ALMA

På jagt efter vores kosmiske oprindelse

Artist impression of the Atacama large Millimetre ArrayESO bygger sammen med sine internationale partnere ALMA – et teleskop i verdensklasse, der kan studere lyset fra nogle af de koldeste objekter i Universet. Dette lys har bølgelængder på omkring 1 mm, mellem infrarødt lys og radiobølger, og er derfor kendt som millimeter- og sub-millimeterstråling. Det er det største jordbaserede astronomiske projekt, der findes.

Hvad er submillimeter-astronomi?

Lys med disse bølgelængder kommer fra umådeligt kolde skyer i det interstellare rum med temperaturer i størrelsesordenen en snes grader over det absolutte nulpunkt, og fra nogle af de første og fjerneste galakser i Universet. Astronomer kan bruge ALMA til at studere de kemiske og fysiske forhold i molekyleskyer – de tætte skyer af gas og støv, hvor nye stjerner bliver født. Ofte er disse områder i Universet mørke og skjulte set i synligt lys, mens de lyser klart i millimeter- og sub-millimeterdelen af spektret.

Hvorfor bygge ALMA i de høje Andesbjerge?

Millimeter- og sub-millimeterstråling åbner et vindue til det gådefulde, kolde Univers, men strålingen fra rummet bliver let absorberet af vanddamp i Jordens atmosfære. Derfor er det nødvendigt, at teleskoper til denne type af astronomi bygges på højtliggende, tørre steder. Det er baggrunden for valget af højsletten på Chajnantor, der ligger 5000 meter over havniveau – et af de højest beliggende observatorier i verden.

Artist impression of the Atacama large Millimetre ArrayHer bygger ESO sammen med sine internationale partnere ALMA, Atacama Large Millimeter/sub-millimeter Array. Det er det største astronomiske projekt, der findes. Området, hvor ALMA opføres, ligger omtrent 50 km øst for San Pedro de Atacama i det nordlige Chile – et af de tørreste steder på Jorden. Her har astronomerne uovertruffet gode betingelser for at observere, men de må opbygge og drive et frontforsknings-observatorium under meget vanskelige betingelser. Chajnantor ligger mere end 750 meter højere end observatorierne på Mauna Kea (Hawaii) og 2400 meter højere end VLT på Cerro Paranal.

Revolutionerende design

ALMA bliver et teleskop af revolutionerende design, der som udgangspunkt vil bestå af 66 højpræcisions-antenner, der arbejder i bølgelængdeområdet fra 0,3 til 9,6 mm. ALMA's hoveddel vil have 50 antenner med en diameter på 12 meter, der arbejder sammen som et enkelt, stort teleskop – et interferometer. En ekstra, kompakt vifte af fire antenner på 12 meter og 12 antenner på 7 meter vil supplere hoveddelen. De 66 antenner på ALMA kan opstilles i forskellige konfigurationer, hvor den maksimale afstand mellem antennerne kan variere fra 150 meter til 16 kilometer, hvilket vil give ALMA en kraftig variabel "zoom". Det vil være i stand til at undersøge Universet i millimeter- og sub-millimeterområdet med en hidtil uset følsomhed og opløsningsevne med et syn, der er ti gange skarpere end Hubble-rumteleskopets og vil kunne supplere billeder lavet med VLT Interferometeret.

ALMA bliver verdens kraftigste teleskop til at studere det kølige Univers – molekylær gas og støv samt eftergløden fra Big Bang. ALMA vil gøre det muligt at studere byggestenene til stjerner, planetsystemer, galakser og livet selv. Ved at give forskere detaljerede billeder af stjerner og planeter, der fødes i gasskyer i nærheden af vores Solsystem, og afsløre fjerne galakser, der dannes ved kanten af det synlige Univers, vil astronomer komme nærmere svar på spørgsmål om vores kosmiske oprindelse.

Opbygningen af ALMA vil være afsluttet i 2013, men de første videnskabelige observationer med dele af teleskopsystemet vil begynde allerede i 2011.

Internationalt partnerskab

ALMA- projektet er et partnerskab mellem Europa, Nordamerika og Østasien i samarbejde med Chile. ALMA er i Europa finansieret af ESO, i Nordamerika af det amerikanske National Science Foundation (NSF) i samarbejde med National Research Council of Canada (NRC) og National Science Council of Taiwan (NSC). I Østasien er ALMA finansieret af National Institutes of Natural Sciences (NINS) i Japan i samarbejde med Academia Sinica (AS) i Taiwan. Konstruktionen og driften af ALMA ledes i Europa af ESO, i Nordamerika af National Radio Astronomy Observatory (NRAO), der styres af Associated Universities, Inc. (AUI), og i Østasien af National Astronomical Oberservatory of Japan (NAOJ). Joint ALMA Observatory (JAO) står for den forenede ledelse og overordnede administration af konstruktion, bestilling og drift af ALMA.

For mere information besøg ALMA's hjemmeside eller ESO's ALMA-hjemmeside.

Flere billeder og videoer er tilgængelige i ESO's multimediearkiv.

Mød ALMA i planetarie-præsentation

”På jagt efter vores kosmiske oprindelse” er en inspirerende præsentation, der introducerer ALMA – det største astronomiske projekt, der findes. Se mere på www.cosmicorigins.org.

ALMA-trailer