Back to ESO News index

eteläinen
observatorio
ESO:n uutiset
25 kesäkuu 2013

Tähtitieteilijäryhmä on yhdistänyt Gliese 667C:stä tehtyjä uusia havaintoja ESO:n Chilessä sijaitsevan 3.6-metrin teleskoopin HARPS-havaintolaitteen aiemmin havaitsemaan aineistoon paljastaakseen järestelmän, jossa on vähintään kuusi planeettaa. Ennätykselliset kolme näistä planeetoista ovat supermaapalloja, jotka sijaitsevat tähteä ympäröivällä vyöhykkeellä, jolla vesi saattaa esiintyä nestemäisenä. Siten on mahdollista, että niillä esiintyy elämää. Tämä on ensimmäinen tähtijärjestelmä, jonka asuttava vyöhyke on havaittu täyteen ahdetuksi.

Julkaisu, kuvat ja videot ovat saatavilla täällä:

Käännökset ovat saatavilla muiden maiden sivuilla: Nederland, Norge, Polska, Portugal, Россия, España, Sverige, SuisseSchweizSvizzera, Türkiye, Україна, International English, Shqipëria, Österreich, BelgiëBelgiqueBelgien, Brasil, Chile, Česko, Danmark, France, Deutschland, Ísland, Italia

Parhain terveisin,
ESO:n koulutus- ja viestintäosasto