Lehdistötiedote

VISTA kurkistaa Pienen Magellanin pilven tomuhunnun läpi

3. toukokuuta 2017

Pieni Magellanin pilvi on huomiota herättävä galaksi eteläisen pallonpuoliskon taivaalla jopa paljaalla silmällä katsottuna. Näkyvän valon aallonpituuksilla toimivat telekoopit eivät kuitenkaan saa selvää kuvaa galaksin sisällöstä sitä peittävien tähtienvälisen tomun pilvien johdosta. VISTA:n kyvyn havaita infrapuna-aallonpituuksia ansiosta tähtitieteilijät ovat nyt nähneet tämän naapurigalaksin tähtipaljouden paljon aikaisempaa selvemmin. Tuloksena on tämä ennätyksiä rikkova kuva — suurin milloinkaan Pienestä Magellanin pilvestä otettu infrapunakuva, jossa näkyy miljoonia tähtiä.

Pieni Magellanin pilvi (SMC) on kääpiögalaksi, Suuren Magellanin pilven (LMC) pienempi sisarus. Nämä ovat kaksi meitä lähintä naapurigalaksia. SMC sijaitsee 200 000 valovuoden etäisyydellä, mikä on vain kahdestoistaosa etäisyydestä kuuluisampaan Andromedan galaksiin. Kumpikin Magellanin pilvi on myös jokseenkin oudon muotoinen, mikä on tulosta vuorovaikutuksista niiden välillä ja Linnunradan kanssa.

Koska ne ovat suhteellisen lähellä Maapalloa, Magellanin pilvet ovat ihanteellisia ehdokkaita tutkittaessa kuinka tähdet muodostuvat ja kehittyvät. Siinä missä näiden kääpiögalaksien tähtienmuodostushistorian ja -jakauman tiedettiin olevan monimutkaiset, yksi suurimpia esteitä galaksien tähtienmuodostuksen esteettömään havaitsemiseen oli kuitenkin tähtienvälinen tomu. Näiden pikkuruisten hitusten valtavat pilvet hajoittavat ja absorboivat osan tähtien säteilemästä valosta — etenkin näkyvästä valosta — rajoittaen siten mitä täällä Maapallolla sijaitsevilla teleskoopeilla voidaan nähdä. Ilmiö tunnetaan tomuekstinktiona.

SMC on täynnä tomua ja sen tähtien säteilemä näkyvä valo kokee merkittävää ekstinktiota. Onneksi kaikki sähkömagneettinen säteily ei ole yhtä lailla tomun vaikutusten alaista. Infrapunasäteily kulkee tähtienvälisen tomun halki paljon näkyvää valoa helpommin. Siten katsomalla galaksin infrapunavaloa voimme tarkkailla uusien tähtien muodostumista tomu- ja kaasupilvien sisällä.

VISTA-teleskooppi (Visible and Infrared Survey Telescope) suunniteltiin kuvaamaan infrapunasäteilyä. VMC-kartoitus (VISTA Survey of the Magellanic Clouds) keskittyy kartoittamaan SMC:n ja LMC:n tähtienmuodostushistoriaa sekä kartoittamaan niiden kolmiulotteisia rakenteita. VMC:n ansiosta miljoonia SMC:n tähtiä on kuvattu infrapuna-aallonpituuksilla, mikä tarjoaa vertaansa vailla olevan näkymän, jota tomuekstinktio ei haittaa juuri lainkaan.

Tämän valtavan kuvan koko ala on täynnä Pienen Magellanin pilven tähtiä. Se käsittää myös tuhansia taustan galakseja ja useita kirkkaita tähtijoukkoja, mukaanlukien kuvassa oikealla oleva 47 Tucanae, joka sijaitsee paljon lähempänä Maata kuin SMC. Zoomattava kuva esittää SMC:tä ennennäkemättömällä tavalla!

Tämän 1.6 gigapikselin kuvan (43 223 x 38 236 pikseliä) uutta tiedon määrää on analysoinut Padovan yliopiston Stefano Rubelen johtama kansainvälinen tutkijaryhmä. He ovat käyttäneet huipputähtimalleja saadakseen joitakin yllättäviä tuloksia.

VMC on paljastanut, että useimmat SMC:n tähdistä muodostuivat paljon enemmän hiljattain kuin suurempien naapurigalaksien tähdet. Tämä varhainen kartoituksen tulos on vain esimakua uusille tuleville löydöille kartoituksen jatkaessa Magellanin pilvien karttojemme valkoisten alueiden täyttämistä.

Tätä tutkimusta on esitelty tutkimusjulkaisussa “The VMC survey – XIV. First results on the look-back time star formation rate tomography of the Small Magellanic Cloud", joka ilmestyi julkaisusarjassa Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

ESO on Euroopan johtava hallitustenvälinen tähtitieteen organisaatio ja maailman tieteellisesti tuotteliain tähtitieteellinen observatorio. ESO:lla on 16 jäsenmaata: Alankomaat, Belgia, Brasilia, Espanja, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Portugali, Puola, Ranska, Ruotsi, Saksa, Suomi, Sveitsi, Tanska ja Tšekin tasavalta. ESO toteuttaa kunnianhimoista ohjelmaa, joka keskittyy tehokkaiden maanpäällisten havaintovälineiden suunnitteluun, rakentamiseen ja käyttöön. Välineiden avulla tähtitieteilijät voivat tehdä merkittäviä tieteellisiä löytöjä. ESO:lla on myös johtava asema tähtitieteen tutkimuksen kansainvälisen yhteistyön edistämisessä ja organisoinnissa. ESO:lla on Chilessä kolme ainutlaatuista huippuluokan observatoriota: La Silla, Paranal ja Chajnantor. ESO:lla on Paranalilla Very Large Telescope (VLT), maailman kehittynein näkyvää valoa havainnoiva tähtitieteellinen observatorio, ja kaksi kartoitusteleskooppia. VISTA toimii infrapuna-alueella ja on maailman suurin kartoitusteleskooppi. VLT Survey Telescope on suurin vartavasten taivaan näkyvän valon kartoitukseen suunniteltu teleskooppi. ESO on yksi maailman suurimman tähtitieteellisen projektin, ALMA-teleskoopin pääyhteistyökumppaneista. Lähellä Paranalia sijaitsevalla Cerro Armazonesilla ESO rakentaa 39-metrin kokoista ELT -teleskooppia (Extremely Large Telescope), josta tulee “maailman suurin tähtitaivasta havainnoiva silmä”.

Sähköposti: mcioni@aip.de