eso1820hu — Tudományos közlemények

Az ESO VLT távcsőegyüttese az `Oumuamua vártnál gyorsabb mozgását mérte

Az új eredmények arra utalnak, hogy a csillagközi vándor `Oumuamua inkább üstökös lehet

2018. június 27.

A Naprendszerben felfedezett első csillagközi objektum, az `Oumuamua a vártnál gyorsabban távolodik a Naptól. A rendellenes viselkedést a ESO chilei VLT távcsőegyüttesét is használó világméretű csillagászati együttműködés keretében állapították meg. Az új eredmény arra utal, hogy az `Oumuamua nagy valószínűséggel nem kisbolygó, hanem csillagközi üstökös. A felfedezésről beszámoló cikk a Nature magazinban jelenik meg.

Az `Oumuamua – a Naprendszerben felfedezett első csillagközi objektum – 2017. októberi megtalálása [1] óta szoros ellenőrzés alatt áll. Most az ESO VLT távcsőegyüttese és más obszervatóriumok által gyűjtött adatok alapján egy nemzetközi csillagászcsoport megállapította, hogy az objektum az előre jelzettnél gyorsabban mozog. A mért sebességtöbblet csekély, és az `Oumuamua a Nap gravitációs vonzása miatt még mindig lassul, de nem olyan ütemben, ahogyan azt az égi mechanika jelzi.

A Marco Micheli (Európai Űrügynökség) által vezetett kutatócsoport több lehetséges forgatókönyvet is felvázolt a különleges csillagközi látogató vártnál nagyobb sebességének magyarázatára. Ezek közül a legvalószínűbb, hogy az `Oumuamua felszínéről a napsugárzás hatására anyag távozik – ez az ún. kigázosodás [2] jelensége. Az anyag kidobódása által keltett tolóerő csekély mértékű, de állandó hajtást biztosít, amely az `Oumuamuát a vártnál gyorsabban, 2018. június 1-jén mintegy 114000 km/h sebességgel tolja kifelé a Naprendszerből.

A kigázosodás az üstökösök tipikus viselkedése, és ellentmond az `Oumuamua korábbi besorolásának, miszerint az csillagközi kisbolygó lenne. „Azt gondoljuk, hogy egy kicsi, furcsa üstökös” – magyarázta Marco Micheli. „Az adatokból azt látjuk, hogy a tolóerő a Naptól távolodva egyre csökken, ez pedig az üstökösökre jellemző.

A napsugárzás által felmelegített üstökösök port és gázt bocsátanak ki, amelynek egy részéből az ún. kóma alakul ki körülöttük, másik része pedig a jellegzetes csóvát hozza létre. A kutatócsoportnak azonban a kigázosodás ezen látható bizonyítékait nem sikerült detektálnia.

Egyáltalán nem láttunk se port, se kómát, se csóvát, ami teljességgel szokatlan” – magyarázta a cikk egyik társszerzője, Karen Meech (University of Hawaii, USA). Meech vezette a felfedező csoport `Oumuamua természetének feltárásával kapcsolatos munkáját 2017-ben. „Úgy véljük, hogy az `Oumuamua szokatlanul nagy, durva porszemcséket bocsáthat ki.

A csoport szerint a legtöbb üstökös felszínét borító finom porszemcsék az `Oumuamua csillagközi útja során erodálódhattak, és csak a nagyobb szemcsék maradhattak meg. Ezekből a nagyobb részecskékből álló felhő ugyan nem lenne elég fényes ahhoz, hogy detektálhassuk, de az `Oumuamua sebességének nem várt változását megmagyarázhatná.

Az `Oumuamuával kapcsolatban nem csak a feltételezett kigázosodás az egyetlen megoldatlan rejtély, ugyanilyen talányos a csillagközi eredete is. A csoport az új észleléseket eredetileg azért végezte, hogy pontosan meghatározzák az `Oumuamua pályáját, abban a reményben, hogy azt egészen a szülő csillagrendszerig vissza tudják vezetni. Az új eredmények azonban azt jelzik, hogy ez még a vártnál is nagyobb kihívás lesz.

A rejtélyes csillagközi vándor valódi természete talán soha nem derül ki” – vonja le a végkövetkeztetést a csoport egyik tagja, Olivier Hainaut, az ESO csillagásza. „Az `Oumuamua most detektált sebességtöbblete sokkal nehezebbé teszi pályájának visszakövetését a szülőcsillagáig.

[1] Az `Oumuamua (ejtsd: Omuamua) felfedezése a hawaii Haleakala Obszervatórium Pan-STARSS távcsövének érdeme. Nevének jelentése hawaii nyelven „felderítő”, és arra utal, hogy ez az első ismert csillagközi eredetű objektum, amely behatolt a Naprendszerbe. A legelső észlelések arra utaltak, hogy kicsiny, elnyúlt objektumról van szó, amelynek színe nagyon hasonló az üstökösökéhez.

[2] A csoport több elképzelést is megvizsgált a nem várt sebességváltozás magyarázatára. Elemezték, vajon a Nap sugárnyomása, a Jarkovszkij-hatás, vagy súrlódásszerű effektusok magyarázhatják-e a megfigyeléseket. Azt is ellenőrizték, hogy a sebességtöbbletet okozhatta-e valamilyen impulzusszerű esemény (például egy ütközés), esetleg az `Oumuamua kettőssége, vagy mágnesezettsége. Szintén elvetették azt a kevéssé valószínű elméletet, hogy az `Oumuamua egy csillagközi űrhajó: a sebesség folyamatos és egyenletes változása nem a tolóerő jellemző tulajdonsága, de az is az objektum mesterséges volta ellen szól, hogy mindhárom tengely körül bukdácsol.

A csoport az eredményeket a „Non-gravitational acceleration in the trajectory of 1I/2017 U1 (`Oumuamua)” c. szakcikkben ismerteti, amely a Nature magazin 2018. június 27-i számában jelent meg.

A tanulmányt jegyző nemzetközi csillagászcsoport tagjai: Marco Micheli (European Space Agency & INAF, Olaszország), Davide Farnocchia (NASA Jet Propulsion Laboratory, Egyesült Államok), Karen J. Meech (University of Hawaii Institute for Astronomy, Egyesült Államok), Marc W. Buie (Southwest Research Institute, Egyesült Államok), Olivier R. Hainaut (European Southern Observatory, Németország), Dina Prialnik (Tel Aviv University School of Geosciences, Izrael), Harold A. Weaver (Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory, Egyesült Államok), Paul W. Chodas (NASA Jet Propulsion Laboratory, Egyesült Államok), Jan T. Kleyna (University of Hawaii Institute for Astronomy, Egyesült Államok), Robert Weryk (University of Hawaii Institute for Astronomy, Egyesült Államok), Richard J. Wainscoat (University of Hawaii Institute for Astronomy, Egyesült Államok), Harald Ebeling (University of Hawaii Institute for Astronomy, Egyesült Államok), Jacqueline V. Keane (University of Hawaii Institute for Astronomy, Egyesült Államok), Kenneth C. Chambers (University of Hawaii Institute for Astronomy, Egyesült Államok), Detlef Koschny (European Space Agency, European Space Research and Technology Centre, & Technical University of Munich, Németország), és Anastassios E. Petropoulos (NASA Jet Propulsion Laboratory, Egyesült Államok).

Az ESO a legfontosabb kormányközi csillagászati szervezet Európában, és messze a legeredményesebb földfelszíni csillagászati obszervatórium az egész világon. Tizenhat tagország támogatja: Ausztria, Belgium, Csehország, Dánia, az Egyesült Királyság, Finnország, Franciaország, Hollandia, Lengyelország, Németország, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Svájc és Svédország. Ezt a sort  egészíti ki az ESO obszervatóriumainak befogadóországaként Chile, valamint stratégiai partnerként Ausztrália. Az ESO ambiciózus programjának fő célkitűzése hatékony földi megfigyelő műszerek tervezése, kivitelezése és működtetése fókuszál annak érdekében, hogy a csillagászok élvonalbeli fontos tudományos felfedezéseket tehessenek. Az ESO vezető szerepet játszik csillagászati együttműködések elősegítésében és szervezésében. Az ESO három világszínvonalú megfigyelő helyet tart fenn Chilében. Ezek: La Silla, Paranal és Chajnantor. Paranalon üzemel a Nagyon Nagy Távcső (VLT), a világ legkorszerűbb látható hullámhosszakon üzemelő csillagászati obszervatóriuma, és két égboltfelmérő távcső. A világ legnagyobb égboltfelmérő teleszkópja, a VISTA az infravörös hullámhossztartományban működik, míg a VLT Égboltfelmérő Távcső az optikai hullámhosszak legnagyobb dedikált égboltfelmérő műszere. Az ESO vezető résztvevő az ALMA-együttműködésben, ami jelenleg a legnagyobb létező csillagászati projekt. Mindezeken túl épül már a Paranalhoz közeli Cerro Armazones tetején az ESO 39-méteres Rendkívül Nagy Távcsöve (ELT) is. Ez lesz a világ „égre néző legnagyobb szeme”.

E-mail: ohainaut@eso.org