Tiedote

ESO ja yhteistyökumppanit julkistavat innovatiivisen Data2Dome-planetaariojärjestelmän

27. huhtikuuta 2017

ESO:lla on ilo julkistaa toimiva versio huipputeknologian Data2Dome-projektista yhteistyössä Evans & Sutherlandin ja International Planetarium Societyn kanssa. Tämä jännittävä uusi ja maksuton planetaariojärjestelmä tuo nähtäville ESO:n La Sillan ja Paranalin tieteen eturintaman teleskooppien sekä ALMA:n, ESA/Hubblen ja NASA:n ja IPAC:in Astropix-projektin kautta NASA:n Spitzer-avaruusteleskoopin, Chandra-röntgenobservatorion, GALEX:in, WISE:n ja NuStarin täydellisen kuvien ja videoiden kokoelman, sekä esimerkkikuvia ESA:n Planck- ja Herschel-avaruusteleskoopeilta. Data2Dome tuo tarjolle myös upeita koko kuvun kuvia ja videoita, 3D-malleja ja musiikkia sekä viimeisimmät lehdistötiedotteet ja blogit kaikilta tähtitieteen ja avaruusjärjestöiltä maailmanlaajuisesti, kaikki hiiren klikkauksen päässä ja täysin maksutta! Data2Domen AstroCalendar-moduli tarjoaa päivittäisen syötteen merkittävistä tähtitieteellisistä tapahtumista kuten avaruusalusten laukaisuista, planeettojen ryhmittymisistä, historiallisista merkkipäivistä ja paljon muuta.

Tähtitiede on dynaaminen tiedonala päivittäisine vaikuttavine löytöineen, kuvineen, videoineen ja muine aineistoineen. Planetaariot kautta maailman ovat aina halunneet jakaa nämä uudet tapahtumat, mutta usein kestää päiviä tai viikkoja muuntaa uusimmat uutiset planetaarioiden käyttöön. Data2Dome-järjestelmän visio on yhdistää saumattomasti tähtitieteellinen tieto planetaariojärjestelmiin lähes reaaliaikaisesti, mahdollistaen planetaarioiden opastaa vierailijoitaan uusimmista tutkimuksista niiden julkistamispäivänä. Tietoaineisto on huolella järjestetty käsittämään korkealuokkainen materiaali ja säästämään esittelijöiden aikaa.

Joka aamu planetaarioesittelijät voivat hakea kiinnostavia uutisia ja tuoretta aineistoa ja ladata ne maksutta päivän näytösten käyttöön. Esittelijät voivat raportoida tapahtumista niiden tapahtuessa tai sisällyttää osion "Viime viikko tähtitieteessä" ohjelmaansa. Tämä virtaviivainen tietovirta muuntaa planetaariot dynaamisiksi areenoiksi, jotka ovat aina ajan tasalla tuoden tähtitieteen eloon planetaariokuvuissaan.

Data2Dome on nyt saatavilla moniin Evans & Sutherland’s Digistar 6 -järjestelmää käyttäviin planetaarioihin maailmanlaajuisesti ja teemme töitä muiden planetaarioiden toimittajien kanssa liittääksemme mukaan myös heidän järjestelmänsä. Jos käytät Digistar 6 -järjestelmää planetaaroissasi, avaa Data2Dome-valikko käyttääksesi näitä maksuttomia resursseja jo nyt. Jos vierailet planetaarioissa, kysy paikallisesta planetaariostasi onko heillä käytössään Data2Dome-sisältö, jotta pääset nauttimaan elävästä tieteestä.

ESO johtaa projektia valmistellessaan ESO Supernova -planetaarion ja vierailijakeskuksen käyttöönottoa. Tämä on maailman ensimmäinen vapaan lähdekoodin planetaario ja sijaitsee ESO:n päämajassa Garchingissa, Saksassa.

ESO Supernova Planetarium & Visitor Centre

ESO Supernova -planetaario ja vierailijakeskus on yhteistyöhanke Euroopan eteläisen observatorion (ESO) ja Heidelbergin teoreettisen tutkimuksen tutkimuslaitoksen (HITS) välillä. Rakennuksen lahjoitti saksalainen Klaus Tschira -säätiö ja ESO huolehtii sen toiminnasta.

Puh: +49 89 3200 6761