Pressemeddelelse

ESO fejrer 50 år med astronomiske bedrifter

- Deltag i ESO’s jubilæum i 2012

5. januar 2012

I 2012 er der 50-års jubilæum for grundlæggelsen af det Europæiske Syd Observatorium (ESO), der er den mest fremtrædende internationale astronomi-organisation i verden. Jubilæumsåret er en mulighed for at se tilbage på ESO’s historie, fejre de videnskabelige og teknologiske resultater samt se frem mod de næste ambitiøse programmer. ESO planlægger flere spændende aktiviteter i løbet af året.

Den 5. oktober 1962 underskrev repræsentanter fra fem europæiske lande – Belgien, Frankrig, Tyskland, Holland og Sverige [1] – ESO-konventionen i Paris. Deres underskrifter repræsenterede en formel forpligtelse til at etablere European Organisation for Astronomical Research in the Southern Hemisphere, i dag normalt kaldet European Southern Observatory – på dansk Europæisk Syd Observatorium.

”ESO’s 50-års jubilæum kommer midt i den mest spændende periode for europæisk og international jordbaseret astronomi. ESO er kommet langt siden det blev etableret i 1962. Halvtreds år senere er ESO nu helt i front i det astronomiske forskningssamfund, som det mest produktive astronomiske observatorium i verden,” siger Tim de Zeeuw, ESO’s generaldirektør.

ESO’s første observatorium blev bygget på La Silla, et 2400 meter højt bjerg, 600 kilometer nord for Santiago de Chile. La Silla-observatoriet er udstyret med flere optiske teleskoper med spejle på op til 3,6 meter i diameter. Blandt disse er New Technology Telescope, der var banebrydende indenfor teleskopkonstruktion og design, og var det første i verden, der havde et computerstyret hovedspejl – såkaldt aktiv optik. Denne teknologi er udviklet på ESO og anvendes nu på de fleste af verdens store teleskoper. ESO’s 3,6 meter teleskop er nu hjemsted for verdens førende exoplanet-jæger, HARPS.

Den næste facilitet ESO oprettede var Paranal-observatoriet, der er hjemsted for Very Large Telescope (VLT). De videnskabelige observationer begyndte i 1999 og i dag er VLT-anlægget et flagskib for europæisk astronomi. Og med VLT Interferometer (VLTI) er det det eneste store interferometriske teleskop, der regelmæssigt er i brug. På Paranal står også VISTA-teleskopet, der arbejder i infrarødt lys, og er verdens største kortlægningsteleskop, mens VLT Survey Telescope (VST) – også på Paranal – er det største teleskop udelukkende designet til at kortlægge himlen i synligt lys.

På højsletten Chajnantor i det nordlige Chile bygger ESO, sammen med nordamerikanske og østasiatiske partnere, et revolutionerende astronomisk teleskop – ALMA, Atacama Large Millimeter/submillimeter Array – det største astronomiske projekt nogensinde. ALMA bliver ét stort teleskop bestående af 66 højpræcisions-antenner, der skal studere byggestenene til stjerner, planetsystemer, galakser og selve livet. Konstruktionen af ALMA vil være afsluttet i 2013, men de første videnskabelige observationer med en del af anlægget begyndte allerede i 2011 (eso1137).

ESO planlægger i øjeblikket et 40 meter optisk/nær-infrarødt teleskop kaldet European Extremely Large Telescope (E-ELT), der vil blive ”verdens største øje mod himlen”.  Med start af driften planlagt til begyndelsen af det næste årti, vil E-ELT tackle de største videnskabelige udfordringer i vor tid (eso1150).

Flere arrangementer og offentlige initiativer er planlagt i 2012. ESO vil gerne invitere alle til at deltage i festlighederne, enten ved at deltage i arrangementer, der allerede er planlagt, eller ved proaktivt at iværksætte andre aktiviteter.

• Fra den 3. til 7. september 2012 er ESO’s hovedkvarter vært for et videnskabeligt symposium, der vil dække emner som exoplaneter, Solsystemet, stjernedannelse og stjernernes udvikling, kosmologi og meget mere.
  • På dagen for jubilæet, den 5. oktober 2012, stiler ESO mod at organisere koordinerede offentlige arrangementer i de 15 medlemslande. Med hjælp fra ESO’s Science Outreach Network og Outreach Partner Organisations, vil begivenhederne være en udmærket måde at bringe offentligheden ved de nationale arrangementer i direkte kontakt med ESO’s astronomiske brugere og de fantastiske observatorier i Chile.
  • Den 11. oktober 2012 vil ESO’s generaldirektør, professor Tim de Zeeuw og Rådets formand, professor Xavier Barcons være værter ved  en jubilæums-galla i München for ministre fra medlemslandene og værtslandet Chile, ESO-Rådet, repræsentanter fra ESO-udvalg, tidligere ESO generaldirektører, anerkendte astronomer og andre, der har spillet en central rolle for ESO.
  • I løbet af året vil en jubilæumsudstilling blive sat op udvalgte steder i medlemslandene. Interesserede lokaliteter kan ansøge om at være vært for en udstilling ved at kontakte ESO (se kontaktinfo herunder).
  • På jubilæumsdagen vil en dokumentarfilm blive udgivet sammen med en overdådigt illustreret bog. Filmen vil også blive udgivet som episoder i ESO’s populære ESOcast video-podcast-serie. Adrian Blaauw’s bog, ESO’s Early History, bliver fulgt op i år af en anden historiebog skrevet af Claus Madsen, som fuldender ESO’s 50-årige historie.
  • Det første Ugens Billede, hver måned i 2012 vil være et særligt Før og Nu-indslag, hvor ESO’s lokaliteter præsenteres som de så ud før i tiden, og som de ser ud i dag.
  • For de, der har været vidne til ESO’s historiske rejse indefra, enten som ansat på ESO eller blot som besøgende på vores faciliteter, har vi udvidet Your ESO Pictures Flickr-gruppen til også at omfatte historiske billeder. Del endelig dine fotominder om ESO med os og alle andre ved at offentliggøre disse ”postkort fra fortiden” til gruppen (ann12002).
  • Specielle jubilæumssouvenirs kan købes i ESOshop til særlige priser.
  • Send jubilæumsbeskeder til ESO’s Facebook-side eller på Twitter @ESO ved at bruge tagget #ESO50years.

”Jeg ser frem til de næste 50 år med ESO, som uden tvivl vil byde på banebrydende videnskab langt udover det tænkelige, takket være VLT og VLTI, ALMA og E-ELT samt fremtidige flagskibsprojekter. Takket være ESO-medarbejdernes engagement, passion og professionalisme er ESO i dag førende indenfor jordbaseret astronomi. Tillykke med 50-års jubilæet til alle!,” ønsker Tim de Zeeuw.

[1] Strengt taget var der seks lande, da Storbritannien også underskrev konventionen. Storbritannien trak sig senere ud, og sluttede sig først igen til ESO i 2002 som det 10. medlemsland.

I år 2012 er der 50-års jubilæum for grundlæggelsen af det Europæiske Syd Observatorium (ESO). ESO er den mest fremtrædende internationale astronomi-organisation i Europa og verdens mest produktive astronomiske observatorium. ESO har i dag følgende 15 medlemslande: Belgien, Brasilien, Danmark, Finland, Frankrig, Holland, Italien, Portugal, Schweiz og Storbritannien, Spanien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland og Østrig. ESO’s aktiviteter er fokuseret på design, konstruktion og drift af jordbaserede observationsfaciliteter for at muliggøre vigtige videnskabelige opdagelser inden for astronomi. ESO spiller også en ledende rolle for at fremme og organisere samarbejdet inden for astronomisk forskning. I Chile driver ESO tre unikke observatorier i verdensklasse: La Silla, Paranal og Chajnantor. På Paranal driver ESO Very Large Telescope (VLT), der er verdens mest avancerede astronomiske observatorium til observationer i synligt lys samt to kortlægningsteleskoper. VISTA arbejder i infrarødt lys og er verdens største kortlægningsteleskop, mens VLT Survey Telescope (VST) er det største teleskop, der udelukkende er bygget til at kortlægge himlen i synligt lys. ESO er den europæiske partner i et revolutionerede astronomisk teleskop kaldet ALMA, det største igangværende astronomiske projekt. ESO planlægger i øjeblikket et 40 meter optisk/nær-infrarødt teleskop kaldet European Extremely Large Telescope (E-ELT), der vil blive ”verdens største øje mod himlen”.

Den internationale astronomifacilitet Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), er et partnerskab mellem Europa, Nordamerika og Østasien i samarbejde med Chile. Konstruktionen og driften af ALMA ledes af ESO på vegne af Europa, af National Radio Astronomy Observatory (NRAO) på vegne af Nordamerika og af National Astronomical Observatory of Japan (NAOJ) på vegne af Østasien. Joint ALMA Observatory (JAO) giver samlet ledelse og styring af opførelse, igangsættelse og drift af ALMA.