APEX

Nye højder inden for sub-millimeter-astronomi

The APEX TelescopeESO driver Atacama Pathfinder EXperiment teleskopet, APEX, på et af de højest beliggende observatorier i verden, 5.100 meter over havets overflade på Chajnantor-sletten i Chiles Atacama-region.

APEX er et teleskop med en diameter på 12 meter, der opererer i millimeter og sub-millimeter bølgelængdeområdet – mellem infrarødt lys (varmestråling) og radiobølger. Sub-millimeter-astronomi åbner et vindue til det kolde, støvede og fjerne Univers, men de svage signaler fra rummet bliver i høj grad absorberet af vanddampen i Jordens atmosfære. Chajnantor er et ideelt sted for sådan et teleskop, da regionen er et af de tørreste steder på Jorden og ligger mere end 750 meter højere end observatorierne på Mauna Kea og 2400 meter højere end Very Large Telescope (VLT) på Cerro Paranal.

The APEX TelescopeSub-millimeter-astronomi er en forholdsvis uudforsket del af astronomien og afslører de dele af Universet, der ikke kan ses i det mere velkendte synlige eller infrarøde lys. Sub-millimeter-astronomi er ideel til at studere det "kolde Univers": lys med disse bølgelængder kommer fra store, kolde skyer i det interstellare rum med temperaturer, der er i størrelsesordenen en snes grader over det absolutte nulpunkt. Astronomer bruger dette lys til at studere de kemiske og fysiske forhold i disse molekyleskyer – tætte områder af gas og komisk støv, hvor nye stjerner bliver født. Set i synligt lys er disse områder af Universet ofte mørke og skjulte på grund af støv, men de lyser klart i millimeter- og sub-millimeter-delen af spektret. Dette bølgelængdeområde er også ideelt til at studere nogle af de tidligste og fjerneste galakser i Universet, hvis lys er blevet rødforskudt til disse længere bølgelængder af Universets udvidelse.

Største sub-milimeter-teleskop på den sydlige halvkugle

APEX er det største sub-millimeter-teleskop, der er i drift på den sydlige halvkugle. Det har en række forskellige instrumenter, som astronomer kan bruge til deres observationer, med LABOCA (Large APEX BOlometer CAmera) som et af de væsentligste. LABOCA bruger en række meget følsomme termometre – kendt som bolometre – til at registrere sub-millimeter-stråling. Med næsten 300 pixels, er det det største kamera af sin slags i verden. For at være i stand til at registrere de små temperaturændringer, der skyldes den svage sub-millimeter-stråling, er disse termometre nedkølet til mindre end 0,3 grader over det absolutte nulpunkt – -272,85 grader Celsius. LABOCA's høje følsomhed kombineret med det store synsfelt (en tredjedel af fuldmånens diameter) gør det til et uvurderligt værktøj til at optage billeder af Universet i sub-millimeter-området.

APEX baner vejen for ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimter Array), der er et revolutionerende nyt teleskop, som ESO sammen med internationale partnere er i gang med at bygge på Chajnantor-sletten. APEX er baseret på en prototypeantenne, der er fremstillet til ALMA-projektet, og det vil finde mange interessante objekter, som ALMA vil blive i stand til at studere i stor detalje.

APEX er et samarbejde mellem Max-Planck-Institut für Radioastronomie (MPIfR), Onsala Space Observatory (OSO) og ESO. Teleskopet drives af ESO.

For mere information se APEX' side.

Flere billeder og videoer er tilgængelige i ESO's multimediearkiv.

APEX-trailer