Exobolygók

Naprendszeren kívüli bolygók nyomában

"A HARPS által felfedezett kicsiny jeleket a legtöbb mai spektrográf képtelen lenne megkülönböztetni az ’egyszerű zajtól"

Michel Mayor, Gendi Csillagvizsgáló, az első fősorozatbeli csillag körül keringő exobolygó társfelfedezője

A Naprenceren kívüli bolygók keresése kulcsfontosságú része az emberiség talán legmélyebb kérdésének: egyedül vagyunk-e az Univerzumban? Az ESO csillagvizsgálói olyan egyedi műszerarzenállal vannak felszerelve, amellyel képesek megtalálni, tanulmányozni és követni az úgynevezett ’exobolygókat’.

A VLT segítségével a csillagászoknak először volt lehetőségük-közvetlen fénykép elkészítésével azonosítani egy Naprendszeren kívüli bolygó halvány fényét. Ez az új objektum egy óriásbolygó, ami nagyjából ötször nagyobb tömegű mint a Jupiter. Ez az észlelés az első nagy lépés a modern asztrofizika egyik legfontosabb célja felé, hogy meghatározzuk milyen fizikai szerkezet és kémiai összetétel jellemző az óriás-, és a Föld-típusú bolygókra. Lásd ESO Press Release eso0507.

A HARPS segítségével a csillagászok nem kevesebbm mint négy a Neptunusznál kisebb tömegű exobolygót fedeztek fel, beleértve egy két földtömegűt – a legkisebb valaha felfedezettet - és egy hét földtömegűt ami a csillag lakható zónájában található. Ez a bolygó körülbelül hatvanhat nap alatt kerüli meg a csillagát. A csillagászok úgy elképzelhetőlnek tartják, hogy ezen a bolygón óceánok vannak. A felfedezés áttörő eredmény a potenciális élethordozó bolygók keresésében. Lásd ESO Science Release eso0915.

Egy másik La Sillán található teleszkóp, egy egész Földre kiterjedő hálózat részeként, a mikrolencse-hatás néven ismert innovatív technikát alkalmazza. Ez az összefogás az egyik eddigi legföldszerűbb exobolygó felfedezéséhez vezetett. Ez a bolygó csak ötször nehezebb mint a Föld, tíz év alatt kerüli meg az anyacsillagát, és szinte biztos hogy sziklás vagy jeges felszíne van. Lásd ESO Science Release eso0603.