Lehdistötiedotteet 2013

Liity esonews-sähköpostilistalle.
eso1330fi — Tutkimustiedote
Etäinen valonheitin paljasti ruokailevan galaksin
4. heinäkuuta 2013: ESO:n VLT-teleskooppia käyttävät tähtitieteilijät ovat havainneet ympäröivää kaasua ahnaasti syövän etäisen galaksin. Kaasun nähdään syöksyvän sisään kohti galaksia muodostaen virtauksen, joka sekä ruokkii tähtienmuodostusta että kiihdyttää galaksin pyörimistä. Tämä on tähän mennessä paras suora, havaintoihin perustuva todiste, joka tukee teoriaa, että galaksit vetävät puoleensa ja ahmivat ympäröivää materiaa kasvaakseen ja muodostaakseen tähtiä. Tulokset ilmestyvät julkaisusarjassa Science 5. heinäkuuta 2013.
eso1329fi — Organisaatiotiedote
IMAX® 3D elokuvan Hidden Universe maailmanensi-ilta
1. heinäkuuta 2013: Elokuvan Hidden Universe (kätketty maailmankaikkeus) 3D-tuotanto on julkistettu IMAX®-teattereille ja jättiläisvalkokangasteattereille maailmanlaajuisesti. Maailmanensi-illat järjestetään 28. kesäkuuta 2013 Great Lakes -tiedekeskuksessa Clevelandissa, Ohiossa, Yhdysvalloissa ja 29. kesäkuuta Tycho Brahe -planetaariossa Kööpenhaminassa, Tanskassa. Elokuvassa esitellään huippuluokan teleskooppeja suuren tarkkuuden kuvasarjoilla, lumoavia 3D-versioita avaruuden rakenteista ja 3D-simulaatio maailmankaikkeuden kehityksestä.
eso1328fi — Tutkimustiedote
Kolme planeettaa läheisen tähden asuttavalla vyöhykkeellä
25. kesäkuuta 2013: Tähtitieteilijäryhmä on yhdistänyt Gliese 667C:stä tehtyjä uusia havaintoja ESO:n Chilessä sijaitsevan 3.6-metrin teleskoopin HARPS-havaintolaitteen aiemmin havaitsemaan aineistoon paljastaakseen järestelmän, jossa on vähintään kuusi planeettaa. Ennätykselliset kolme näistä planeetoista ovat supermaapalloja, jotka sijaitsevat tähteä ympäröivällä vyöhykkeellä, jolla vesi saattaa esiintyä nestemäisenä. Siten on mahdollista, että niillä esiintyy elämää. Tämä on ensimmäinen tähtijärjestelmä, jonka asuttava vyöhyke on havaittu täyteen ahdetuksi.
eso1327fi — Tutkimustiedote
Jättimäistä mustaa aukkoa ympäröi tomuinen yllätys
20. kesäkuuta 2013: ESO:n VLTI on taltioinut kaikkien aikojan yksityiskohtaisimmat havainnot aktiivisen galaksin ytimessä olevaa jättimäistä mustaa aukkoa ympäröivästä tomusta. Toisin kuin oletettiin, kaikki hohtava tomu ei ollutkaan munkkirinkilän muotoisessa mustaa aukkoa ympäröivässä toruksessa vaan suuri osa siitä on toruksen ylä- ja alapuolella. Nämä havainnot osoittavat, että tomu työntyy ulospäin mustasta aukosta viileänä tuulena. Tämä on hämmästyttävä havainto, joka haastaa nykyiset teoriat ja kertoo siitä kuinka supermassiiviset mustat aukot kehittyvät ja vuorovaikuttavat ympäristönsä kanssa.
eso1326fi — Tutkimustiedote
Uudentyyppinen muuttuva tähti on havaittu
12. kesäkuuta 2013: Chilessä ESO:n La Sillan observatoriolla sijaitsevaa sveitsiläistä 1.2-metrin Euler-teleskooppia käyttäneet tähtitieteilijät ovat havainneet uudentyyppisen muuttuvan tähden. Löytö perustuu tähtijoukon tähtien kirkkauden pikkuruisten muutosten havaitsemiseen. Havainnot paljastavat näissä tähdissä aiemmin tuntemattomia ominaisuuksia, jotka rikkovat nykyisiä teorioita ja tuovat esiin kysymyksiä muutosten alkuperästä.
eso1325fi — Tutkimustiedote
ALMA löysi komeettatehtaan
6. kesäkuuta 2013: Uutta ALMA-teleskooppia (Atacama Large Millimetre/submillimetre Array) käyttäneet tähtitieteilijät ovat kuvanneet nuorta tähteä ympäröivää aluetta, jossa tomuhiukkaset kasvavat kasautumalla yhteen. Tämä on ensimmäinen kerta, kun tällainen tomuloukku on selvästi havaittu ja mallinnettu. Se ratkaisee kauan vallinneen arvoituksen siitä kuinka kiekkojen tomuhiukkaset kasvavat suuremmiksi niin, että ne voivat myöhemmin muodostaa komeettoja, planeettoja ja muita kiinteitä kappaleita. Tutkimustulokset julkaistaan julkaisusarjan Science numerossa 7. kesäkuuta 2013.
eso1324fi — Tutkimustiedote
Kevein tähän mennessä kuvattu eksoplaneetta?
3. kesäkuuta 2013: ESO:n VLT-teleskooppia käyttävä tähtitieteilijäryhmä on ottanut kuvia himmeästä kohteesta, joka liikkuu lähellä kirkasta tähteä. Arvioidulla noin neljän tai viiden Jupiterin suuruisella massallaan se olisi kevein planeetta, joka on suoraan havaittu aurinkokunnan ulkopuolella. Löytö on tärkeä panos ymmärryksellemme planeettajärjestelmien muodostumisesta ja kehittymisestä.
eso1323fi — Tutkimustiedote
Vähänatriuminen ruokavalio avain tähtien korkeaan ikään
29. toukokuuta 2013: Tähtitieteilijät olettavat Auringon kaltaisten tähtien puhaltavan suuren osan kaasukehäänsä avaruuteen elämänsä lopulla. ESO:n VLT-teleskoopilla tehdyt uudet havainnot valtavasta tähtijoukosta ovat kuitenkin osoittaneet — vastoin kaikkia odotuksia — että pääosa tutkituista tähdistä ei päätynyt tähän vaiheeseen missään elämänsä vaiheessa. Kansainvälinen tutkimusryhmä huomasi, että natriumin määrästä tähdissä voi ennustaa hyvin kuinka ne päättävät elämänsä.
eso1322fi — Valokuvan julkistus
ESO:n VLT-teleskooppi juhlii 15 menestyksen vuotta
23. toukokuuta 2013: Tämän uuden, näyttävästä tähtien lastentarhasta otetun kuvan myötä ESO juhlii 15:tä vuotta VLT-teleskooppia; maailman kehittyneintä optista havaintolaitetta. Kuva paljastaa tomun tiheitä möykkyjä, jotka näkyvät tummina vaaleanpunaista, tähtitieteijöiden nimellä IC 2944 tuntemaa hohtavan kaasun pilveä vasten. Nämä läpinäkymättömät möykyt muistuttavat mustepisaroita, jotka kelluvat mansikkajuomassa. Niiden leikkisät muodot on muotoillut lähistön kirkkaista, nuorista tähdistä tuleva voimakas säteily.
eso1321fi — Valokuvan julkistus
Orionin kätketty tulinauha
15. toukokuuta 2013: Tämä dramaattinen, uusi kuva Orionin tähdistön kosmisista pilvistä paljastaa taivaalliselta tulinauhalta näyttävän kohteen. Tämä oranssi hohde edustaa kylmän tähtienvälisen tomun hiukkasista tulevaa himmeää valoa, ihmissilmälle näkymättömillä pitkillä aallonpituuksilla. Sen havaitsi ESO:n hallinnoima APEX-teleskooppi (Atacama Pathfinder Experiment).
eso1320fi — Valokuvan julkistus
Anarkistinen tähtienmuodostusalue
2. toukokuuta 2013: Chilessä sijaitsevan, ESO:n La Sillan observatorion tanskalainen 1.54-metrin teleskooppi on taltioinut hätkähdyttävän kuvan kohteesta NGC 6559, joka esittelee tähtienvälisessä pilvessä muodostuvien tähtien anarkiaa.
eso1319fi — Tutkimustiedote
Einstein oli oikeassa — toistaiseksi
25. huhtikuuta 2013: Tähtitieteilijät ovat käyttäneet ESO:n VLT-teleskooppia, sekä radioteleskooppeja ympäri maailman, etsiessään ja tutkiessaan omituista kaksoistähteä, jossa valkoista kääpiötähteä kiertää tähän mennessä löydetyistä massiivisin neutronitähti. Tämä outo, uusi kaksoistähti mahdollistaa Einsteinin gravitaatioteorian — yleisen suhteellisuusteorian — testaamisen tavoilla, jotka eivät olleet mahdollisia ennen kuin nyt. Tähän mennessä uudet havainnot täsmäävät täysin yleisen suhteellisuusteorian ennustusten kanssa ja ovat yhteensopimattomia joidenkin vaihtoehtoisten teorioiden kanssa. Tulokset julkaistaan julkaisusarjassa Science 26. huhtikuuta 2013.
eso1318fi — Tutkimustiedote
ALMA paikantaa varhaisia galakseja ennätysvauhtia
17. huhtikuuta 2013: Tähtitieteilijäryhmä on käyttänyt uutta ALMA-teleskooppia (Atacama Large Millimetre/submillimetre Array) paikantamaan yli sadan hedelmällisimmän tähtiä muodostavan galaksin sijainnit varhaisessa maailmankaikkeudessa. ALMA on niin tehokas, että vain muutaman tunnin kuluessa se taltioi yhtä monta havaintoa näistä galakseista kuin oli tehty kaikilla samankaltaisilla teleskoopeilla kautta koko maailman yli kymmenen vuoden aikana.
eso1317fi — Valokuvan julkistus
Aavemainen vihreä kupla
10. huhtikuuta 2013: Tämä ESO:n VLT-teleskoopin ottama uusi, kiehtova kuva esittää hohtavaa, vihreää planetaarista sumua IC 1295, joka ympäröi himmeää ja kuolevaa tähteä noin 3300 valovuoden etäisyydellä Maasta Kilven tähdistössä (Scutum). Tämä on yksityiskohtaisin tähän mennessä otettu kuva tästä kohteesta.
eso1316fi — Valokuvan julkistus
Nuoret, kuumat ja siniset
27. maaliskuuta 2013: Tämä sievä rykelmä kirkkaita, sinisiä tähtiä on eteläisessä Purjeen tähdistössä (Vela) sijaitseva hiljattain muodostunut tähtijoukko NGC 2547. Tämä kuva otettiin käyttäen ESO:n Chilessä sijaitsevan La Sillan observatorion MPG/ESO 2.2-metrin teleskoopin Wide Field Images -havaintolaitteella.
eso1315fi — Valokuvan julkistus
Hämärtyvän supernovan kruunaama spiraalikaunotar
20. maaliskuuta 2013: Eridanuksen tähdistössä noin 35 miljoonan valovuoden etäisyydellä Maasta sijaitsee spiraaligalaksi NGC 1637. Tämän galaksin rauhallinen ulkoasu järkkyi vuonna 1999 hyvin kirkkaan supernovan ilmaantuessa siihen. ESO:n Chilessä sijaitsevan Paranalin observatorion VLT-teleskoopilla tämän räjähdyksen seuraamuksia tutkivat tähtitieteilijät tarjoavat meille häkellyttävän näkymän tähän suhteellisen läheiseen galaksiin.
eso1314fi — Organisaatiotiedote
Tanskan kruununprinssipari vierailee ESO:n Paranalin observatoriolla
15. maaliskuuta 2013: Hänen kuninkaallinen korkeutensa Tanskan kruununprinssi, seuranaan vaimonsa, hänen kuninkaallinen korkeutensa kruununprinsessa, vierailivat ESO:n Paranalin observatoriolla 14. maaliskuuta 2013 osana virallista vierailuaan Chilessä. ESO:n pääjohtaja, Tim de Zeeuw vei heidät kierrokselle ESO:n huippuluokan tähtitieteen tutkimuslaitoksessa Paranalilla.
eso1313fi — Tutkimustiedote
ALMA kirjoittaa uusiksi maailmankaikkeuden tähtien vauvabuumin historiaa
13. maaliskuuta 2013: ALMA-teleskoopilla (Atacama Large Millimetre/submillimetre Array) tehdyt havainnot osoittavat, että maailmankaikkeuden voimakkain tähtienmuodostusvaihe oli paljon aiemmin oletettua aikaisemmin. Tulokset julkaistiin sarjassa tutkimusjulkaisuja, jotka julkaistiin tiedejulkaisu Naturen numerossa 14. maaliskuuta 2013 ja tiedejulkaisussa Astrophysical Journal. Tutkimus on tuorein esimerkki uudelta, tänään käyttöön vihittävältä kansainväliseltä ALMA-observatoriolta tulevista havainnoista.
eso1312fi — Organisaatiotiedote
ALMA:n avajaiset johdattavat löytöretkien uuteen aikaan
13. maaliskuuta 2013: Atacama Large Millimetre/submillimetre Array (ALMA) vihittiin tänään käyttöön virallisessa seremoniassa Chilen Andien etäisessä nurkkauksessa. Tämä tapahtuma merkitsi jättiläisteleskoopin kaikkien pääjärjestelmien valmistumista ja muodollista siirtymistä rakennusvaiheesta täysimittaiseksi observatorioksi. ALMA on yhteistyöhanke johon osallistuvat Eurooppa, Pohjois-Amerikka ja Itä-Aasia yhteistyössä Chilen kanssa.
eso1311fi — Tutkimustiedote
Mittaamassa maailmankaikkeutta tarkemmin kuin koskaan aikaisemmin
6. maaliskuuta 2013: Lähes vuosikymmenen kestäneiden huolellisten havaintojen jälkeen kansainvälinen tähtitieteilijäryhmä on mitannut naapurigalaksimme, Suuren Magellanin pilven etäisyyden tarkemmin kuin koskaan aikaisemmin. Tämä uusi mittaustulos parantaa myös tietämystämme maailmankaikkeuden laajenemisnopeudesta, Hubblen vakiosta, ja on ratkaisevan tärkeä askel laajenemisnopeutta kiihdyttävän mystisen pimeän energian luonteen ymmärtämistä. Tutkimusryhmä käytti ESO:n teleskooppeja ESO:n La Sillan observatoriolla Chilessä sekä muita ympäri maailman. Nämä tulokset julkaistiin tiedejulkaisu Naturen numerossa 7. maaliskuuta 2013.
Tulos 21 - 40 / 50