Lehdistötiedote

ESO juhlii 50-vuotissyntymäpäiväänsä

Kilpailun voittaja havaitsee Thorin kypärä -sumua VLT-teleskoopilla suorassa lähetyksessä

5. lokakuuta 2012

Tänään, 5. lokakuuta 2012, Euroopan eteläinen observatorio (ESO) viettää 50-vuotisjuhlaa perustamisasiakirjansa allekirjoittamisesta. Viimeisen puolen vuosisadan aikana ESO:sta on tullut maailman tuotteliain tähtitieteen maanpäällinen observatorio. Tänä aamuna ESO:n VLT-teleskooppi teki ensimmäistä kertaa havaintoja suuren yleisön valitsemasta kohteesta. Vuosijuhlakilpailun voittaja suuntasi VLT:n kohti näyttävää Thorin kypärä -sumua ja havainnot esitettiin suorana Internetissä. Tapahtuman kunniaksi ESO ja sen kumppanit järjestävät paljon erilaisia toimintoja ESO:n 15 jäsenmaassa.

ESO:n perustamisasiakirjan allekirjoittaminen 5. lokakuuta 1962 ja ESO:n perustaminen oli viiden Euroopan maan (Alankomaat, Belgia, Ranska, Ruotsi ja Saksa) johtavien tähtitieteilijöiden unelmien täyttymys. He olivat päättäneet alkaa toimia yhdessä päätavoitteenaan rakentaa suuri teleskooppi, joka tarjoaisi heille pääsyn upeaan ja antoisaan eteläiseen tähtitaivaaseen.

"Viisikymmentä vuotta myöhemmin viiden perustajajäsenen alkuperäiset toiveet eivät ole vain tulleet todeksi vaan ne on mahtavasti ylitetty," kertoo Tim de Zeeuw, ESO:n pääjohtaja. "ESO on täysin ottanut vastaan haasteen suunnitella, rakentaa ja käyttää planeetan tehokkaimpia maanpäällisiä havaintolaitteita."

Käyttäen kolmea ainutlaatuista ja kansainvälisen tason havaintopaikkaa Chilessä (La Silla, Paranal ja Chajnantor) ESO:sta on tullut tähtitieteellisen tutkimusyhteisön johtaja [1].

Paranalilla ESO hallinnoi VLT-teleskooppia (Very Large Telescope), maailman kehittyneintä tähtitieteellistä näkyvän valon observatoriota, joka on ollut tieteellisten löytöjen uuden ajan käyttövoimana ensivalostaan lähtien vuonna 1998. Chajnantorin ylätasangolla Pohjois-Chilessä ESO rakentaa kansainvälisine kumppaneineen [2] kumouksellista tähtitieteellistä teleskooppia ALMA:a (Atacama Large Millimetre/submillimetre Array) [3], joka auttaa selvittämään kylmän maailmankaikkeuden mysteerit.

ESO:n alkuperäinen La Sillan observatorio on yhä hyvin tuottelias ja pysyy tähtitieteellisen tutkimuksen eturintamassa. Erityisesti HARPS-havaintolaite 3.6-metrin teleskoopissa on maailman tuloksekkain eksoplaneettojen etsintälaite.

ESO:n seuraava valtava teleskooppi on vain muutamien vuosien päässä. Kooltaan 39-metrinen E-ELT, Euroopan erittäin suuri teleskooppi (European Extremely Large Telescope) tulee olemaan "maailman suurin tähtitaivasta havainnoiva silmä". Ensivalo on suunniteltu saatavaksi varhain ensi vuosikymmenen aikana. E-ELT tulee ratkomaan aikamme suurimpia tieteellisiä haasteita ja saattaa mullistaa käsityksemme maailmankaikkeudesta yhtä radikaalisti kuin Galileon teleskooppi teki yli 400 vuotta sitten.

Juhliakseen 50-vuotispäiväänsä ESO järjestää kumppaneineen monia tapahtumia ja julkisia hankkeita vuoden 2012 aikana [4]. Sarja erityisesti koordinoituja julkisia tilaisuuksia järjestetään tänään 15 jäsenmaassa, kuten myös runsas joukko Vaikuttava maailmankaikkeus (Awesome Universe) -näyttelyitä.

Osana merkkipäivän juhlintaa tänä aamuna, ensimmäistä kertaa, VLT-teleskooppi suunnattiin suuren yleisön valitsemaan kohteeseen taivaalla. Kyseessä on Thorin kypärä -sumu [5] (linkki kuvaan). Tämä kaasusumu valittiin hiljattain pidetyssä Valitse mitä VLT havaitsee -kilpailussa (ann12060). Havainnot teki Brigitte Bailleul, Tviittaa itsesi VLT:lle! -kilpailun voittaja, ja ne lähetettiin suorana Internetiin Paranalin observatoriolta. Tämä Paranalille tyypillisissä loistavissa olosuhteissa otettu kuva on yksityiskohtaisin milloinkaan tästä kohteesta otettu kuva.

"VLT:n, ALMA:n ja tulevan E-ELT:n kanssa ESO astuu uuteen aikakauteen, jota edes ESO:n perustajajäsenten alkuperäiset, rohkeat unelmat eivät osanneet ennakoida. Kaikille teille, jotka olette tehneet sen mahdolliseksi, esitän ESO:n puolesta kiitokset!" päättää Tim de Zeeuw.

[1] Eri observatorioiden julkaisutilastoista on tietoa täällä.

[2] ALMA on Euroopan, Pohjois-Amerikan ja Itä-Aasian kumppanuushanke yhteistyössä Chilen tasavallan kanssa.

[3] ALMA on yksi teleskooppi, joka koostuu 66 kappaleesta suuren tarkkuuden antenneja. ALMA:n rakennustyöt valmistuvat vuonna 2013, mutta varhaiset tieteelliset havainnot osittaisella antenniryhmällä alkoivat vuonna 2011 (eso1137).

[4] Vuosijuhlan kunniaksi julkaistaan dokumenttielokuva ja ylellisesti kuvitettu kirja. Elokuva on julkaistu myös osina ESO:n suositussa ESOcast video podcast -sarjassa. Lisäksi julkaistaan uusi ja hyvin yksityiskohtainen kirja ESO:n historian menestyksistä ja haasteista.

[5] Thorin kypärä -sumu, joka tunnetaan myös nimellä NGC 2359, on tähtien lastentarha Ison koiran tähdistössä (Canis Major). Kypärän muotoinen kaasusumu on noin 15 000 valovuoden etäisyydellä Maasta ja on halkaisijaltaan yli 30 valovuotta. Kypärä on kosminen kupla, joka on muodostunut lähellä kuplan keskustaa sijaitsevan kirkkaan, massiivisen tähden aurinkotuulen puhaltaessa ympäröivän molekyylipilven halki. Keskustähden suurienergiainen säteily kuumentaa hohtavan kaasun. Kaasun eri alkuaineiden muodostamia useita erilaisia värejä on myös näkyvissä, kuten myös useita tomupilviä.

Euroopan eteläinen observatorio (ESO) viettää vuonna 2012 perustamisensa 50-vuotisjuhlaa. ESO on Euroopan johtava hallitustenvälinen tähtitieteen organisaatio ja maailman tieteellisesti tuotteliain tähtitieteellinen observatorio. ESO:lla on 15 jäsenmaata: Alankomaat, Belgia, Brasilia, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Portugali, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska ja Tšekin tasavalta. ESO toteuttaa kunnianhimoista ohjelmaa, joka keskittyy tehokkaiden maanpäällisten havaintovälineiden suunnitteluun, rakentamiseen ja käyttöön. Välineiden avulla tähtitieteilijät voivat tehdä merkittäviä tieteellisiä löytöjä. ESO:lla on myös johtava asema tähtitieteen tutkimuksen kansainvälisen yhteistyön edistämisessä ja organisoinnissa. ESO:lla on Chilessä kolme ainutlaatuista huippuluokan observatoriota: La Silla, Paranal ja Chajnantor. ESO:lla on Paranalilla Very Large Telescope (VLT), maailman kehittynein näkyvää valoa havainnoiva tähtitieteellinen observatorio, ja kaksi kartoitusteleskooppia. VISTA toimii infrapuna-alueella ja on maailman suurin kartoitusteleskooppi. VLT Survey Telescope on suurin vartavasten taivaan näkyvän valon kartoitukseen suunniteltu teleskooppi. ESO on maailman suurimman tähtitieteellisen projektin, vallankumouksellisen ALMA-teleskoopin eurooppalainen yhteistyökumppani. Parhaillaan ESO suunnittelee 39-metrin kokoista optisen/lähi-infrapuna-alueen European Extremely Large -teleskooppia (E-ELT) josta tulee “maailman suurin tähtitaivasta havainnoiva silmä”.

ESO, La Silla, Paranal, E-ELT & Survey Telescopes Public Information Officer