eso1809hu — Képrovat

Egy csillagbölcső mélye az ALMA felvételén

2018. március 7., Budapest

Az Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) és további távcsövek felvételeiből állították össze a csillagászok ezt a lenyűgöző felvételt az Orion-köd belsejének szálas szerkezetéről. Az új részletek a felvételen tüzes vörös színben ragyognak, valójában azonban olyan hideg helyek ezek, amelyek megfigyeléséhez az ALMA képességeire van szükség.

Ez a lenyűgöző felvétel a Földtől 1350 fényévre lévő híres és jól ismert csillagkeletkezési tartomány, az Orion-köd egy részletét ábrázolja szokatlan formában. A hamisszínes felvételen vörössel jelenítették meg az Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) rádiótávcső-hálózat és a 30 méteres IRAM távcső mozaikfelvételét, míg az ESO Nagyon Nagy Teleszkóp (Very Large Telescope – VLT) HAWK-I műszerével rögzített, jobban ismert részleteket kék szín ábrázolja. A bal felső sarokban látható kékesfehér csillagok a Trapéz-halmaz tagjai – ezek mindössze néhány millió éves fiatal forró csillagok.

A felvétel hosszú, leheletfinom szálai olyan hideg gázfelhők, melyek csak milliméteres hullámhosszakon dolgozó távcsövekkel figyelhetőek meg. Sem az optikai, sem az infravörös távcsövek nem látják ezeket, így az ALMA szinte az egyetlen műszer, amellyel megpillanthatóak. Ezekben a hideg, saját gravitációjuk hatására összehúzódó régiókban, ott ahol a sűrűség kellően naggyá válik, csillagkezdemények, vagyis protocsillagok jönnek létre.

A csillagászok a gázszálak szerkezetének és összetételének tanulmányozása céljából készítették ezeket a felvételeket. Az ALMA segítségével konkrétan a diazeníliumgáz (N2H+) nyomait keresték, ami ezeknek a szerkezeteknek az egyik alkotóeleme. A csillagászok a feltárt hálózatban összesen 55 szálat azonosítottak.

Az Orion-köd az egyik hozzánk legközelebbi nagy csillagkeletkezési tartomány, így ez a csillagok születését és korai fejlődését tanulmányozó asztrofizikusok egyik kedvenc célpontja. Az ESO távcsöveivel is sokszor megfigyelték már ezt a , amiről már több sajtóközlemény és fotó is napvilágot látott (itt, itt és itt).

A bemutatott felvétel az ALMA és az IRAM távcsövek 296 különálló felvételéből állt össze, így ez az egyik legnagyobb felbontású valaha készült mozaikfelvétel egy csillagbölcsőről a milliméteres hullámhosszakon [1].

[1] Az Orion-ködről korábban készült mikrohullámú mozaikfelvételek mind egyedi távcsőantennákkal, például az APEX-szel készültek. Az ALMA és IRAM új felvételei interferometriai módszerrel, vagyis több, egymástól távoli antenna jeleinek kombinálásával készültek, ennél fogva ezek sokkal részletgazdagabbak.

Az ESO a legfontosabb kormányközi csillagászati szervezet Európában, és messze a legeredményesebb földfelszíni csillagászati obszervatórium az egész világon. Tizenhat tagország támogatja: Ausztria, Belgium, Brazília, Csehország, Dánia, az Egyesült Királyság, Finnország, Franciaország, Hollandia, Lengyelország, Németország, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Svájc és Svédország. Ezt a sort  egészíti ki az ESO obszervatóriumainak befogadóországaként Chile, valamint stratégiai partnerként Ausztrália. Az ESO ambiciózus programja hatékony földi megfigyelő műszerek tervezésére, kivitelezésére és működtetésére fókuszál, lehetővé téve a csillagászoknak, hogy fontos tudományos felfedezéseket tegyenek. Az ESO vezető szerepet játszik csillagászati együttműködések elősegítésében és szervezésében. Az ESO három világszínvonalú megfigyelő helyet tart fenn Chilében. Ezek: La Silla, Paranal és Chajnantor. Paranalon üzemel a Nagyon Nagy Teleszkóp (VLT), a világ legkorszerűbb látható hullámhosszakon üzemelő csillagászati obszervatóriuma, és két égboltfelmérő távcső. A világ legnagyobb égboltfelmérő teleszkópja, a VISTA az infravörös hullámhossztartományban működik, míg a VLT Égboltfelmérő Távcső az optikai hullámhosszak legnagyobb dedikált égboltfelmérő műszere. Az ESO vezető résztvevő az ALMA-együttműködésben, ami jelenleg a legnagyobb létező csillagászati projekt. Mindezeken túl épül már a Paranalhoz közeli Cerro Armazones tetején az ESO 39-méteres Rendkívül Nagy Távcsöve (ELT) is. Ez lesz a világ „égre néző legnagyobb szeme”.

Szabó Róbert