Lehdistötiedotteet 2009

Liity esonews-sähköpostilistalle.
eso0928fi — Valokuvan julkistus
Kaksoistähti synnyttää tähtisumua
5. elokuuta 2009: ESO on vastikään julkaissut ainutlaatuisen kuvan Kölin (Carina) tähdistön suunnassa olevasta tähtikentästä. Liekehtivässä valossa näkyy eriväristen ja kirkkaudeltaan eriasteisten tähtien parvi. Joidenkin tähtien taustalla voidaan havaita pöly- ja sumupilviä. Kuvan keskustassa on muista poikkeava tähti, HD 87643. Sitä on tutkittu laajasti useilla ESOn teleskoopeilla, mm. VLT-interferometrillä (Very Large Telescope Interferometer, VLTI). Rajuista purkauksista aiheutuva monimuotoinen ja laaja sumu ympäröi tähteä, mistä voidaan päätellä, että sillä on myös seuralainen. Tapa, jolla nämä suuren pölykiekon ympäröimän tähtijärjestelmän osat vaikuttavat toisiinsa, on mahdollisesti huomattavan suuren tähtisumun voimanlähde.
eso0927fi — Tutkimustiedote
Tarkat kuvat Betelgeuse-tähdestä paljastavat ylijättiläisten massanmenetyksen
29. heinäkuuta 2009: Uudet, aiempaa tarkemmat kuvat Betelgeuse-tähdestä ovat auttaneet selvittämään mekanismin, jolla punaisiksi ylijättiläisiksi kutsutut tähdet menettävät suuria määriä massastaan. Orionin tähtikuvion toiseksi kirkkain tähti Betelgeuse on yli 1000 kertaa Aurinkoa suurempi tähti. Kaksi eri tutkimusryhmää kuvasi sitä Euroopan eteläisen observatorion (ESO) VLT (Very Large Telescope) -kaukoputkella.
Tulos 21 - 22 / 22