Lehdistötiedote

VISTA katsoo halki koko Linnunradan

Uusi infrapunakuva Trifidisumusta paljastaa uusia muuttuvia tähtiä paljon sitä kauempana

4. helmikuuta 2015

ESO:n VISTA-kartoitusteleskoopin ottama uusi kuva paljastaa kuuluisan Trifidisumun uudessa ja aavemaisessa valossa. Havaitsemalla infrapunavaloa tähtitieteilijät kykenevät näkemään Linnunradan tomuntäyteisten keskusosien halki ja löytämään useita aikaisemmin näkymättömiä kohteita. Tästä pikkuruisesta osasta VISTA-kartoitusta tähtitieteilijät ovat löytäneet kaksi aikaisemmin tuntematonta ja hyvin etäistä muuttuvaa kefeidi-tähteä lähes täsmälleen Trifidisumun takaa. Ne ovat ensimmäiset Linnunradan keskustasossa sijaitsevat tällaiset tähdet, jotka ovat sen keskuspullistuman takana.

Yhtenä eteläisen taivaan pääkartoituksistaan VISTA-teleskooppi ESO:n Paranalin observatoriolla Chilessä kartoittaa Linnunradan ydinalueita infrapunavalon aallonpituuksilla uusien ja piilossa olevien kohteiden löytämiseksi. Tämä VVV-kartoitus (VISTA Variables in the Via Lactea) tutkii samaa osaa taivaasta kerta toisensa jälkeen löytääkseen kohteita, joiden kirkkaus muuttuu ajan kuluessa.

Pikkuruista osaa tästä valtavasta VVV-aineistosta on käytetty tämän silmiinpistävän uuden kuvan muodostamiseen kuuluisasta kohteesta, tähtienmuodostusalueesta Messier 20, jota yleensä kutsutaan Trifidisumuksi, koska teleskoopilla nähtynä aavemaiset tomuvanat jakavat sen kolmeen osaan.

Tutut kuvat Trifidisumusta esittävät sitä näkyvän valon aallonpituuksilla, joilla se hohtaa kirkkaana sekä ionisoituneen vedyn vaaleanpunaisen valon sävyin että kuumien nuorten tähtien sironneen valon sinisenä sumuna. Valoa absorboivat valtavat tomupilvet ovat myös hyvin näkyvissä. VISTA:n infrapunakuvan esittämä näkymä on kuitenkin hyvin erilainen. Kaasusumu on vain varjo normaalista näkyvän valon olemuksestaan. Tomupilvet ovat paljon vaatimattomamman näköiset ja vetypilvien kirkas hohde on hädin tuskin näkyvissä. Rakenteen kolmijako on lähes näkymätön.

Näyttävä uusi panoraama tulee näkyviin uudessa kuvassa, aivan kuin korvatakseen kaasusumun himmenemisen. Galaksimme kiekon näkyvää valoa absorboivat paksut tomupilvet päästävät lävitseen suurimman osan VISTA:n havaitsemasta infrapunavalosta. Sen sijaan, että näkymä olisi mitenkään rajoitettu, VISTA näkee paljon Trifidisumua kauemmas ja havaitsee galaksin toisella puolella kohteita, joita ei ole ennen nähty.

Sattumalta tämä kuva esittää pari täydellistä esimerkkiä yllätyksistä, joita saattaa tulla vastaan infrapunakuvia otettaessa. Taivaalla näennäisen lähellä Trifidisumua, mutta todellisuudessa noin seitsemän kertaa etäämpänä [1], on VISTA:n aineistosta löydetty pari muuttuvaa tähteä. Nämä ovat muuttuvia kefeidi-tähtiä, jotka ovat hiljalleen kirkastuvia ja ajan myötä jälleen himmeneviä epävakaita kirkkaita tähtiä. Nämä pari tähteä, joita tähtitieteilijät pitävät tähtijoukon kirkkaimpina tähtinä, ovat ainoat lähellä galaksin kiekkoa olevat, mutta keskustan toisella puolella sijaitsevat kefeidit. Ne kirkastuvat ja himmenevät yhdentoista päivän jaksoissa.

[1] Trifidisumu sijaitsee noin 5200 valovuoden etäisyydellä Maasta. Linnunradan keskusta on noin 27 000 valovuoden etäisyydellä jokseenkin samassa suunnassa. Vast'ikään havaitut kefeidit ovat noin 37 000 valovuoden etäisyydellä.

Tämä tutkimus esitettiin tutkimusjulkaisussa "Discovery of a Pair of Classical Cepheids in an Invisible Cluster Beyond the Galactic Bulge”, jonka kirjoittivat I. Dekany et al. Se julkaistiin hiljattain julkaisusarjassa Astrophysical Journal Letters.

MUSE sneaks a peek at extreme ram-pressure stripping events. I. A kinematic study of the archetypal galaxy ESO137-001”, joka ilmestyy julkaisusarjan Monthly Notices of the Royal Astronomical Society numerossa 10 November 2014.

Tutkimusryhmään kuuluvat I. Dékány (Millennium Institute of Astrophysics, Santiago, Chile; Universidad Católica de Chile, Santiago, Chile), D. Minniti (Universidad Andres Bello, Santiago, Chile; Millennium Institute of Astrophysics; Center for Astrophysics and Associated Technologies; Vatikaanin Observatorio, Vatikaanin kaupunkivaltio, Italia), G. Hajdu (Universidad Católica de Chile; Millennium Institute of Astrophysics), J. Alonso-García (Universidad Católica de Chile; Millennium Institute of Astrophysics), M. Hempel (Universidad Católica de Chile), T. Palma (Millennium Institute of Astrophysics; Universidad Católica de Chile;), M. Catelan (Universidad Católica de Chile; Millennium Institute of Astrophysics), W. Gieren (Millennium Institute of Astrophysics; Universidad de Concepción, Chile) ja D. Majaes (Saint Mary's University, Halifax, Kanada; Mount Saint Vincent University, Halifax, Kanada).

Nimi:M 20, Messier 20, Trifid Nebula