Lehdistötiedotteet

Liity esonews-sähköpostilistalle.
eso1040fi — Tutkimustiedote
Galakseja hellästi kasvattaen
13. lokakuuta 2010: ESO:n VLT-teleskoopin uudet havainnot ovat tuottaneet ensimmäiset suorat todisteet siitä, että nuoret galaksit voivat kasvaa keräämällä kylmää kaasua ympäriltään ja käyttämällä sitä lukuisten uusien tähtien muodostukseen. Ensimmäisten alkuräjähdystä seuranneiden miljardien vuosien aikana tyypillisen galaksin massa kasvoi dramaattisesti ja tapahtuneen ymmärtäminen on yksi modernin astrofysiikan suurimpia ongelmia. Tulokset ilmestyivät tiedejulkaisu Naturen lokakuun 14. päivän painoksessa.
eso1039fi — Valokuvan julkistus
VISTA paljastaa Yksisarvisen salaisuuden
6. lokakuuta 2010: ESOn VISTA-kartoitusteleskoopin uusi infrapunakuva paljastaa hehkuvan kaasun lonkeroiden, pimeiden pilvien ja nuorten tähtien epätavallisen maiseman Yksisarvisen (Monoceros) tähdistössä.
Tämä nimellä Monoceros R2 tunnettu tähtien syntyalue on suunnattoman suuren pimeän sumun sisällä. Näkyvän valon alueella tähtienvälinen pöly peittää alueen näkyvistä lähes kokonaan, mutta infrapunaisessa se on näyttävä kohde.
eso1038fi — Valokuvan julkistus
Tyylikäs galaksi epätavallisessa valossa
22. syyskuuta 2010: Tehokkaalla HAWK-I -kameralla ESO:n VLT-teleskoopilla Paranalin observatoriolla Chilessä otettu uusi kuva esittää kaunista sauvaspiraaligalaksia NGC 1365 infrapunavalossa. NGC 1365 on Sulatusuunin eli Fornaxin galaksijoukossa noin 60 miljoonan valovuoden etäisyydellä Maapallosta.
eso1037fi — Valokuvan julkistus
Malliesimerkki lähigalaksista
8. syyskuuta 2010: ESO on julkaissut vaikuttavan, uuden kuvan Linnunradan kaltaisesta spiraaligalaksista NGC 300, joka sijaitsee läheisessä Kuvanveistäjän galaksiryhmässä. Tämä Wide Field Imager (WFI) -instrumentilla ESO:n La Silla:n observatoriolla Chilessä otettu 50 tunnin valotus paljastaa galaksin rakenteen erittäin hienolla tarkkuudella. NGC 300 sijaitsee noin kuuden miljoonan valovuoden etäisyydellä ja sen koko taivaalla on noin kaksi kolmasosaa täysikuun koosta.
eso1036fi — Valokuvan julkistus
NGC 4666 Galaksin supertuuli
1. syyskuuta 2010: Uuden kuvan keskellä komeilee NGC 4666 Galaksi. Kuva on otettu näkyvän valon aallonpituudella Wide Field Imager instrumentilla, MPG/ESO:n 2,2-metrisellä kaukoputkella, La Silla:n observatoriossa Chilessä. Havaintoja ei kuitenkaan tehty tämän Galaksin vuoksi. NGC 4666:ta oli havainnoitu jo aiemmin röntgenaallonpituuksilla, ESA:n XMM-Newton avaruuskaukoputkella. Nyt esitetyllä kuvalla oli kuitenkin tarkoitus tutkia taustalla olevia kohteita, jotka oli löydetty aiemmissa röntgensäteilyhavainnoissa.
eso1035fi — Tutkimustiedote
Rikkain planeettakunta löydetty
24. elokuuta 2010: Käyttämällä ESOn HARPS huippuinstrumenttia, tähtitieteilijät ovat löytäneet planeettakunnan, joka sisältää ainakin viisi planeettaa. Ne kiertävät HD-10180 nimistä auringon kaltaista tähteä. Tutkijat ovat myös löytäneet näyttöä kahdesta muusta planeetasta, joista yksi olisi koskaan löydetyistä planeetoista pienimassaisin. Tämä tekisi planeettakunnasta meidän aurinkokuntaamme verrattavan, jos niitten planeettamääriä verrataan (seitsemän verrattuna aurinkokuntamme kahdeksaan). Sen lisäksi tutkijaryhmä löysi todisteita siitä, että planeettojen sijainti seuraa säännöllistä kaavaa, samalla tapaa kuin aurinkokunnassamme.
eso1034fi — Tutkimustiedote
Kuinka suuri massa tarvitaan mustaan aukkoon?
18. elokuuta 2010: Käyttäen ESO:n VLT (Very Large Telescope) teleskooopia, eurooppalaiset tähtitieteilijät ovat ensimmäisinä osoittaneet että magnetar — epätavallinen neutronitähti — syntyi vähintään 40 Auringon massaisesta tähdestä. Tämä löytö asettaa suuria haasteita nykyisille tähtien kehitysteorioille, sillä näin massiivisen tähden on oletettu kehittyvän mustaksi aukoksi eikä magnetariksi. Tämä nostaa esille keskeisen kysymyksen: kuinka massiivinen tähden pitää todella olla tullakseen mustaksi aukoksi?
eso1033fi — Valokuvan julkistus
Kunnianhimoinen kartoitus paljastaa tähtien synnytyslaitoksen
11. elokuuta 2010: Taivasta kartoittaneet tähtitieteilijät ovat ottaneet mahtavan kuvan Tarantula-tähtisumusta naapurigalaksissamme, isossa Magellanin pilvessä. Kuva otettiin osana ESOn VISTA kaukoputken Magellanin pilvien kartoitusta. Tämä panoraaminen lähi-infrapuna-alueen aallonpituudella otettu kuva näyttää erittäin tarkasti itse tähtisumun sekä sitä ympäröivää kiehtovaa tähtitaivasta. Kuva otettiin hyvin kunniahimoisen projektin alussa, jonka tarkoituksena on kartoittaa naapurigalaksejamme, Magellanin pilviä ja niitten ympäristöä.
eso1032fi — Tutkimustiedote
Näe tähden räjähdys 3D:nä
4. elokuuta 2010: Käyttäen ESO:n VLT-kaukoputkea (Very Large Telescope) tähtitieteilijät ovat ensimmäistä kertaa saaneet kolmiulotteisen kuvan vasta räjähtäneen tähden syöksemän materian sisäosista. Uusien tulosten mukaan räjähdys ei ollut vain voimakas, vaan se oli myös keskittynyt tiettyyn suuntaan. Tämä on vahva merkki siitä että supernova oli hyvin pyörteinen, kuten myös uusimmat tietokonemallit näyttävät.
eso1031fi — Valokuvan julkistus
Loistava tähti värikkäässä ympäristössä
28. heinäkuuta 2010: Vaikuttava uusi kuva ESO:n Wide Field Imager instrumentilta La Silla Observatoriosta Chilestä näyttää loistavan ja epätavallisen tähden WR 22 ja sen värikkään ympäristön. WR 22 on erittäin kuuma ja kirkas tähti joka vuodattaa kaasukehäänsä avaruuteen miljoonia kertoja nopeammin kuin Aurinko. Se sijaitsee dramaattisen Carina sumun ulko-osissa, jossa se on myös muodostunut.
eso1030fi — Tutkimustiedote
Tähdet tulivat juuri isommiksi
21. heinäkuuta 2010: Yhdistelemällä ESO:n VLT-kaukoputken (Very Large Telescope) havaintolaitteita tähtitieteilijät ovat löytäneet tähän asti kaikkein massiivisimman tähden. Sen syntymäpaino on enemmän kuin 300 kertaa Auringon massa, eli kaksi kertaa niin suuri kuin tähän asti hyväksytty 150 Auringon massan yläraja. Näiden hirviöiden, jotka ovat miljoonia kertoja kirkkaampia kuin Aurinko ja jotka kadottavat massaansa todella voimakkaissa tähtituulissa, olemassaolo saattaa antaa vastauksen kysymykseen ”kuinka massiivisia voivat tähdet olla?”
eso1029fi — Tutkimustiedote
Massiivisten tähtien synnyn mysteeri selvinnyt
14. heinäkuuta 2010: Tähtitieteilijät ovat ottaneet ensimmäiset kuvat massiivista vauvatähteä lähietäisyydellä ympäröivästä pölyisestä kiekosta. Tämä on ensimmäinen suora todiste siitä että massiiviset tähdet syntyvät samalla tavalla kuin niiden pienemmät sukulaisetkin. Löytö joka tehtiin yhdistelemällä havaintoja ESO:n eri kaukoputkilta julkaistaan tämän viikkoisessa Nature-lehden numerossa.
eso1028fi — Tutkimustiedote
Musta aukko puhaltaa suuren kuplan
7. heinäkuuta 2010: Yhdistämällä havaintoja ESO:n VLT-teleskoopilta (Very Large Telescope) ja NASA:n Chandra Röntgen kaukoputkelta, tähtitieteilijät ovat paljastaneet kaikkein voimakkaimmat suihkuparit mitkä koskaan on nähty lähtevän yksittäisestä tähdestä syntyneestä mustasta aukosta. Tämä kohde, jota kutsutaan myös mikrokvasaariksi, puhaltaa valtaisan kuplan kuumaa kaasua joka on läpimitaltaan 1000 valovuotta, kaksi kertaa niin suuri ja kymmeniä kertoja voimallisempi kuin muut tunnetut mikrokvasaarit. Löytö raportoidaan tämän viikkoisessa Nature-lehden numerossa.
eso1027fi — Valokuvan julkistus
R Coronae Australis: Kosminen vesivärimaalaus
30. kesäkuuta 2010: Tämä upea näkymä alueesta tähden R Coronae Australis ympärillä on tehty kuvista jotka on otettu Wide Field Imager (WFI) instrumentilla ESO:n La Silla Observatoriossa Chilessä. R Corona Australis sijaitsee läheisen tähtienmuodostusalueen sydämessä ja sitä ympäröi hienorakenteinen sinertävä heijastussumu, joka puolestaan on valtaisan pölypilven sisällä. Kuva paljastaa yllättäviä uusia yksityiskohtia tästä dramaattisesta taivaan alueesta.
eso1026fi — Tutkimustiedote
VLT havaitsi ensi kertaa supermyrskyn eksoplaneetan pinnalla
23. kesäkuuta 2010: Tähtitieteilijät ovat ensi kertaa onnistuneet mittaamaan eksoplaneetan kaasukehässä riehuvan supermyrskyn. Havaintokohteena oli seikkaperäisesti tutkittu ”kuuma jupiter” nimeltä HD209458b. Hiilimonoksidikaasun suurtarkkuusmittaukset paljastivat, että kaasu virtaa valtavalla nopeudella planeetan hyvin kuumalta päiväpuolelta viileämmälle yöpuolelle. Samalla mitattiin ensi kertaa myös eksoplaneetan kiertonopeus, josta voidaan suoraan laskea planeetan massa.
eso1025fi — Valokuvan julkistus
VISTA kurkistaa Kuvanveistäjän galaksiin
16. kesäkuuta 2010: Kuvanveistäjän galaksista (NGC 253) on otettu upea uusi kuva ESOn Paranalin-observatoriossa Chilessä sijaitsevalla VISTA-kartoituskaukoputkella. Kuva on osa erästä VISTAn ensimmäisistä laajamittaisista havainto-ohjelmista. Koska VISTA havainnoi infrapuna-aallonpituuksia, pöly ei juurikaan samenna sen näkymää. Otos paljastaa galaksista lukemattomia jäähtyneitä tähtiä sekä selvästi erottuvan keskussauvan. VISTAn kuva antaa myös runsaasti uutta tietoa galaksin historiasta ja kehityksestä.
eso1024fi — Tutkimustiedote
Eksoplaneetan liikerata ensi kertaa ikuistettu
10. kesäkuuta 2010: Tähtitieteilijät ovat ensi kertaa onnistuneet seuraamaan eksoplaneetan liikerataa suoraan sen kiertäessä emotähtensä puolelta toiselle. Kyseisellä planeetalla on lyhyempi kiertorata kuin yhdelläkään toisella tähän saakka suoraan kuvannetuista eksoplaneetoista. Planeetta kiertää emotähteään melkein yhtä läheltä kuin Saturnus Aurinkoa. Tutkijat arvelevat, että se on saattanut syntyä samalla tavalla kuin aurinkokunnan jättiläisplaneetat. Koska tähti on hyvin nuori, löytö todistaa, että kaasujättiläisplaneetat saattavat muodostua emotähteä kiertävän kiekon sisällä vain muutaman miljoonan vuoden kuluessa, mikä on lyhyt aika kosmisessa mittakaavassa.
eso1023fi — Organisaatiotiedote
Uusi ulkomainen teleskooppi La Sillaan
8. kesäkuuta 2010: ESOn La Sillan observatoriossa Chilessä on otettu käyttöön uusi robottiteleskooppi. Ylikulkevien planeettojen ja planetesimaalien tarkasteluun suunnitellulla pienellä TRAPPIST-teleskoopilla (TRAnsiting Planets and PlanetesImals Small Telescope) tutkitaan planeettakuntia kahdella eri tavalla: etsimällä ja karakterisoimalla aurinkokunnan ulkopuolisia planeettoja (eksoplaneettoja) sekä tutkimalla aurinkoa kiertäviä komeettoja. 60-senttistä teleskooppia ohjataan valvomosta, joka sijaitsee 12 000 kilometrin päässä Liègessä Belgiassa.
eso1022fi — Organisaatiotiedote
ESOn teleskooppisuunnittelija Raymond Wilson sai arvostetun Kavli-palkinnon
4. kesäkuuta 2010: Vuoden 2010 astrofysiikan Kavli-palkinto on myönnetty Raymond Wilsonille, jonka optiikan alaan kuuluva tutkimus ESOssa ollut käänteentekevää. Hänen kehittämänsä aktiivinen optiikka on tehnyt mahdolliseksi tämän päivät suurteleskoopit. ESOn optiikka- ja teleskooppiryhmän perustaja ja alkuperäinen johtaja Wilson jakaa kahden miljoonan dollarin suuruisen palkinnon kahden amerikkalaistutkijan, Jerry Nelsonin ja Roger Angelin, kanssa.
eso1021fi — Valokuvan julkistus
Suuren Magellanin pilven kosminen eläintarha
1. kesäkuuta 2010: Etsiessään uutta tietoa universumin rakenteesta tähtitieteilijät suuntaavat usein teleskooppinsa Linnunradan lähigalaksiin, Suureen Magellanin pilveen. ESOn La Sillan observatoriossa Chilessä sijaitsevalla WFI-kuvausjärjestelmällä otetussa upeassa uudessa kuvassa on esillä kiehtova kavalkadi Suuren Magellanin pilven kohteita ja ilmiöitä. Otoksessa erottuu muun muassa valtavia pallomaisia tähtijoukkoja ja kirkkaiden supernovaräjähdysten jäänteitä. Saatua havaintoaineistoa käytetään lukuisissa tutkimushankkeissa, joissa selvitetään tähtien ja galaksien kehityskaaria.