Lehdistötiedotteet

Liity esonews-sähköpostilistalle.
eso1115fi — Valokuvan julkistus
Kaksi näkökulmaa toispuoliseen galaksiin
4. toukokuuta 2011: Lihakoukun muotoisella galaksilla NGC 2442 on dramaattisen toispuolinen muoto. Yksi tuoreen supernovan sisältävä spiraalihaara on tiiviisti kietoutunut itseensä ja toinen, täynnä tuoretta tähtienmuodostusta, ulottuu kauas galaksin keskustasta. MPG/ESO 2.2-metrin teleskooppi ja NASA/ESA Hubblen avaruusteleskooppi ovat napanneet kaksi erilaista kuvaa tästä epäsymmetrisestä spiraaligalaksista.
eso1114fi — Valokuvan julkistus
Häiriintyneiden galaksien tanssi
20. huhtikuuta 2011: Tämän La Sillan observatoriolla Chilessä sijaitsevan MPG/ESO 2.2-metrin teleskoopin Wide Field Imager -havaintolaitteella tallennetun kosmisen pariutumisen galakseissa on outoja piirteitä, jotka osoittavat parin jäsenten olevan niin lähellä toisiaan, että ne tuntevat toistensa vääristävän painovoimavaikutuksen. Painovoimaköydenveto on vääntänyt yhden galaksin, NGC 3169:n spiraalirakenteen mutkalle ja katkonut sen kumppanin, NGC 3166:n tomuvanat. Samalla kolmas, pienempi galaksi alhaalla oikealla, NGC 3165, on suurempien naapureidensa painovoimaväännön näköalapaikalla.
eso1113fi — Valokuvan julkistus
Kuolevien tähtien taivaallinen ilotulitus
13. huhtikuuta 2011: Tämä ESO:n La Sillan observatoriolla Chilessä sijaitsevan MPG/ESO 2.2 metrin teleskoopin Wide Field Imager -havaintolaitteella otettu kuva kaasusumusta NGC 3582 näyttää valtavat kaasusilmukat, jotka muistuttavat auringon protuberansseja. Näiden silmukoiden uskotaan olevan kuolevien tähtien sinkoamia, mutta tässä tähtitarhassa syntyy myös uusia tähtiä. Nämä energeettiset nuorukaiset säteilevät intensiivistä ultraviolettisäteilyä, joka saa kaasusumun kaasun hohtamaan, tuottaen tässä näkyvän tulisen näytelmän.
eso1112fi — Organisaatiotiedote
Tšekin tasavallan presidentin vierailu ESO:n Paranalin observatoriolla
7. huhtikuuta 2011: ESO:n Paranalin observatoriolla oli 6. huhtikuuta 2011 kunnia saada vieraikseen Tšekin tasavallan presidentti Václav Klaus ja hänen vaimonsa Livia Klausová, jotka käyttivät hyväkseen myös mahdollisuuden ihailla Cerro Armazonesia, suunnitella olevan E-ELT -teleskoopin tulevaa sijaintipaikkaa.
eso1111fi — Valokuvan julkistus
Tähtienmuodostuksen ruusunpunainen hehku
30. maaliskuuta 2011: Tämän ESO:n VLT-teleskoopin uuden kuvan eloisa punainen pilvi on NGC 371 -tähtijoukkoa ympäröivä hehkuvan vedyn alue. Tämä tähtien lastentarha sijaitsee naapurigalaksissamme - Pienessä Magellanin pilvessä.
eso1110fi — Tutkimustiedote
Erittäin viileä pari ruskeita kääpiöitä
23. maaliskuuta 2011: Havainnoista ESO:n VLT-kaukoputkella ja kahdella muulla kaukoputkella on löytynyt uusi ehdokas kylmimmäksi tunnetuksi tähdeksi: kaksoisjärjestelmässä oleva ruskea kääpiö jonka pintalämpötila on suunnilleen sama kuin vasta keitetyn teen – kuuma ihmisten mittapuun mukaan mutta hämmästyttävän kylmä tähden pinnaksi. Tämä kohde on niin viileä, että se alkaa hämärtää rajaa pienten viileiden tähtien ja suurten kuumien planeettojen välillä.
eso1109fi — Valokuvan julkistus
Tähtien syntymisen draamaa - vastasyntyneet tähdet syöksevät lastentarhansa kaaokseen
16. maaliskuuta 2011: Uusi kuva ESO:n VLT-teleskoopilta näyttää lähikuvan vastasyntyneiden tähtien dramaattisista vaikutuksista ne synnyttäneeseen kaasuun ja tomuun. Vaikka tähdet itsessään eivät ole näkösällä, niiden syöksemä materiaali törmää ympäröiviin kaasu- ja tomupilviin aiheuttaen surrealistisen hohtavien kaarien, laikkujen ja viirujen maiseman.
eso1108fi — Tutkimustiedote
Kaukaisin kypsä galaksijoukko
9. maaliskuuta 2011: Tähtitieteilijät ovat käyttäneet lukuisia kaukoputkia maan päällä ja avaruudessa, näiden mukana ESOn VLT-kaukoputkea Paranal Observatoriossa Chilessä, löytääkseen ja mitatakseen etäisyyden kauimpana olevaan kypsään galaksien joukkoon. Vaikka tämä joukko havaitaan kun Maailmankaikkeus oli vain neljänneksen nykyisestä iästään, silti se näyttää yllättävän samankaltaiselta kuin galaksijoukot nykyisessäkin Maailmankaikkeudessa.
eso1107fi — Valokuvan julkistus
NGC 247:n pölyinen kiekko
2. maaliskuuta 2011: Tämä MPG/ESO 2.2-metrin teleskoopin Wide Field Imager -havaintolaitteella otettu kuva NGC 247:stä paljastaa suuresti kallistuneen spiraaligalaksin pieniä yksityiskohtia ja sen yltäkylläisen taustan. Tähtitieteilijöiden mukaan tämän merkittävän galaksin suuri kallistuskulma Maasta nähtynä selittää miksi sen etäisyys aiemmin yliarvioitiin.
eso1106fi — Tutkimustiedote
Planeetanmuodostus meneillään?
24. helmikuuta 2011: Kansainvälinen tähtitieteilijäryhmä on onnistunut tutkimaan nuorta tähteä ympäröivää lyhytaikaista materiakiekkoa planeettajärjestelmän muodostuksen alkuvaiheissa ESO:n VLT-teleskooppia käyttäen. Ensimmäistä kertaa on havaittu tähden pieni kumppani, joka saattaa olla syynä kiekossa olevaan leveään aukkoon. Tulevat havainnot vahvistavat onko tämä kumppani planeetta vai ruskea kääpiötähti.
eso1105fi — Valokuvan julkistus
Heijastunut loiste
16. helmikuuta 2011: Heijastussumu Messier 78 kaappaa huomion tässä Wide Field Imager (WFI) -instrumentilla ESO:n La Silla:n observatoriolla Chilessä otetussa kuvassa, kirkkaan näytelmän tarjoavien tähtien jäädessä taka-alalle. Tähtien kirkas valo heijastuu sumun tomuhiukkasista valaisten sen sironneella sinisellä valolla. Igor Chekalin voitti ESO:n Hidden Treasures 2010 (Kätketyt aarteet) -kilpailun kuvallaan tästä häikäisevästä kohteesta.
eso1104fi — Valokuvan julkistus
Kuvankaunis aito kiekkogalaksi
2. helmikuuta 2011: ESOn Chilessä sijaitsevan La Silla -observatorion 2.2-metrisen teleskoopin laajakuvakenttäisellä Wide Field Imager -kameralla taltioitu kirkas galaksi NGC 3621 vaikuttaa erinomaiselta esimerkiltä klassisesta spiraaligalaksista. Mutta itse asiassa se on melko epätavallinen: sillä ei ole keskuspullistumaa ja siten se on aito kiekkogalaksi.
eso1101fi — Valokuvan julkistus
VISTA katsoo syvälle siniseen laguuniin
5. tammikuuta 2011: Tämä uusi infrapunakuva Laguunisumusta otettiin osana viisivuotista Linnunradan tutkimusta käyttäen ESO:n VISTA-teleskooppia Paranalin observatoriolla Chilessä. Tässä näkyy pieni osa sumua ympäröivästä alueesta otettua paljon suurempaa kuvaa, joka puolestaan on vain osa suunnatonta kartoitusta.
eso1049fi — Tutkimustiedote
Valoa pimeisiin gammapurkauksiin
16. joulukuuta 2010: Gammapurkaukset ovat maailmankaikkeuden suurienergisimpiä ilmiöitä, mutta jotkin ovat oudon himmeitä näkyvän valon alueella. Toistaiseksi laajin näitä niin sanottuja pimeitä gammapurkauksia koskeva tutkimus on tehty Chilen La Sillassa 2,2-metrisellä MPG/ESO-teleskoopilla GROND-instrumentilla. Siinä huomattiin, että nämä jättimäiset räjähdykset eivät vaadi eksoottisia selityksiä.
Niiden himmeys osataan nyt selittää täysin eri tekijöillä, joista tärkein on Maan ja räjähdyksen välissä oleva pöly.
eso1048fi — Valokuvan julkistus
Muinaisten tähtien parvi
8. joulukuuta 2010: Linnunradassamme tunnetaan noin 150 pallomaiseksi tähtijoukoksi kutsuttua tähtikasaumaa. Tämä ESO:n 2.2 -metrisellä teleskoopilla ja Wide Field Imager -kameralla otettu kuva kohteesta Messier 107 paljastaa tällaisen pallomaisen tähtijoukon rakenteen ennennäkemättömän tarkasti. Tutkimalla näitä tähtiparvia olemme oppineet paljon oman galaksimme menneisyydestä ja tähtien kehityksestä.
eso1047fi — Tutkimustiedote
"Supermaapallon" ilmakehää analysoitu ensimmäisen kerran
1. joulukuuta 2010: Kansainvälinen tutkijajoukko on analysoinut ensimmäisen kerran ns. "supermaapalloihin" kuuluvan eksoplaneetan ilmakehää käyttäen ESO:n VLT -teleskooppia. Planeetta tunnetaan nimellä GJ 1214b ja sen ilmakehää tutkittiin kun se kulki emotähtensä editse, jolloin osa tähden valosta kulki planeetan ilmakehän läpi. Planeetan GJ 1214b ilmakehässä näyttää olevan runsaasti vettä joko vesihöyryn tai pilvien ja sumun muodossa. Tutkimuksen tulokset julkaistaan Nature -lehdessä 2. joulukuuta 2010.
eso1046fi — Tutkimustiedote
Sykkivän tähden mysteeri ratkaistu
24. marraskuuta 2010: Kansainvälinen tähtitieteilijöiden tutkimusryhmä on onnistunut ratkaisemaan vuosikymmeniä
vanhan mysteerin havaitsemalla kaksoistähteä, missä sykkivä Kefeidi-muuttuja ja normaali tähti
peittävät vuoron perään toisensa. Kaksoistähden radan harvinaisen hyvä asento on mahdollistanut
Kefeidin massan mittaamisen ennennäkemättömän tarkasti. Tähän asti tutkijoilla on ollut kaksi
toisiinsa sopimatonta mallia Kefeidien massalle. Nämä havainnot osoittavat, että tähtien sykkimiseen
perustuva massaennuste pitää hyvin paikkansa, kun taas tähtien kehitysteoriaan perustuva ennuste
ei sovi havaintoihin.
eso1044fi — Valokuvan julkistus
"Atoms-for-Peace": Galaktinen törmäys käynnissä
10. marraskuuta 2010: Euroopan Eteläisen Observatorion tutkijat ovat ottaneet näyttävän uuden kuvan kuuluisasta "Atoms-for-Peace" -galaksista (NGC 7275). Tämä galaktinen kasauma aiheutuu kahden galaksin törmäyksestä, ja se tarjoaa loistavan mahdollisuuden tutkia galaktisten törmäysten vaikutusta maailmankaikkeutemme kehitykseen.
eso1042fi — Valokuvan julkistus
Paljaaksi riisuttuja spiraaligalakseja
27. lokakuuta 2010: Kuusi vaikuttavaa spiraaligalaksia näyttäytyy kirkkaassa uudessa valossa kuvissa, jotka on otettu ESO:n VLT-teleskoopilla, Paranalin observatoriossa, Chilessä. Kuviin on taltioitu galaksien infrapunasäteilyä, käyttäen vaikuttavan tehokasta HAWK-I -kameraa, ja ne auttavat tähtitieteilijöitä ymmärtämään kuinka galaksien näyttävät spiraalimuodot syntyvät ja kehittyvät.
eso1041fi — Tutkimustiedote
Kosminen sumu hälvenee - Kaikkien aikojen etäisin galaksi
20. lokakuuta 2010: Eurooppalainen tähtitieteilijäryhmä on määrittänyt suurimman tähän mennessä millekään galaksille mitatun etäisyyden käyttäen ESO:n VLT-teleskooppia. Galaksin erittäin himmeää hehkua tarkasti analysoimalla he havaitsivat, että valo on lähtenyt liikkeelle, kun maailmankaikkeus oli vain 600 miljoonaa vuotta vanha (punasiirtymällä 8.6). Nämä ovat ensimmäiset vahvistetut havainnot galaksista, jonka valo läpäisee tuohon asti maailmankaikkeuden täyttäneen läpikuultamattoman vetysumun. Tulokset ilmestyvät tiedejulkaisu Naturen lokakuun 21. päivän painoksessa.