Europas vindue til Universet

Artist impression of the E-ELTESO har opbygget en betydelig ekspertise inden for planlægning, opførelse og drift af store astronomiske teleskoper på afsidesliggende steder. ESO's Very Large Telescope (VLT) er verdens mest avancerede jordbaserede optiske teleskop og har muliggjort mange videnskabelige gennembrud.

Denne ekspertise danner rygraden i bestræbelserne på at udvikle et ekstremt stort teleskop til Europas astronomer, det såkaldte European Extremely Large Telescope (E-ELT). Ved udgangen af 2006 blev det grundlæggende design fastlagt. Den endelige udformning af teleskopet, en undersøgelse der kostede 57 millioner euro, er afsluttet, og der forventes at blive givet grønt lys for konstruktionen af E-ELT i løbet af 2011. Målet er at starte driften af E-ELT-observatoriet tidligt i næste årti.

Højteknologisk og prestigefyldt projekt

Ud over disse designstudier har mere end 30 europæiske videnskabelige institutioner og højteknologiske virksomheder undersøgt de teknologiske aspekter af store teleskoper. Det er sket inden for EU's 6. rammeprogram med "ELT Design Study" og EU's 7. rammeprogram med "E-ELT Preparation Project", der delvist er finansieret af Europa-Kommissionen. E-ELT er et højteknologisk, meget prestigefyldt videnskabsdrevet projekt, som rummer masser af innovation. Det giver utallige muligheder for teknologioverførsel samt muligheder for lukrative teknologikontrakter og vil være et markant udstillingsvindue for europæisk industri.

E-ELT har allerede fået bred støtte fra det europæiske videnskabelige miljø. Det er det eneste optiske astronomiprojekt, der er udvalgt i køreplanen for European Strategy Forum on Research Infrastructures. Det har også en meget fremtrædende plads i ASTRONET European Infrastructure Roadmap for Astronomy.

Det europæiske lederskab af dette store flagskibsprojekt vil uden tvivl øge den europæiske videnskabelige, teknologiske og industrielle profil.

Tilbage            Næste