Musta aukko galaksin ytimessä

Mitä on Linnunradan keskustassa? Jo pitkään tähtitieteilijät ovat epäilleet, että galaksimme keskustassa piileksii musta aukko, mutta he eivät ole voineet olla varmoja. Viidentoista vuoden säännöllisten havaintojen jälkeen on ratkaisevat todisteet viimein saatu ESO:n La Sillan ja Paranalin observatoriossa.

Linnunradan keskustassa tähdet ovat pakkautuneet niin tiiviisti, että tarvittiin adaptiivisen optiikan kaltaisia erikoistekniikoita parantamaan VLT:n erotuskykyä. Tähtitieteilijät pystyivät seuraamaan yksittäisiä tähtiä ennennäkemättömän tarkasti niiden kiertäessä galaksin keskustan ympäri. Tähtien kiertoradat osoittivat niiden liikkuvan supermassiivisen mustan aukon suunnattoman voimakkaassa gravitaatiokentässä. Aukon massa on lähes kolme miljoonaa Auringon massaa. VLT:llä havaittiin myös säännöllisiä infrapunasäteilyn välähdyksiä alueelta. Vaikka ilmiön syy onkin pysynyt tuntemattomana, tutkijat ovat esittäneet mustan aukon pyörivän kiivaasti. Olipa tilanne mikä tahansa, ei elämä galaksimme keskustan mustassa aukossa ole ollenkaan hiljaista ja rauhallista. Katso ESO:n lehdistötiedotteet eso1332, eso1151, eso0846, eso0226, ja eso0330.

Tähtitieteilijät ovat tähyilleet VLT:llä myös kaukaisempien galaksien keskustoihin, havaiten niissäkin selviä merkkejä supermassiivisista mustista aukoista. Aktiivisessa galaksissa NGC 1097 on voitu seurata ennennäkemättömän tarkasti monimutkaisen säieverkoston kiertymistä kohti galaksin keskustaa. Tämä on todennäköisesti ensimmäistä kertaa mahdollistanut yksityiskohtaisen näkymän materian ohjautumisesta varsinaisesta galaksista sen keskustan mustan aukon vaikutusalueelle. Katso ESO:n lehdistötiedotteet eso0109, eso0319, eso0414, eso0529, ja eso0534.

"Tarvitsimme yhä tarkempia kuvia selvittämään, onko joku muu selitys kuin musta aukko mahdollinen. Luotimme, että ESO:n VLT-teleskooppi tarjoaisi ne. Nyt havaintoihin perustuvan mustien aukkojen fysiikan tutkimuksen aikakausi on todella alkanut."

Reinhard Genzel, johtaja, Avaruusfysiikan Max-Planck -instituutti (Max-Planck-Institut für extraterrestrische Physik)