Pressemeddelelse

ALMA Residencia overdraget

Nyt hotel for stab og besøgende ved ALMA i Chile

25. april 2017

Den nybyggede ALMA REsidencia ved ALMA Operations Support Facility er netop blevet overdraget til organisationen det fælles ALMA observatorium. Begivenheden blev overvåget af ALMAs bestyrelse og direktørerne for de tre organisationer ESO, NAOJ og NRAO. Også de arkitekter, som har tegnet bygningen var tilstedet. Residenciaen er den sidste større del af ALMA-projektet, som ESO har leveret.

Overdragelsen af ALMA Residencia er en mærkepæl i udviklingen af Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA). Den nye bygning vil være bolig for ALMAs stab og for besøgende til the ALMA Operations Support Facility (OSF), i nærheden af San Pedro de Atacama i det nordlige Chile, og kun 28 kilometer fra selve teleskopanlægget. ESO leverer Residenciaen, som er det sidste større konstruktionsprojekt i ALMA samarbejdet.

Bygningen er tegnet af de finske arkitekter Kouvo & Partanen og den er dernæst tilpasset det chilenske marked af det chilenske arkitektfirma Rigotti & Simunovic Arquitectos. Kontrakten for byggeriet er indgået med konsortiet AXIS LyD Construcciones Ltda, som består af Constructora L y D S.A. og Axis Desarrollos Constructivos S.A.. Det er begge chilenske firmaer, som allerede har stor erfaring i at bygge opholdshuse i det nordlige Chiles udfordrende natur. Byggeriet blev officielt påbegyndt den 23. februar 2015.

Bygningerne er indrettet så form og farver i det ydre for dette større arkitekturprojekt falder ind i topografien, miljøet og landskabet ved ALMA. I det barske ørkenklima, den fjerntliggende beliggenhed og med de usædvanlige arbejdstider for arbejdsholdene på ALMA, er Residenciaen særligt bygget med henblik på at bidrage med et behageligt miljø for stab og besøgende, som kommer fra mange forskellige lande Verden over.

Der er to zoner i Residenciaen; fællesområderne og værelserne. I konstruktionen er brugt et modulkoncept, så der kan tilføjes mere plads efter behov. I øjeblikket er der 120 værelser, som er spredt i seks bygninger. I fællesområderne er der bibliotek, cafeteria, lounge, spa og gymnastiksal, svømmebassin, sauna og et grillområde. Der findes også køkken og et større spiselokale, hvor halvdelen af beboerne kan være ad gangen.

OSF, hvor Residenciaen er bygget, befinder sig 2000 meter lavere end selve teleskoperne oppe på Chajnantorhøjsletten. ALMA består af 66 præcist fremstillede radioantenner med diametre på 12 og 7 meter. Anlægget arbejder i millimeter og submillimeter bølgelængdeområderne. Observatoriet påbegyndte det videnskabelige arbejde i slutningen af september 2011. Her studeres stjernernes oprindelse, planetsystemer, galakser og der søges efter liv i rummet - altsammen nogle af de vigtigste spørgsmål om vores kosmiske oprindelse.

­ALMA, Atacama Large Millimeter/submillimeter Array, er et internationalt astronomisk observatorium, med ESO, US National Science Foundation (NSF) og National Institutes of Natural Sciences (NINS) i Japan i samarbejde med Chile. ALMAs finansieres af ESO (Det europæiske sydobservatorium), NSF i samarbejde med Canadas National Research Council og National Science Council i Taiwan, og af NINS i samarbejde med Academia Sinica i Taiwan og Korea Astronomy and Space Science Institute (KASI).

Opbygning og drift af ALMA styres af ESO på vegne af medlemstaterne, af National Radio Observatory ved Associated Universities, Inc. på vegne af Nordamerika og af National Astronomical Observatory i Japan på vegne af Østasien. Organisationen Joint ALMA Observatory, JAO står for den fælles ledelse og styring af konstruktion og drift af ALMA.

• ESO er den fremmeste fællesnationale astronomiorganisation i Europa, og verdens langt mest produktive jordbaserede astronomiske observatorium. 16 lande er med i ESO: Belgien, Brazilien, Danmark, Finland, Frankrig, Italien, Nederlandene, Polen, Portugal, Spanien, Sverige, Schweiz, Storbritannien, Tjekkiet, Tyskland og Østrig, og desuden værtsnationen Chile. ESO har et ambitiøst program, som gør det muligt for astronomer at gøre vigtige videnskabelige opdagelser. Programmet har focus på design, konstruktion og drift af stærke jordbaserede observatorier. Desuden har ESO en ledende rolle i formidling og organisering af samarbejde omkring astronomisk forskning. ESO driver tre enestående observatorier i verdensklasse i Chile: La Silla, Paranal og Chajnantor. På Paranal driver ESO VLT, Very Large Telescope, som er verdens mest avancerede observatorium for synligt lys, samt to oversigtsteleskoper. VISTA, som observerer i infrarødt, er verdens største oversigtsteleskop, og VLT Survey Teleskopet er det største teleskop bygget til at overvåge himlen i synligt lys. ESO er en af de største partnere i ALMA, som er det største eksisterende astronomiprojekt. For tiden bygges ELT, et 39 m optisk og nærinfrarødt teleskop på Cerro Armazones, tæt ved Paranal. Det bliver "verdens største himmeløje".