Musta aukko galaksin ytimessä

"Tarvitsimme yhä tarkempia kuvia selvittämään, onko joku muu selitys kuin musta aukko mahdollinen. Luotimme, että ESOn VLT-kaukoputki tarjoaisi ne. Nyt havaintoihin perustuvan mustien aukkojen fysiikan tutkimuksen aikakausi on todella alkanut."

Reinhard Genzel, johtaja, Avaruusfysiikan Max-Planck-instituutti (Max-Planck-Institut für extraterrestrische Physik)

Mitä on Linnunradan keskustassa? Jo pitkään tähtitieteilijät ovat epäilleet, että galaksimme keskustassa piileksii musta aukko, mutta eivät ole voineet olla varmoja. Viidentoista vuoden säännöllisten havaintojen jälkeen ESOn La Sillan ja Paranalin observatorioissa ratkaisevat todisteet on viimein saatu.

Linnunradan keskustassa tähdet ovat pakkautuneet niin tiiviisti, että tarvittiin adaptiivisen optiikan kaltaisia erikoistekniikoita parantamaan VLT:n erotuskykyä. Tähtitieteilijät pystyivät seuraamaan yksittäisiä tähtiä ennennäkemättömän tarkasti niiden kiertäessä galaksin keskustan ympäri. Tähtien kiertoradat osoittivat niiden liikkuvan supermassiivisen mustan aukon suunnattoman voimakkaassa gravitaatiokentässä. Aukon massa on lähes kolme miljoonaa Auringon massaa.

VLT:llä havaittiin myös säännöllisiä infrapunasäteilyn välähdyksiä alueelta. Vaikka ilmiön syy onkin pysynyt tuntemattomana, tutkijat ovat esittäneet mustan aukon pyörivän kiivaasti. Olipa tilanne mikä tahansa, ei elämä galaksimme keskustan mustassa aukossa ole ollenkaan hiljaista ja rauhallista. Katso ESOn lehdistötiedotteet eso0846, eso0226 ja eso0330.

Tähtitieteilijät ovat tähyilleet VLT:llä myös kaukaisempien galaksien keskustoihin, havaiten niissäkin selviä merkkejä supermassiivisista mustista aukoista. Aktiivisessa galaksissa NGC 1097 on voitu seurata ennennäkemättömän tarkasti monimutkaisen säieverkoston kiertymistä kohti galaksin keskustaa. Tämä on todennäköisesti ensimmäistä kertaa mahdollistanut yksityiskohtaisen näkymän materian ohjautumisesta varsinaisesta galaksista sen keskustan mustan aukon vaikutusalueelle. Katso ESOn lehdistötiedotteet eso0109, eso0319, eso0414, eso0529, ja valokuva eso0534.