Fekete lyuk galaxisunk közepén

"Minden eddiginél élesebb képekre volt szükségünk ahhoz, hogy rendezni tudjuk a kérdést, vajon valamilyen más objektum, avagy tényleg egy feketelyuk lehet galaxisunk közepében, és ennek eldöntéséhez használtuk az ESO VLT műszerét is. Ezzel a feketelyukak vizsgálatának kora végre elkezdődött!"

Reinhard Genzel, a Max-Planck Intézet Űrfizikai Központjának igazgatója

Vajon mi található a Tejútrendszer közepében? A csillagászok már hosszú ideje gyanítják, hogy egy fekete lyuk lapul a galaxis szívében, de egészen idáig ez nem nyert bizonyítást. A galaxis centrumának 15 évnyi rendszeres vizsgálata után a La Silla Paranal Obszervatórium tudósai végre meggyőző bizonyítékhoz jutottak.

A csillagok a Tejút közepén olyan sűrűn helyezkednek el, hogy egy különleges képkészítő technikára volt szükség – úgy, mint adaptív optika –, a VLT felbontásának növeléséhez. A csillagászoknak lehetőségük volt rendkívüli pontossággal megfigyelni önálló csillagokat, ahogy azok a galaxis közepe körül mozognak. A pályájuk egyértelműen mutatta, hogy erős gravitációs tér fogságban keringenek a szuper-nagytömegű feketelyuk körül, ami nagyjából három milliószor nagyobb tömegű, mint a mi Napunk. A VLT mérései azt is kimutatták, hogy szabályos időközönként infravörös felvillanások figyelhetőek meg a régióból. Bár a jelenség pontos oka ismeretlen, a megfigyelők arra gondolnak, hogy a fekete lyuk nagyon gyorsan forog. Akármi is történik, a feketelyuk élete nem lehet valami nyugalmas. Lásd ESO közlemény eso0846, ESO közlemény eso0226, és ESO közlemény eso0330.

A csillagászok más galaxisok centrumát is megfigyelték a VLT segítségével, s mindenhol egyértelmű jelét találták a fekete lyukaknak. Az NGC 1097 jelű aktív galaxisban eddig soha nem látott részletességgel tárult fel egy szálakból álló komplex hálózat, amint a centrumba spiráloznak, és első alkalommal nyújtottak bizonyítékot arról, ahogyan az anyag a galaxis belsőrészéből egészen a magba szállítódik. Lásd ESO közlemény eso0109, ESO közlemény eso0319, ESO közlemény eso0414, ESO közlemény eso0529, ESO közlemény eso0534.