Back to ESO News index

ESO News
ESO eso1301da: ALMA kaster lys over planetdannende gasstrømme — Afslørende tegn på strømme, der fodrer gasslugende kæmpeplaneter. Ved at anvende Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) teleskopet har astronomer for første gang set et vigtigt trin i fødslen af kæmpeplaneter. Enorme strømme af gas flyder hen over en åbning i skiven af materiale omkring en ung stjerne. Det ...

Se i browser
Europæiske
Syd
Observatorium
Nyheder fra ESO
2 januar 2013

Ved at anvende Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) teleskopet har astronomer for første gang set et vigtigt trin i fødslen af kæmpeplaneter. Enorme strømme af gas flyder hen over en åbning i skiven af materiale omkring en ung stjerne. Det er de første direkte observationer af disse strømme, der menes at blive skabt af gasplaneter, som sluger gas, mens de vokser. Resultatet offentliggøres den 2. januar 2013 i tidsskriftet Nature.

Pressemeddelelsen, billederne og videoerne er tilgængelige på:

Oversættelser er tilgængelige på dit lands side: Österreich, BelgiëBelgiqueBelgien, Brasil, Chile, Česko, France, Deutschland, Ísland, Italia, Nederland, Norge, Polska, Portugal, Россия, España, Sverige, SuisseSchweizSvizzera, Türkiye, Україна, International English

Med venlig hilsen,
Tina Ibsen