Pressemeddelelser

Subscribe to receive news from ESO in your language!
eso1408da — Pressemeddelelse
Nedslag fra kometer forklarer overraskende gasklumper omkring en ung stjerne
6. marts 2014: Astronmer fra Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) teleskopet i det nordlige Chile har idag annonceret opdagelsen af en uventet klump af kulilte gas i den skive af støv og gas, som omgiver stjernen Beta Pictoris. Det er overraskende, idet man venter, at den slags gasser hurtigt nedbrydes af stjernens lys. Et eller andet - formentlig hyppige kollisioner med små isfyldte objekter såsom kometer - må være årsagen til, at gassen konstant efterfyldes. De nye resultater er offentliggjort i tidsskriftet Science.
eso1407da — Pressemeddelelse
Første lys for MUSE
5. marts 2014: Et innovativt nyt instrument kaldet MUSE (Multi Unit Spectroscopic Explorer) er nu succesfuldt installeret på ESOs Very Large Telescope (VLT) i på Paranal-observatoriet i det nordlige Chile. I den første periode af meget succesfulde observationer har MUSE observeret fjerne galakser, lysstærke stjerner og andre objekter for at afprøve instrumentet.
eso1406da — Pressemeddelelse
Diamanter i Skorpionens hale
19. februar 2014: Et nyt billede fra ESOs La Silla-observatorium i Chile viser den klare stjernehob Messier 7. Hoben ses nemt med det blotte øje tæt på halen i stjernebilledet Scorpius (Skorpionen). Den er en af de mest iøjnefaldende åbne stjernehobe på himlen, hvilket gør den til et vigtigt mål for astronomisk forskning.
eso1405da — Pressemeddelelse
En asteroides anatomi
5. februar 2014: ESOs New Technology Telescope (NTT) er blevet brugt til for første gang at vise, at asteroider kan have en meget varieret indre struktur. Ved at lave uhyre præcise målinger har astronomer fundet ud af, at forskellige dele af asteroiden <Itokawa> har forskellig massefylde. Ud over at afsløre hemmeligheder om asteroidens dannelse, kan viden om hvad der ligger under asteroidernes overflade også kaste lys over hvad der sker, når legemer i Solsystemet kolliderer. Det kan give os et fingerpeg om, hvordan planeter dannes.
eso1404da — Pressemeddelelse
Første vejrkort for en brun dværg
29. januar 2014: ESOs Very Large Telescope (VLT) er blevet brugt til at skabe det alleførste kort over vejret på overfladen af den nærmeste brune dværg i forhold til Jorden. Et internationalt forskerhold har lavet et kort over de lyse og mørke områder på WISE J104915.57-531906.1B, også kendt som Luhman 16B, der er den ene af to nyopdagede brune dværge som danner et par blot seks lysår fra Solen. De nye resultater udgives i tidskriftet Nature, som udkommer den 30. januar.
eso1403da — Pressemeddelelse
Snigpremiere på kortlægningsteleskopernes skattekiste
22. januar 2014: VLT Survey Telescope (VST) på ESOs Paranal-observatorium i Chile har lavet dette meget detaljerede billede af Lagunetågen. Denne gigantiske sky af gas og støv danner intenst klare unge stjerner og er hjemsted for unge stjernehobe. Billedet er en meget lille del af blot en ud af elleve offentlige kortlægninger af himlen som lige nu bliver lavet med ESOs teleskoper. Samlet set er de en enorm arv af offentlige data for alverdens astronomer.
eso1402da — Pressemeddelelse
Første planet fundet om en sol-lignende stjerne i en stjernehob
15. januar 2014: Astronomer har benyttet ESO’s HARPS “planetjæger” i Chile, sammen med andre teleskoper over hele jorden, til at opdage tre planeter i omløb om stjerner i stjernehoben Messier 67. Selvom mere end tusinde planeter udenfor solsystemet nu er kendt, er kun en håndfuld af disse er fundet i stjernehobe. Det er bemærkelsesværdigt at en af disse nye exoplaneter er i omløb om en sjælden “sol-tvilling” — en stjerne der på næsten alle måder er identisk med Solen.
eso1401da — Pressemeddelelse
ALMA ser en supernova støvfabrik
6. januar 2014: Dramatiske nye observationer med Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) viser resterne af en supernova der skete for nyligt. Supernovaresten er fuld af frisk støv der foreviget for første gang. Hvis støv nok overlever den barske overgang til det galaktiske rum, kunne det forklare hvorfor mange galakser får deres støvede, rødlige udseende.
eso1350da — Pressemeddelelse
Udbygning af ESOs hovedkvarter bliver indviet
5. december 2013: Den 4. december 2013 vil en officiel indvielsesceremoni for den nye kontortilbygning på ESOs hovedkvarter blive afholdt i Garching bei München. Denne begivenhed vil være for medlemmer af ESOs styrelse, lokale myndigheder, arkitekterne Auer+Weber+Assoziierte, byggeherrerne BAM Deutschland AG og ESOs ledelse.
eso1349da — Pressemeddelelse
Planetarium og besøgscenter doneret til ESO
3. december 2013: ESO har fået en donation til et planetarium og besøgscenter i nærheden af hovedkontoret i Garching bei München i Tyskland. Supernovaen som ESO planetariet og oplevelsescenteret kommer til at hedde, vil blive en fantastisk præsentation af astronomi til den brede befolkning. Projektet er muliggjort takket være Klaus Tschire Stiftung, der financierer hele forløbet.
eso1348da — Pressemeddelelse
Et flammende drama af stjernefødsel og -død
27. november 2013: Den Store Magellanske Sky er en af de galakser, der ligger tættest på vores egen. Astronomer har nu brugt ESOs kraftfulde Very Large Telescope til at udforske en af den mindre kendte regioner. Dette nye billede viser skyer af gas og støv, hvor varme nye stjerner fødes og omdanner deres omgivelser til mærkelige figurer. Dette billede viser dog også effekterne efter stjerners død - filamenter der skabes af en supernovaeksplosion.
eso1347da — Pressemeddelelse
Unge stjerner maler et spektakulært stjernelandskab
13. november 2013: ESOs astronomer har taget det hidtil bedste billede af de mærkværdige skyer omkring stjernehoben NGC 3572. Dette nye billede viser hvordan disse gas- og støvskyer er blevet formet til finurlige bobler, buer og sære former der kaldes elefantsnabler, af stjernevinde fra gruppen af varme og unge stjerner. De klareste af disse hobe-stjerner har en masse der er meget større end Solens, og vil ende deres korte liv som supernovaeksplosioner.
eso1346da — Pressemeddelelse
ESO fejrer 50 års samarbejde med Chile
6. november 2013: I dag er det 50 år siden at ESO og Chile begyndte et meget frugtbart samarbejde, der gjorde det muligt for både europæisk og chilensk astronomi at skubbe videnskabelige, teknologiske og kulturelle grænser ind i fremtiden.
eso1345da — Pressemeddelelse
Chiles præsident besøger Paranal for at offentliggøre jordoverdragelse til E-ELT
28. oktober 2013: Ved en ceremoni der i går blev holdt på ESOs Paranal-observatorium i Chiles Atacamaørken, overrakte Chiles præsident Sebastián Piñera et dekret, der overfører jorden omkring Cerro Amazones til ESO. Cerro Amazones er et 3060 meter høj bjergtop, der ligger 20 kilometer fra ESOs Very Large Telescope på Cerro Paranal, og vil være det fremtidige hjem for European Extremely Large Telescope (E-ELT).
eso1344da — Pressemeddelelse
ALMA ser mystiske jetstrømme fra gigantiske sorte huller
16. oktober 2013: To internationale hold af astronomer har brugt det kræfterne fra Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) til at fokusere på jetstrømme fra store sorte huller i centrum af galakser, og observere hvordan de påvirker deres omgivelser. De har derved lavet det hidtil bedste billede af molekylær gas omkring et nærliggende stille sort hul, og fundet et uventet glimt for foden af en kraftfuld stråle, der ligger tæt på et fjernt sort hul.
eso1343da — Pressemeddelelse
Et nærbillede af Toby Jug-tågen
9. oktober 2013: ESOs Very Large Telescope (VLT) har taget et billede i meget stor detalje af Toby Jug-tågen, en sky af gas og støv der omgiver en rød kæmpestjerne. Dette billede viser stjernetågens karakteristiske buede struktur, der, tro til sit navn faktisk ligner en lille kande med et håndtag.
eso1342da — Pressemeddelelse
Den sidste antenne er leveret til ALMA
1. oktober 2013: Den sidste antenne til Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) projektet er lige blevet overleveret til ALMA-observatoriet. Disken på 12-meter i diameter blev fremstillet af det europæiske AEM Consortium, og markerer den succesfulde levering på i alt 25 europæiske antenner - den største ESO ordre til dato.
eso1341da — Pressemeddelelse
Den kolde glød fra stjernedannelse
25. september 2013: Et nyt instrument ved navn ArTeMiS er blevet monteret succesfuldt på APEX - the Atacama Pathfinder Experiment. APEX er et teleskop, hvis diameter er 12 meter, og ligger højt oppe i Atacamaørkenen. Det observerer i millimeter og submillimeter bølgelængder - mellem infrarødt lys og radiobølger i det elektromagnetiske spektrum - og er et værdifuldt værktøj til at kigge langt ud i universet. Det nye kamera har allerede leveret et spektakulært og detaljeret syn af Kattepotetågen.
eso1340da — Pressemeddelelse
Unge stjerner koger i Rejetågen
18. september 2013: Det glødende virvar af gasskyer der kan ses på dette billede, danner en gigantisk stjernefødeklinik med kælenavnet Rejetågen. Billedet er taget med VLT Survey Telescope på ESOs Paranal-observatorium i Chile, og kan meget vel være et af de skarpeste billeder, der nogensinde er taget af dette objekt. Det viser klumper af varme nyfødte stjerner, der ligger i blandt de skyer der udgør stjernetågen.
eso1339da — Pressemeddelelse
Peanutten i hjertet af vores galakse
12. september 2013: To grupper af astronomer har brugt ESOs teleskoper til at lave det bedste tredimensionelle kort, der hidtil er lavet over de centrale dele af Mælkevejen. De så, at de indre regioner havde et peanut-formet udseende fra nogle særlige vinkler. Fra et andet perspektiv, kan man se en struktur i røntgen stråling. Denne mærkelige form blev kortlagt ved at bruge offentligt tilgængeligt data fra ESOs VISTA kortlægningsteleskop sammen med målinger af bevægelserne af hundrede svage stjerner i den centrale bule.
Resultater: 41-60 ud af 1058