Lehdistötiedote

Kaksoistähti synnyttää tähtisumua

5. elokuuta 2009

ESO on vastikään julkaissut ainutlaatuisen kuvan Kölin (Carina) tähdistön suunnassa olevasta tähtikentästä. Liekehtivässä valossa näkyy eriväristen ja kirkkaudeltaan eriasteisten tähtien parvi. Joidenkin tähtien taustalla voidaan havaita pöly- ja sumupilviä. Kuvan keskustassa on muista poikkeava tähti, HD 87643. Sitä on tutkittu laajasti useilla ESOn teleskoopeilla, mm. VLT-interferometrillä (Very Large Telescope Interferometer, VLTI). Rajuista purkauksista aiheutuva monimuotoinen ja laaja sumu ympäröi tähteä, mistä voidaan päätellä, että sillä on myös seuralainen. Tapa, jolla nämä suuren pölykiekon ympäröimän tähtijärjestelmän osat vaikuttavat toisiinsa, on mahdollisesti huomattavan suuren tähtisumun voimanlähde.

Kuvassa näkyy erittäin tiheä tähtikenttä Linnunradan Jousimiehen haarassa. Kuvan keskellä on HD 87643 -tähti, joka kuuluu eksoottisten B [e] -tähtien luokkaan [1]. Nyt saatu kuva on osa havaintosarjaa, joka on paras tähtitieteilijöiden tähän asti käyttöönsä saamista B [e] -tähtien kuvista.

Kuva otettiin Chilessä 2 400 metrin korkeudessa sijaitsevassa La Silla -observatoriossa WFI-kuvausjärjestelmällä (Wide Field Imager, laajakuvakulmainen kuvausjärjestelmä), joka on yhdistetty 2,2 metrin MPG/ESO-kaukoputkeen. Kuvassa näkyy, miten laaja kaasun ja pölyn muodostama sumu heijastaa tähden valoa. Vaikuttaa siltä, että keskustähden tuuli on muotoillut sumua ja saanut aikaan kirkkaita, riekaleisia kaasu- ja pölyvanoja. Näiden ominaisuuksien yksityiskohtaisen tarkastelun perusteella on voitu arvioida, että tähdellä on purkauksia säännöllisesti, 15–50 vuoden välein.

Florentin Millourin johtama tutkijaryhmä on tutkinut HD 87643 -tähteä yksityiskohtaisesti useilla ESOn teleskoopeilla. Ryhmä on käyttänyt WFI-kuvausjärjestelmän ohella ESOn Paranalissa sijaitsevaa VLT-kaukoputkea (Very Large Telescope).

Tutkijat käyttivät VLT:ssä adaptiivisen optiikan järjestelmää NACOa, jonka avulla he pystyivät kuvaamaan tähteä siten, että ilmakehä ei vääristä kuvaa. Ryhmä sai VLT-interferometrillä kuvan, jonka avulla se voi tutkia kohdetta erittäin tarkasti.

Syvyyssuunnassa tiheä havaintojen sarja (WFI-panoraamakuvasta erittäin tarkkoihin VLTI:llä saatuihin yksityiskohtiin) vastaa 60 000-kertaista tarkennusta näiden kahden ääripään välillä. Tutkijat havaitsivat, että HD 87643 -tähdellä on noin 50 AU:n (1 AU = Maan ja Auringon välimatka) päässä seuralainen, jonka ympärillä on tiheä pölykuori. Todennäköisesti tähdet kiertävät toisiaan kiertoradalla, jossa kierron kesto on 20–50 vuotta. Pölykiekko saattaa myös ympäröidä molempia tähtiä.

Seuralainen saattaa selittää tähdellä tapahtuvat säännölliset purkaukset ja sumun muodostumisen: koska seuralaistähden kiertorata on elliptinen, se tulee todennäköisesti säännöllisesti erittäin lähelle HD 87643 -tähteä ja aiheuttaa purkauksen.

[1]: B[e] tähdet kuuluvat spektriluokkaan B ja niiden spektrissä on emissioviivoja, mistä tulee nimitys [e]. Niitä ympäröi tiheä pölykehä.

HD 87643 -tähteä koskeva tutkimus sisältyy Astronomy and Astrophysics -lehdessä julkaistavaan artikkeliin: F. Millour et al., A binary engine fueling HD 87643’s complex circumstellar environment using AMBER/VLTI imaging.

ESO (European Southern Observatory, Euroopan eteläinen observatorio) on tähtitieteen keskeinen eurooppalainen hallitustenvälinen organisaatio. Se on maailman tuottoisin tähtitieteellinen observatorio. ESO jäseniä ovat seuraavat 14 maalta: Alankomaat, Belgia, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Portugali, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska ja Tšekin tasavalta. ESO toteuttaa kunnianhimoista ohjelmaa, joka keskittyy tehokkaiden maassa sijaitsevien tutkimuslaitteistojen kehittämiseen, rakentamiseen ja toimintaan. Tähtitieteilijöiden käytössä olevat tutkimuslaitteistot mahdollistavat tärkeiden tieteellisten havaintojen tekemisen. ESO on myös johtavassa asemassa tähtitieteen tutkimuksen edistämisessä ja yhteistyön järjestämisessä. ESOlla on Chilessä kolme maailmanluokan observatoriota: La Silla, Paranal ja Chajnantor. Paranalissa ESOlla on VLT-kaukoputki. Se on maailman edistynein näkyvän valon aallonpituuksia havainnoiva tähtitieteellinen observatorio. ESO on maailman suurimman tähtitieteellisen projektin, täysin uudenlaisen ALMA-teleskoopin, eurooppalainen yhteistyökumppani. ESO suunnittelee 42-metristä E-ELT-jättiläiskaukoputkea (European Extremely Large optical/near-infrared Telescope), josta tulee ”maailman suurin taivasta tarkkaileva silmä”.

Katri Koskela