ann17040-fi — Tiedote

Maya-arkeoastronomia: uusi maksuton planetaarioelokuva

6. heinäkuuta 2017

ESO:lle on suuri kunnia ilmoittaa elokuvan Mayan Archaeoastronomy: Observers of the Universe englanninkielisen version julkaiseminen. Kyseessä on upouusi avoimen lähdekoodin planetaarioelokuva, joka tutkii kuutta eri mayojen arkeologista kohdetta ja niiden yhteyttä maailmankaikkeuteen. Frutos Digitalesin yhteistyössä ESO:n kanssa tuottama ja Meksikon kansallisen tiede- ja teknologiavaltuuston rahoittama 20-minuuttinen elokuva sai espanjankielisen ensi-iltansa Cozumelissa Cha’an Ka’an -planetaariossa 20. maaliskuuta 2017. Tämä on ensimmäinen täysin animoitu täyden kuvun elokuva, joka on valmistettu Meksikossa ja sitä jaetaan maksutta Meksikon yli 30 planetaarioon sekä kansainvälisesti ESO:n verkkojakeluverkoston kautta.

Mayan Archaeoastronomy: Observers of the Universe (Maya-arkeoastronomia: maailmankaikkeuden tarkkailijat) on ainutkertainen planetaarioelokuvien joukossa, sillä se yhdistää tieteen ja mytologian viedessään katsojan runolliselle matkalle katsomaan kuinka mayat näkivät ja ymmärsivät maailmankaikkeuden historiansa aikana. Näkymät ovat henkeäsalpaavia, mikä antaa katsojalle vaikutelman kuin olisi kauniin maalauksen sisällä. Tämä taiteellinen maailmankaikkeuden tulkinta saa aikaan matkan, joka ei unohdu.

Tämä on tuorein elokuva, joka on lisätty ESO:n valikoimaan maksutonta korkealuokkaista planetaariomateriaalia, jonka ovat tuottaneet maailmankuulut tähtivalokuvaajat, taiteilijat, teknikot ja muusikot. Kiinnostuneet planetaariovirkailijat voivat ladata elokuvan sille omistetulta WWW-sivulta. Saatavilla ovat englannin-, espanjan-, portugalin- ja kiinankieliset kerronnat. Tukevaa materiaalia on saatavilla julisteiden ja käsikirjoitusten muodossa sekä muutoin.

Planetaarioiden hyödynnettävissä olevan maksuttoman materiaalin koko valikoima on saatavilla ESO Supernovan verkkosivuilla. Tämä käsittää täydelliset planetaarioelokuvat, lähes 450 täyden kuvun videonäytettä ESO:n ja ESA/Hubblen arkistoista, 360 asteen panoraamoja, uuden musiikkiarkiston, jossa on lähes 350 maksutonta musiikkiraitaa, 3D-malleja kaikista ESO:n teleskoopeista Linnunradan sisäisiin kiertoratoihin ja paljon kaikkea muuta. Tätä materiaalia käytetään kevällä 2018 avautuvassa ESO Supernova-planetaariossa ja -vierailijakeskuksessa Garchingissa, Saksassa.

ESO Supernova on ylpeä ja iloinen lisätessään ainutkertaisen elokuvan Mayan Archaeoastronomy: Observers of the Universe kokoelmiimme.

ESO Supernova-planetaario ja -vierailijakeskus

ESO Supernova-planetaario ja -vierailijakeskus on Euroopan eteläisen observatorion (ESO) ja Heidelbergin teoreettisen tutkimuksen instituutin (HITS) yhteistyöhanke. Rakennuksen on lahjoittanut saksalainen Klaus Tschiran säätiö (KTS) ja ESO huolehtii sen toiminnasta.

Puh: +49 89 320 061 30