E-ELT

Maailman suurin silmä taivaalle

Jättiläiskaukoputkien rakentamista pidetään maailmanlaajuisesti ensisijaisen tärkeänä maanpäälliselle tähtitieteelle. Ne merkitsevät valtavaa edistystä astrofysikaalisessa tietämyksessä ja mahdollistavat yksityiskohtaiset tutkimukset muun muassa eksoplaneetoista, maailmankaikkeuden ensimmäisistä kohteista, supermassiivisista mustista aukoista sekä maailmankaikkeutta dominoivien pimeän aineen ja pimeän energian luonteesta ja jakaumasta.

Artist impression of the E-ELTESO on vuoden 2005 lopusta alkaen työskennellyt eurooppalaisista tähtitieteilijöistä koostuvan käyttäjäkuntansa kanssa määrittääkseen, millainen jättiläiskaukoputki tarvitaan seuraavan vuosikymmenen puoliväliin mennessä. Vuoden 2006 aikana yli sata tähtitieteilijää kaikista Euroopan maista auttoi ESOn hanketoimistoa luomaan uuden suunnitelman, jossa arvioitiin tarkkaan uuden kaukoputken tehokkuus, kustannukset, hankinta-aikataulu ja riskit.

Kaukoputken lyhenteeksi muodostui E-ELT (the European Extremely Large Telescope). Tämä käänteentekevä teleskooppi tulee olemaan läpimitaltaan 42 metriä ja samalla suurin näkyvän valon ja lähi-infrapuna-alueen teleskooppi maailmassa, "maailman suurin silmä taivaalle".

E-ELT:n käyttöönotto on suunniteltu ensi vuosikymmenen alkuun, jonka jälkeen sitä käytetään aikamme suurimpia tieteellisiä haasteiden ratkaisuihin pyrittäessä. Tavoitteena on saavuttaa monta läpimurtoa esimerkiksi tekemällä havaintoja maankaltaisista planeetoista emotähtiensä elinkelpoisilla vyöhykkeillä. Tämä on yksi modernin havaitsevan tähtitieteen Graalin maljoista.

E-ELT:llä tullaan tekemään "arkeologista" tähtien tutkimusta lähigalakseissa. Sillä edistetään merkittävästi myös kosmologian tutkimusta mittaamalla ensimmäisten tähtien ja planeettojen ominaisuuksia sekä hankkimalla tietoa pimeän aineen ja pimeän energian luonteesta. Tähtitieteilijät uskovat myös, että uusia ja arvaamattomia kysymyksiä nousee esiin E-ELT:llä tehtyjen havaintojen seurauksena.

Haluatko lisätietoja tästä kiehtovasta projektista? Niitä saat seuraavan sisällysluettelon otsikoista:

Jos haluat tietää (melkein) kaiken tästä mielenkiintoisesta ja haastavasta teknisestä kehityshankkeesta, tutustu yksityiskohtaisiin E-ELT-projektisivuihin.