Back to ESO News index

Syd
Observatorium
Nyheder fra ESO
25 april 2013

Astronomer har brugt ESOs Very Large Telescope samt radioteleskoper over hele verden til at finde og studere et bizart stjernepar, der består af den tungeste neutronstjerne, der indtil nu er fundet og med en hvid dværgstjerne i kredsløb. Dette mærkelige nye binære system gør det muligt at teste Einsteins gravitationsteori – den generelle relativitetsteori - på måder der ikke var muligt før nu. Indtil videre har de nye observationer stemt præcist overens med forudsigelserne fra den generelle relativitetsteori, og er i strid med nogle alternative teorier. Resultaterne vil kunne ses i journalen Science den 26. april 2013.

Pressemeddelelsen, billederne og videoerne er tilgængelige på:

Oversættelser er tilgængelige på andre landes ESO-sider: Shqipëria, Österreich, BelgiëBelgiqueBelgien, Brasil, Chile, Česko, Suomi, France, Deutschland, Ísland, Italia, Nederland, Norge, Polska, Portugal, Россия, España, Sverige, SuisseSchweizSvizzera, Türkiye, Україна, International English

Med venlig hilsen,
ESOs uddannelse- og formidlingsafdeling
25. april 2013

ESO Meddelelser

Café & Kosmos 24 April 2013 — How on Earth could terrestrial life survive for so long?

23. april 2013: With Dr Dietrich Baade (ESO) This theme complements the question of whether there is extraterrestrial life. Although life formed on Earth over three and a half billion years ago and ...