Pressemeddelelse

Oriontågen: Stadig fuld af overraskelser

19. januar 2011

Dette drømmeagtige billede af Oriontågen er taget med Wide Field Imager på MPG/ESO’s 2,2 meter teleskopet på La Silla-observatoriet i Chile. Denne tåge er dog meget mere end bare et smukt syn. Den giver astronomer mulighed for nærstudier af et massivt stjernedannende område, så vi kan lære mere om stjerners fødsel og udvikling. De data, der er brugt til dette billede, blev udvalgt af Igor Chekalin (Rusland), som deltog i astrofoto-konkurrencen ”ESO’s Skjulte Skatte 2010”. Igors billede af Oriontågen kom på en syvendeplads i konkurrencen. Et andet af Igors billeder endte på førstepladsen.

Oriontågen, også kendt som Messier 42, er et af de lettest genkendelige og bedst studerede objekter på himlen. Tågen er en stor samling af gas og støv, hvor tunge stjerner dannes, og den er det nærmeste af sådanne områder i forhold til Jorden. Den glødende gas er så klar, at den kan ses med det blotte øje og den er et fascinerende syn gennem et teleskop. Trods det, at den er velkendt og nærtliggende, er der stadig meget at lære om denne stjernefabrik. Det var for eksempel først i 2007, at vi blev klar over, at tågen er tættere på os end tidligere antaget: snarere 1350 lysår end omkring 1500 lysår.

Astronomer har brugt Wide Field Imager på MPG/ESO’s 2,2 meter teleskop på ESO’s La Silla-observatorium i Chile til at observere stjernerne inde i Messier 42. De har opdaget, at de lyssvage røde dværge i stjernehoben, der hører til den glødende gassky, udstråler meget mere lys end tidligere antaget. Det giver os yderligere indsigt i dette berømte objekt og stjernerne, som det huser. Oprindeligt blev dataene til dette videnskabelige projekt indsamlet uden en plan om at lave et farvebillede, men nu er de blevet genbrugt til at skabe det meget detaljerede billede af Messier 42, der er vist her.

Billedet er sammensat af flere eksponeringer taget gennem fem forskellige filtre. Både lys, der er gået gennem et rødt filter samt lys fra et filter, som viser den glødende brintgas, er gengivet med røde farver. Lys i den grøn-gule del af spektret er gengivet med grønne farver, blåt lys er gengivet med blå farver og lys, der er gået gennem et ultraviolet filter er gengivet med lilla farver. Eksponeringstiden var omkring 52 minutter gennem hvert filter.

Billedet er blevet fremstillet af ESO med observationsdataene fundet af Igor Chekalin (Rusland) [1], der deltog i astrofoto-konkurrencen ”ESO’s Skjulte Skatte 2010” [2] . Konkurrencen, som blev arrangeret af ESO i oktober-november 2010, var for alle, der holder af at lave smukke billeder af nattehimlen ved at bruge rigtige astronomiske data.

[1] Igor gennemsøgte ESO’s arkiv og fandt datasættet, som han brugte til at sammensætte sit billede af Messier 42, der fik en syvendeplads i konkurrencen ud af næsten 100 bidrag. Hans originale arbejde kan ses her. Igor Chekalin blev tildelt førstepræmien i konkurrencen for hans komposition af Messier 78, og han indsendte også et billede af NGC 3169, NGC 3166 og SN 2003cg, som fik en andenplads.

[2] Konkurrencen ESO’s Skjulte Skatte 2010 gav amatørastronomer mulighed for at gennemsøge ESO’s store arkiv af astronomiske data i håb om at finde en skjult usleben diamant, der så skulle slibes af deltagerne. Deltagerne indsendte næsten 100 bidrag og ti dygtige mennesker fik tildelt nogle meget attraktive præmier. Blandt andet fik den samlede vinder en tur med alle udgifter betalt til ESO’s Very Large Telescope (VLT) på Cerro Paranal i Chile, der er verdens mest avancerede optiske teleskop. De ti vindere indsendte tilsammen 20 billeder, der blev placeret som de bedste bidrag i konkurrencen ud af næsten 100 billeder.

ESO, det Europæiske Syd Observatorium, er den mest fremtrædende internationale astronomi-organisation i Europa og verdens mest produktive astronomiske observatorium. ESO har i dag følgende 14 medlemslande: Belgien, Danmark, Finland, Frankrig, Holland, Italien, Portugal, Schweiz og Storbritannien, Spanien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland og Østrig. Flere lande har udtrykt interesse i medlemskab. ESO’s aktiviteter er fokuseret på design, konstruktion og drift af jordbaserede observationsfaciliteter for astronomi for at muliggøre vigtige videnskabelige opdagelser. ESO spiller også en ledende rolle for at fremme og organisere samarbejdet inden for astronomisk forskning. I Chile driver ESO tre unikke observatorier i verdensklasse: La Silla, Paranal og Chajnantor. På Paranal driver ESO Very Large Telescope (VLT), der er verdens mest avancerede astronomiske observatorium til observationer i synligt lys. ESO er den europæiske partner i et revolutionerede astronomisk teleskop kaldet ALMA, det største igangværende astronomiske projekt. ESO planlægger i øjeblikket et 42 meter optisk/nær-infrarødt teleskop kaldet European Extremely Large Telescope (E-ELT), der vil blive ”verdens største øje mod himlen”.