Back to ESO News index

ESO News
ESO eso1334da: Voldsom stjernedannelse mindsker fremtidig stjernedannelse — ALMA kaster lys på mysteriet om manglende tunge galakser. Nye observationer med ALMA teleskopet i Chile har givet astronomerne det hidtil bedste indblik i hvordan voldsom stjernedannelse, eksplosivt kan udsende gas ud af en galakse og udtømme galaksen for gas der skulle være brændstof for nye stjerners dannelse og ...

Se i browser
Europæiske
Syd
Observatorium
Nyheder fra ESO
24 juli 2013

Nye observationer med ALMA teleskopet i Chile har givet astronomerne det hidtil bedste indblik i hvordan voldsom stjernedannelse, eksplosivt kan udsende gas ud af en galakse og udtømme galaksen for gas der skulle være brændstof for nye stjerners dannelse og vækst. De dramatiske billeder viser, hvordan enorme udstrømninger af molekylær gas bliver udsendt af stjernedannende områder i den nærliggende Billedhuggergalaksen. Disse nye resultater hjælper med at forklare den mærkelige mangel på supertunge galakser i universet. Dette studie kan læses i Nature d. 25. juli 2013.

Pressemeddelelsen, billederne og videoerne er tilgængelige på:

Oversættelser er tilgængelige på dit lands side: Shqipëria, Österreich, BelgiëBelgiqueBelgien, Brasil, Chile, Česko, Suomi, France, Deutschland, Ísland, Italia, Nederland, Norge, Polska, Portugal, Россия, España, Sverige, SuisseSchweizSvizzera, Türkiye, Україна, International English

Med venlig hilsen,
Tina Ibsen