Tiedote

Sopimus 4MOST:in rakentamiseksi on allekirjoitettu

Uuden sukupolven spektrografi laajentaa VISTA:n toimintakykyä

23. elokuuta 2016

ESO on allekirjoittanut sopimuksen konsortiota johtavan instituutin "Leibniz-Institut für Astrophysik Potsdam (AIP) [1]" kanssa 4MOST:in rakentamisesta. 4MOST on ainutlaatuinen seuraavan sukupolven spektroskopian havaintolaite, mikä tullaan kiinnittämään "Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy (VISTA)"-teleskooppiin ESO:n Paranalin observatoriolle pohjois-Chileen.

Sopimus allekirjoitettiin Potsdamissa ja sen allekirjoittivat ESO:n pääjohtaja Tim de Zeeuw, sekä AIP:n puolesta Matthias Steinmetz ja Matthias Winker. Saksan liittovaltion opetus- ja tiedeministeri Johanna Wanka, Brandenburgin osavaltion tiede-, tutkimus-, ja kulttuuriministeri Martina Münch olivat myös paikalla allekirjoitustilaisuudessa.

4MOST (the 4-metre Multi-Object Spectroscopic Telescope) asennetaan VISTA-teleskooppiin "VISTA Infrared Camera"-instrumentin paikalle, mikä on VISTA:n nykyinen pääasiallinen havaintolaite. 4MOST antaa teleskoopille ainutlaatuisia uusia mahdollisuuksia. Instrumentin on tarkoitus aloittaa toimintansa 2022, jolloin se aloittaa tämän hetkisten kiinnostavimpien tähtitieteen kysymysten selvittämisen. Se tulee tutkimaan Linnunradan dynamiikkaa ja kemiallista koostumusta, havaitsemaan useita aktiivisia galakseja ja galaksijoukkoja, sekä auttamaan kiihtyvän Universumin mallien kehittämisessä [2].

Havaitsemalla koko näkyvän alueen aallonpituusalueella 4MOST ei ainoastaan vastaa useisiin hämmästyttäviin tähtitieteen kysymyksiin, vaan se on suunniteltu täydentämään erityisesti kolmea Euroopan erityisen kiinnostuksen kohteena olevaa koko taivaan avaruusobservatoriota: Gaia, EUCLID, ja eROSITA. Näiden lisäksi se täydentää useiden laajan taivaan alueen kartoitusten spektroskooppisia havaintoja sisältäen VST:n, Pan-STARRS:in, Dark Energy Survey:n, LSST:n, ASKAP_n, WISE:n, ja PLATO:n.

Lisähuomioita

[1] 4MOST-konsortiumi koostuu seuraavista tahoista: Leibniz-Institut für Astrophysik Potsdam (AIP — hanketta vetävä instituutti); Australian Astronomical Observatory; Centre de Recherche Astrophysique de Lyon; ESO; Institute of Astronomy - Cambridge; Max-Planck-Institut für extraterrestrische Physik; Zentrum für Astronomie der Universität Heidelberg; Max-Planck Institut für Astronomie; ja Nederlandse Onderzoekschool Voor Astronomie; yhdessä seuraavien tiedettä tukevien instituuttien: Uppsala universitet; Universität Hamburg; École polytechnique fédérale de Lausanne; ja Rijksuniversiteit Groningen kanssa.

[2] 4MOST mahdollistaa valon spektrin tutkimisen noin 2400:sta kohteesta samanaikaisesti neljän kaariasteen kuvakentän alueella, mikä vastaa 20:n täyden Kuun aluetta. 4MOST käyttää suurimman osan ajastaan eteläisen tähtitaivaan spektroskooppisten taivaankartoitusten tekemiseen. Tässä kartoituksessa kerätään 25 miljoonaa spektriä viiden vuoden välein yli 17000 kaariasteen alueelta, mikä vastaa yli 40% koko taivaan alueelta. Suunnitellun 15 vuoden aikana se antaa tähtitieteen yhteisön käyttöön ennenkuulumattomat 75 miljoonaa spektriä.

Vuonna 2010 ESO pyysi tähtitieteen yhteisöä lähettämään ideoita laajan kuvakentän spektrografin suunnitelmalle. Näistä valittiin kaksi suunnitelmaa tarkempaa suunnittelua ja rakentamista varten: 4MOST ja MOONS (the Multi-Object Optical and Near-infrared Spectrograph), minkä suunniteltu ensimmäinen havainto saataisiin 2018.

Roelof de Jong