Lehdistötiedote

Mustan aukon riekaleiksi repimä

VLT seuraa reaaliajassa kaasupilven tekemää Linnunradan keskustassa olevan hirviön lähiohitusta

17. heinäkuuta 2013

ESO:n VLT-teleskoopin tekemät uudet havainnot näyttävät ensimmäistä kertaa galaksin keskustassa olevan supermassiivisen mustan aukon riekaleiksi repimän kaasupilven. Pilvi on nyt niin venynyt, että sen etuosa on kulkenut lähimmän ohitusetäisyyden kautta ja matkaa pois mustasta aukosta yli 10 miljoonaa km/h samalla kun sen pyrstö on yhä matkalla sitä kohti.

Vuonna 2011 ESO:n VLT-teleskooppi (Very Large Telescope) havaitsi useita kertoja Maata massiivisemman kaasupilven kiihdyttävän vauhtiaan kohti Linnunradan keskustassa olevaa mustaa aukkoa (eso1151) [1]. Tämä pilvi on nyt tekemässä lähiohitustaan ja uudet VLT-havainnot osoittavat, että mustan aukon äärimmäinen painovoimakenttä on voimakkaasti venyttänyt sitä.

"Pilven etuosassa oleva kaasu on nyt venynyt yli 160 miljoonaa kilometriä ohittaen lähimmän pisteen radallaan mustan aukon ympäri. Lähin etäisyys on vain hieman yli 25 miljardia kilometriä itse mustasta aukosta, joten pilvi hädintuskin välttää putoamasta suoraan sisään," selittää Stefan Gillessen (Max-Planck-Institut für extraterrestrische Physik, Garching, Saksa), joka johti havaintoja tehnyttä ryhmää [2]. "Pilvi on niin venynyt, että lähiohitus ei ole yksittäinen tapahtuma vaan tapahtumasarja, joka ulottuu vähintään yhden vuoden ajanjaksolle."

Kaasupilven venyessä sen valoa on vaikeampi nähdä. Tutkimalla kuitenkin aluetta lähellä mustaa aukkoa yli 20 tunnin yhteenlasketulla valotusajalla, käyttäen VLT:n SINFONI-havaintolaitetta — mikä on pisin valotus, joka on tästä alueesta koskaan tehty yhtenäiskenttäspektrometrillä [3] — tutkimusryhmä pystyi mittaamaan pilven eri osien nopeudet sen kiitäessä keskustan mustan aukon ohi [4].

"Kaikkein jännittävin uusissa havainnoissa näkemämme asia on se, että pilven etuosa on tulossa radallaan takaisin meitä kohti yli 10 miljoonaa km/h, joka on noin 1% valon nopeudesta," lisää Reinhard Genzel, tätä aluetta lähes 20 vuoden ajan tutkineen tutkimusryhmän johtaja. "Tämä tarkoittaa sitä, että pilven etuosa on jo tehnyt mustan aukon lähiohituksensa."

Kaasupilven alkuperä säilyy arvoituksena, vaikka ideoista ei ole pulaa [5]. Uudet havainnot rajaavat mahdollisuuksia.

"Aivan kuten tieteiselokuvan epäonninen astronautti, me näemme, että pilvi venyy niin paljon, että se muistuttaa spagettia. Tämä tarkoittaa, että siinä ei todennäköisesti ole sisällä tähteä," päättää Gillessen. "Tällä hetkellä ajattelemme, että kaasu todennäköisesti tuli tähdistä, joiden näemme kiertävän mustaa aukkoa."

Tämän, galaksin keskustan ainutkertaisen tapahtuman huipentuma on nyt tulossa näkyviin ja maailman tähtitieteilijät seuraavat sitä tiiviisti. Tämä kiihkeä havainto-kampanja tarjoaa runsaasti havaintoaineistoa, joka ei vain paljasta lisää kaasupilvestä [6] vaan luotaa myös mustan aukon lähellä olevia alueita, joita ei ole ennen tutkittu, ja supervoimakkaan painovoiman vaikutuksia.

[1] Linnunradan keskustassa olevan mustan aukon on arvioitu painavan noin neljä miljoonaa Auringon massaa. Se tunnetaan virallisesti nimellä Sgr A* (eli Sagittarius A asteriski). Se on lähin tähän mennessä tunnettu supermassiivinen musta aukko ja siten se on paras paikka tutkia mustia aukkoja yksityiskohtaisesti. Galaksimme keskustassa olevan supermassiivisen mustan aukon ja sen ympäristön tutkimus on listattu numero ykköseksi ESO:n kymmenen tähtitieteellisen huippuhavainnon listalla.

[2] Lähin etäisyys radalla on noin viisi kertaa Neptunuksen etäisyys Auringosta. Tämä on epämiellyttävän lähellä kun kyseessä on neljä miljoonaa kertaa Aurinkoa massiivisempi musta aukko.

[3] Yhtenäiskenttäspektrometrissa kuhunkin pikseliin taltioitu valo jaetaan erikseen komponenttiväreihinsä ja siten spektrit taltioidaan kullekin pikselille. Spektrit voidaan sitten analysoida itsenäisesti ja niitä voidaan käyttää esimerkiksi muodostamaan karttoja kohteen joka osan nopeuksista ja kemiallisista ominaisuuksista.

[4] Tutkimusryhmä toivoo myös näkevänsä todisteita siitä kuinka nopeasti liikkuva pilvi vuorovaikuttaa mustan aukon ympärillä mahdollisesti olevan kaasun kanssa. Tähän mennessä mitään ei ole havaittu, mutta uusia havaintoja on suunniteltu tehtäväksi näiden vaikutusten havaitsemiseksi.

[5] Tähtitieteilijät ajattelevat, että kaasupilven ovat saattaneet muodostaa mustaa aukkoa kiertävien tähtien tähtituulet tai mahdollisesti se saattaa jopa olla galaksin keskustasta tulevan suihkuvirtauksen aiheuttama. Toinen vaihtoehto on, että pilven keskellä on tähti. Tässä tapauksessa kaasu tulisi joko tähden tähtituulesta tai tähteä ympäröivästä, planeettoja muodostavasta kaasu- ja tomukiekosta.

[6] Näiden, galaksin keskustan tapahtumien tullessa näkyviin, tähtitieteilijät odottavat näkevänsä, että pilven kehitys muuttuu puhtaasti painovoima- ja vuorovesivoimien hallitsemasta monimutkaisiksi, myrskyisiksi hydrodynamiikan vuorovaikutuksiksi.

Tämä tutkimus esitettiin tutkimusjulkaisussa "Pericenter passage of the gas cloud G2 in the Galactic Center", jonka kirjoittivat S. Gillessen et al. Julkaisu ilmestyy julkaisusarjassa Astrophysical Journal.

Tutkimusryhmään kuuluvat S. Gillessen (Max-Planck-Institut für extraterrestrische Physik, Garching, Saksa [MPE]), R. Genzel (MPE; Departments of Physics and Astronomy, University of California, Berkeley, USA), T. K. Fritz (MPE), F. Eisenhauer (MPE), O. Pfuhl (MPE), T. Ott (MPE), M. Schartmann (Universitätssternwarte der Ludwig-Maximilians-Universität, München, Saksa [USM]; MPE), A. Ballone (USM; MPE) ja A. Burkert (USM; MPE).

Sähköposti: ste@mpe.mpg.de