danmark, Finland, Frankrig, Holland, Italien, Portugal, Schweiz og Storbritannien, Spanien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland og Østrig. Flere lande har udtrykt interesse i medlemskab. ESO’s aktiviteter er fokuseret på design, konstruktion og drift af jordbaserede observationsfaciliteter for astronomi for at muliggøre vigtige videnskabelige opdagelser. ESO spiller også en ledende rolle for at fremme og organisere samarbejdet inden for astronomisk forskning. I Chile driver ESO tre unikke observatorier i verdensklasse: La Silla, Paranal og Chajnantor. På Paranal driver ESO Very Large Telescope (VLT), der er verdens mest avancerede astronomiske observatorium til observationer i synligt lys. ESO er den europæiske partner i et revolutionerede astronomisk teleskop kaldet ALMA, det største igangværende astronomiske projekt. ESO planlægger i øjeblikket et 42 meter optisk/nær-infrarødt teleskop kaldet European Extremely Large Telescope (E-ELT), der vil blive ”verdens største øje mod himlen”.

Den franskfødte Guisard har arbejdet for ESO i Chile siden 1994, og er nu chefingeniør for optik på ESO’s Very Large Telescope (VLT). Han er ansvarlig for den optiske justering af Paranal’s teleskoper, samt at sikre og forbedre billedkvaliteten på disse teleskoper og deres aktive optik. Stéphane tilbringer det meste af sin fritid på at fotografere nattehimlen, hvor han nyder den samme krystalklare himmel som VLT. Hans fantastiske astronomiske billeder og tidsforkortede film har været brugt i mange bøger og tv-programmer. Stéphane Guisard er også fotograf for The World At Night (TWAN).