ELT-teleskooppi (Extremely Large Telescope)

Maailman suurin tähtitaivasta havainnoiva silmä

Jättiläisteleskooppien rakentamista pidetään maailmanlaajuisesti ensisijaisen tärkeänä Maan pinnalta tehtävälle tähtitieteelle. Ne merkitsevät valtavaa edistystä astrofysikaalisessa tietämyksessä ja mahdollistavat yksityiskohtaiset tutkimukset muun muassa eksoplaneetoista, maailmankaikkeuden ensimmäisistä kohteista, supermassiivisista mustista aukoista sekä maailmankaikkeutta dominoivien pimeän aineen ja pimeän energian luonteesta ja jakaumasta.

ESO on vuodesta 2005 työskennellyt tähtitieteilijäyhteisönsä ja teollisuuden kanssa kehittääkseen erittäin suuren optisen ja infrapuna-aallonpituusalueiden teleskoopin.

Teleskoopin lyhenteeksi muodostui ELT (Extremely Large Telescope). Tämän käänteentekevän teleskoopin pääpeili tulee olemaan läpimitaltaan 39 metriä ja siten se on suurin näkyvän valon ja lähi-infrapuna-alueen teleskooppi maailmassa, "maailman suurin tähtitaivasta havainnoiva silmä".

Vihreää valoa ELT:n rakentamiselle näytettiin loppuvuodesta 2014. Havaintojen teon on suunniteltu alkavan vuonna 2024.

Tiedettä ELT-teleskoopilla

ELT tulee tarttumaan aikamme suurimpiin tieteellisiin haasteisiin ja pyrkii ensimmäisenä selvittämään useita merkittäviä kysymyksiä muita tähtiä "asuttavilla vyöhykkeillä" kiertävistä Maan kaltaisista planeetoista lähtien kyseessä on yksi modernin havaitsevan tähtitieteen Graalin maljoista. Se tulee suorittamaan "tähtien arkeologiaa" lähigalakseissa sekä antamaan perustavanlaatuisen panoksen kosmologiaan mittaamalla ensimmäisten tähtien ja galaksien ominaisuuksia ja luotaamalla pimeän aineen ja pimeän energian luonnetta. Kaiken tämän lisäksi tähtitieteilijät valmistautuvat yllätyksiin, sillä uusia ja ennakoimattomia arvoituksia varmasti tulee vastaan ELT:n tekemien uusien löytöjen myötä.

Tiedetavoitteet

Yleiskäyttöinen erittäin suuren apertuurin optisen ja infrapuna-aallonpituusalueiden teleskooppi. Tiedetavoitteisiin sisältyvät suuren punasiirtymän galaksit, tähtien synty, eksoplaneetat ja protoplanetaariset järjestelmät.

Suora lähetys

Seuraa Cerro Armazonesia tästä Cerro Paranalilta otetussa suorassa lähetyksessä. Kuva päivitetään kerran tunnissa päiväaikaan. Klikkaa kuvaa suurentaaksesi sen.

Webcam | 21 May 2017 23:02 CEST
LIVE

Lisätietoja ELT-teleskoopista

Katso esittelyvideo

Error loading skin:
Error loading file

Lataa tämä esittelyvideo muissa tiedostoformaateissa videoarkistosta.

Kierros Cerro Armazonesilla

Virtual Tour of Paranal and Cerro Armazones

Klikkaa kuvaa päästäksesi virtuaalikierrokselle Cerro Armazonesille ja lähiympäristöön.

ELT

Nimi: ELT (Extremely Large Telescope)
Sijainti: Cerro Armazones
Korkeus merenpinnasta: 3046 m
Tähtitorni: Puolipallomainen kupoli
Tyyppi: Jättiläismäinen optisen ja lähi-infrapuna-aallonpituusalueen, paloista koostuvalla pääpeilillä varustettu teleskooppi
Optinen rakenne: Viisipeilinen rakenne — kolmipeilinen akselianastigmaatti + kaksi taitepeiliä adaptiivista optiikkaa varten
Halkaisija. Pääpeili M1: 39 m (798 kuusikulmaista 1.4 m peilipalaa)
Materiaali. Pääpeili M1: Toistaiseksi ei päätöstä
Halkaisija. Apupeili M2: 4 m
Materiaali. Apupeili M2: Ei vielä tiedossa
Halkaisija. Apupeili M3: 3.75 m
Pystytys: Altatsimutaalinen
Ensivalon päivämäärä: Varhain 2020-luvulla
Aktiivinen optiikka: Kyllä
Adaptiivinen optiikka: 2.60 m adaptiivinen M4, joka käyttää kuutta laserohjaustähteä
Kuvia ELT:stä: Linkki
ELT-lehdistötiedotteita: Linkki

Tiesitkö?
Tähdet muodostuvat tähtienvälisen aineen tiheistä pilvistä, mutta jopa näillä kaikkein tiheimmillä alueilla paine vastaa kaikkein harvinta tyhjiötä, joka on kyetty saamaan aikaan Maapallon laboratorioissa. Näissä kaasupilvissä lämpötila on alle -200°C.