Tiedote

Ennätysmäärä havaintoaikahakemuksia ALMA:n Cycle 4 hakukierrokselle

23. elokuuta 2016

Kansainvälinen tähtitieteen yhteisö on tehnyt ennätyksen ALMA:n havaintoaikahakemusten määrästä Cycle 4:lle. Tarve tälle mullistavalle teleskoopille näkyi 50% suurempana havaintoaikahakemusten määränä viime kierrokseen verrattuna.

Havaintoaikaa myönnettiin yli 400:lle tähtitieteilijälle ALMA:n havaintoihin. ALMA on maailman tehokkain radioteleskooppi. Valintaprosessi kesti melkein viisi kuukautta ja spesialistit ympäri maailmaa tapasivat Itävallassa Wienissä viime kesäkuussa arvioidakseen 1571 havaintoaikahakemusta. 145 tiede arvijoitsijaa ALMA:n hakemuksen arviointikomiteasta tapasivat viikon ajan asettaakseen kriteerit ja edellytykset havaintojen tekemiselle mahdollisimman objektiivisella tavalla. Tämä tarkoitti useiden eri asioiden arviointia, mitkä määrittävät tieteellisen merkityksen tason ja teknilliset projektin mahdollisuudet, sekä se toteutumisen todennäköisyyden. Tämän jälkeen ekspertit suorittivat perusteellisen arvioinnin jokaiselle hakemukselle näihin kriteereihin perustuen.

Kaikkien 1571:n hakemuksen yhteenlaskettu havaintoaika yli 30:stä maasta oli yhteensä 18630 tuntia (12285 tuntia 12-metrin verkostosta ja 6345 tuntia "Compact Array":stä). Yhteensä 3000 tuntia myönnettiin 12-metrin verkostolle ja 1800 tuntia "Compact Array":lle.

Kategoria, mihin tuli eniten hakemuksia ja joita myös hyväksyttiin eniten (noin joka neljäs) oli “Tähtienvälinen aine, tähtien muodostuminen ja astrokemia". “Kosmologia ja suuren punasiirtymän Universumi”; “Galaksit ja galaksien ytimet”; “Tähtiä ympäröivät kiekot, eksoplaneetat ja Aurinkokunta” käsittävät jokainen noin joka viidennen hakemuksen, kun taas “Tähtien kehitys ja Aurinko” käsitti noin joka kymmenennen.

Cycle 4 havainnot alkavat lokakuussa 2016 ja päättyvät syyskuussa 2017 ja sisältävät kaiken kaikkiaan 476 valittua hakemusta. Hyväksytyillä hakemuksilla on käytössään vähintään 53 ALMA:n antennia Universumin tutkimukseen, joista 43 on 12-metrin antenneja ja kymmenen 7 metrin antennia. Nämä toimivat millimetri- ja alimillimetrialueella, sekä käyttävät seitsemää vastaanotinta (kaistat 3, 4, 6, 7, 8, 9 and 10). ALMA havaitsee maksimissaan 0.029 kaarisekunnin resoluutiolla, jolloin käytetään 12.6-kilometrin maksimi perusviivaa.

ALMA on kansainvälinen tähtitieteen tutkimusyksikkö ja se on kumppanuushanke ESO:n, U.S. National Science Foundation, eli NSF:n ja Japanin National Institutes of Natural Sciences, eli NINS:in välillä yhdessä Chilen tasavallan kanssa.

S-posti: rhook@eso.org