Lehdistötiedote

MUSE:n ensimmäinen valo

Tehokas 3D-spektrograafi asennettiin onnistuneesti VLT-teleskooppiin

5. maaliskuuta 2014

Uusi MUSE:ksi (Multi Unit Spectroscopic Explorer) kutsuttu kekseliäs havaintolaite on asennettu onnistuneesti ESOn VLT-teleskooppiin (Very Large Telescope) Paranalin observatoriolla Pohjois-Chilessä. MUSE on havainnut etäisiä galakseja, kirkkaita tähtiä ja muita testikohteita ensimmäisen, hyvin onnistuneen havaintojakson aikana.

Euroopassa tehdyn testauksen ja alustavan hyväksynnän jälkeen syyskuussa 2013 MUSE kuljetettiin ESOn Paranalin observatoriolle Chileen. Se koottiin perustukikohdassa ennen varovaista kuljettamista uuteen kotiinsa VLT:llä, jossa se on nyt asennettuna yksikköteleskooppi 4:ään. MUSE on viimeisin VLT:n toisen sukupolven havaintolaitteista (kaksi ensimmäistä olivat X-shooter ja KMOS; seuraava, SPHERE, seuraa piakkoin).

Havaintolaiteryhmän johtaja ja päätutkija Roland Bacon (Centre de Recherche Astrophysique de Lyon, Ranska) toi julki tunteensa: "Se vaati paljon työtä monilta ihmisiltä useiden vuosien aikana, mutta me teimme sen! Vaikuttaa oudolta, että tämä seitsemän tonnin kokoelma optiikkaa, mekaniikkaa ja elektroniikkaa on nyt suurenmoinen aikakone varhaisen maailmankaikkeuden tutkimiseen. Me olemme hyvin ylpeitä tästä saavutuksesta. MUSE tulee olemaan ainutlaatuinen havaintolaite tulevina vuosina."

MUSE:n tiedetavoitteisiin sisältyvät maailmankaikkeuden varhaisten aikakausien penkominen galaksien muodostusmekanismien selvittämiseksi ja sekä materian liikkeiden että kemiallisen koostumuksen tutkimus lähigalakseissa. Sillä on monia muita sovelluksia lähtien aurinkokunnan planeettojen ja kuiden tutkimuksesta Linnunradan tähtienmuodostusalueiden ominaisuuksien kautta etäisen maailmankaikkeuden tutkimukseen.

Ainutkertaisena ja tehokkaana tutkimustyökaluna MUSE käyttää 24 spektrograafia erottaakseen valon tekijöihinsä saadakseen aikaan sekä kuvia että spektrejä taivaan valituista alueista. Se muodostaa maailmankaikkeudesta 3D-kuvia, joissa jokaisen pikselin kolmantena ulottuvuutena on spektri [1]. Myöhemmän analyysin aikana tähtitieteilijät voivat siirtyä aineiston sisällä ja tutkia erilaisia näkymiä kohteesta eri aallonpituuksilla aivan kuin säätäisivät television eri kanaville käyttäen eri taajuuksia.

MUSE liittää yhteen kuvantamislaitteen havaintojentekokyvyn spektrograafin mittausmahdollisuuksiin samalla kun se hyädyntää paljon parempaa kuvan tarkkuutta, jonka adaptiivinen optiikka tarjoaa. Havaintolaite on kiinnitetty VLT:n yksikköteleskooppi 4:ään, jota muunnetaan tällä hetkellä täysin adaptiiviseksi teleskoopiksi.

MUSE on MUSE-konsortion kymmenen vuoden suunnittelun ja kehitystyön tulos. Konsortion johdossa toimii Centre de Recherche Astrophysique de Lyon, Ranska, ja sen partnereina Leibniz-Institut für Astrophysik Potsdam (AIP, Saksa)Institut für Astrophysik Göttingen (IAG, Saksa), Institute for Astronomy ETH Zürich (Sveitsi), L'Institut de Recherche en Astrophysique et Planétologie (IRAP, Ranska), Nederlandse Onderzoekschool voor de Astronomie (NOVA, Alankomaat) ja ESO.

Vuoden 2014 alusta lähtien Bacon ja MUSE;n kokoamis- ja toimeksiantoryhmän jäsenet ovat taltioineet MUSE:n tarinaa sarjaksi blogikirjoituksia, joita voi seurata täällä. Ryhmä esittää MUSE:n ensimmäiset tulokset tulevassa 3D2014-seminaarissa ESO:n päämajassa Garching bei Münchenissä, Saksassa.

"Muusien tehtävä on innostaa. Todellakin, MUSE on innostanut meitä monien vuosien ajan ja tekee niin jatkossakin," sanoo Bacon blogikirjoituksessa ensimmäisen valon taltioimisen jälkeen. "Epäilemättä monet tähtitieteilijät kautta koko maailman tulevat lumoutumaan MUSE:stamme."

[1] Tämän yhtenäiskenttäspektroskopiaksi kutsutun tekniikan avulla tähtitieteilijät voivat tutkia samanaikaisesti kohteen eri osien ominaisuuksia kuten galaksia selvittääkseen kuinka se pyörii akselinsa ympäri tai mitatakseen sen massan. Sen avulla kohteen eri osien kemiallisen koostumuksen ja muiden fysikaalisten ominaisuuksien määrittämisen. Tekniikkaa on käytetty monien vuosien ajan, mutta nyt MUSE on saavuttanut harppauksen havaintojen herkkyydessä, tehokkuudessa ja tarkkuudessa. Yksi tapa kuvailla tätä on, että MUSE yhdistää samanaikaisen korkean tarkkuuden kuvantamisen spektroskopiaan.

Lyon Centre for Astrophysics Research (CRAL)