eso1807hu — Szervezeti közlemények

Az ESO csillagászát válogatták be az űrhajóskiképző programba

2018. február 16.

Suzanna Randall, az Európai Déli Obszervatórium (ESO) csillagásza egy lépéssel közelebb került élete álmának megvalósításához, ahhoz, hogy az első német űrhajósnő legyen. Az Astronautin kezdeményezés új női űrhajósjelöltjeként kezdheti meg kiképzését. A képzés célja, hogy Randall lehessen az első német női űrhajós, aki tudományos küldetést fog teljesíteni a Nemzetközi Űrállomáson. A hírt az ESO németországi Garchingban lévő központjában megtartott sajtótájékoztatón jelentették be.

Az Astronautin nevű programot 2016-ban indították el azzal a szándékkal, hogy fiatal nőket csábítsanak az űrhajós, tudományos, matematikai és műszaki pályákra. A program célja, hogy német női űrhajóst juttassanak a világűrbe. A program keretében a Nemzetközi Űrállomás (ISS) mikrogravitációjának női testre gyakorolt hatásait is vizsgálni kívánják [1].

Tudományos hátterének és sportolói múltjának köszönhetően Suzanna Randall a két Astronautin-jelölt egyikévé válhatott. A most 38 éves Randall Kölnben született, Nagy Britanniában végzett csillagászként, majd Kanadában, a Montreali Egyetemen szerzett PhD fokozatot asztrofizikából. Randall jelenleg az ESO csillagászaként dolgozik.

Randall először ESO ösztöndíjasként került munkakapcsolatba a kutatóintézettel. Jelenleg a nemzetközi összefogással a chilei Atacama-sivatagban megvalósított ALMA programon dolgozik. Ez a 66 antennából álló milliméteres és szubmilliméteres hullámhosszakon dolgozó rádiótávcső-hálózat a világ legnagyobb ilyen műszeregyüttese, a távoli illetve hideg univerzum megfigyelésének legnagyobb teljesítményű eszköze [2]. Randall a pulzáló kék szubtörpe csillagok fejlődését is tanulmányozza. Randall továbbá évek óta lelkes siklóernyős, képzett jógaoktató, és a téli sportok szerelmese.

Az Astronautin program résztvevői megismerkednek az ISS belső környezetével, elsajátítják a fedélzeti rendszerek protokolljait és kezelésüket. A program során a jelölteknek sok megerőltető kiképzésen, többek közt parabolikus repüléseken, túlélőtúrákon, valamint repülős és robotikai tréningeken is meg kell felelniük.

Randall a saját motivációiról szólva elmondta: „Szeretném bebizonyítani, hogy hétköznapi nők is elsajátíthatják az űrutazáshoz szükséges tudást és képességeket. Fontosnak tartom továbbá, hogy a nők a társadalom minden szintjén képviseljék magukat. Magától értetődőnek kell lennie, hogy a nők a világűrben is jelen vannak.”

Randall kihívója egy 34 éves meteorológus, Insa Thiele-Eich, akivel a következő két év során folyó versengésben dől majd el az egyetlen űrhajós hely sorsa. Thiele-Eich 2017 áprilisában 400 jelölt közül került be a programba Nicola Baumann vadászpilótával együtt. Miután Baumann kiszállt a programból, a válogató zsűri egyhangúlag szavazott bizalmat Suzanna Randall számára.

„Örömünkre szolgál, hogy Suzanna Randall asztrofizikusi képesítésének köszönhetően azonnal be tudott szállni a kiképzésbe.” – mondta el az Astronautin program kezdeményezője, Claudia Kessler.

Randall és Thiele-Eich kiképzését az Airbus vállalat támogatja. A HYVE nevű vállalat jelenleg együtt dolgozik az Astronautinnal egy sok kihívást jelentő közösségi finanszírozási kampányon. Ötleteket és megoldásokat fejlesztenek az első német űrhajósnő űrutazásának finanszírozására. A sajtótájékoztatót a berlini IWG Isolier Wendt GmbH vállalat támogatta.

[1] A nemzetközi Űrállomás (International Space Station – ISS) egy lakható mesterséges hold, amit európai országok, az Amerikai Egyesült Államok, Oroszország, Japán és Kanada működtetnek. A 360 tonnás űrállomás hermetikusan szigetelt lakható tere 820 köbmétert tesz ki, ami hat űrhajós lakhatásának, és számos tudományos műszer működésének nyújt teret. Az űrállomást 1998 novemberében kezdték építeni.

[2] A NASA/ESA Hubble űrtávcsövénél tízszer nagyobb felbontású ALMA számos kozmikus eredetünkkel kapcsolatos alapvető kérdésre keresi a választ. Az óriási antennák hatalmas hálózata a csillagok építőköveit, bolygórendszereket és galaxisokat kutat, és keresi az élet nyomait a világűrben. A csúcstechnológiájú ALMA tudományos céljainak eléréséhez az üzemeltetőknek az Andok magashegyi környezetének kihívásait is le kell küzdeniük.

Az ESO a legfontosabb kormányközi csillagászati szervezet Európában, és messze a legeredményesebb földfelszíni csillagászati obszervatórium az egész világon. Tizenhat tagország támogatja: Ausztria, Belgium, Brazília, Csehország, Dánia, az Egyesült Királyság, Finnország, Franciaország, Hollandia, Lengyelország, Németország, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Svájc és Svédország. Ezt a sort  egészíti ki az ESO obszervatóriumainak befogadóországaként Chile, valamint stratégiai partnerként Ausztrália. Az ESO ambiciózus programja hatékony földi megfigyelő műszerek tervezésére, kivitelezésére és működtetésére fókuszál, lehetővé téve a csillagászoknak, hogy fontos tudományos felfedezéseket tegyenek. Az ESO vezető szerepet játszik csillagászati együttműködések elősegítésében és szervezésében. Az ESO három világszínvonalú megfigyelő helyet tart fenn Chilében. Ezek: La Silla, Paranal és Chajnantor. Paranalon üzemel a Nagyon Nagy Teleszkóp (VLT), a világ legkorszerűbb látható hullámhosszakon üzemelő csillagászati obszervatóriuma, és két égboltfelmérő távcső. A világ legnagyobb égboltfelmérő teleszkópja, a VISTA az infravörös hullámhossztartományban működik, míg a VLT Égboltfelmérő Távcső az optikai hullámhosszak legnagyobb dedikált égboltfelmérő műszere. Az ESO vezető résztvevő az ALMA-együttműködésben, ami jelenleg a legnagyobb létező csillagászati projekt. Mindezeken túl épül már a Paranalhoz közeli Cerro Armazones tetején az ESO 39-méteres Rendkívül Nagy Távcsöve (ELT) is. Ez lesz a világ „égre néző legnagyobb szeme”.

Claudia Kessler