Fekete lyuk Galaxisunk középpontjában

Mi van a Tejútrendszer középpontjában? A csillagászok hosszú ideje feltételezik, hogy fekete lyuk rejtőzik a Galaxis szívében, de eddig nem lehettek benne biztosak. Az ESO La Silla Paranal Obszervatóriumának távcsöveivel tizenöt év rendszeres megfigyelései révén először jutottak perdöntő bizonyítékhoz a kérdésben.

A Tejútrendszer középpontjában a csillagok sűrűsége olyan nagy, hogy speciális leképezési technikákat, köztük adaptív optikát kellett bevetni, hogy a VLT felbontását megnöveljék. A csillagászok eddig elképzelhetetlen pontossággal voltak képesek követni az egyedi csillagok mozgását, amint a Galaxis középpontja körül keringenek. A pályájuk egyértelműen megmutatta, hogy egy szupernagy-tömegű fekete lyuk hihetetlenül erős gravitációs terében mozognak, aminek a tömege majdnem három milliószor nagyobb a Napénál. A VLT megfigyelések azt is felfedték, hogy a régióban szabályos időközönként felfényesedések látszanak az infravörös tartományban. Bár a jelenség pontos oka máig nem ismert, a megfigyelők feltételezik, hogy a fekete lyuk gyorsan forog. Bármi is az ok, az bizonyos, hogy a fekete lyuk élete egyáltalán nem békés és eseménymentes. További információt talál a következő ESO Sajtóközleményekben: eso1332, eso1151, eso0846, eso0226 és eso0330.

A csillagászok a VLT segítségével a saját galaxisunkon kívüli csillagvárosok centrális vidékét is tanulmányozzák, ahol szintén egyértelmű, szupermasszív fekete lyukakra utaló nyomokat találtak. Az NGC 1097 jelű aktív galaxisban soha nem látott részletességgel tárták fel a galaxis középpontja felé spirálozó anyag összetett szálas szerkezetét, és valószínűleg első ízben sikerült részletesen megfigyelni a galaxis külső részeiből egészen a centrumig áramló anyag mozgását vezérlő folyamatokat. További részletek az következő ESO Sajtóközleményekben: eso0109, eso0319, eso0414, eso0529, és eso0534.

"Minden eddiginél élesebb képekre volt szükségünk, hogy végre eldöntsük a kérdést, hogy fekete lyukon kívül bármi más konfiguráció elképzelhető e [a Galaxis középpontjában], és ebben nagyban számítottunk az ESO VLT távcsövére. Ezzel a fekete lyukak fizikájának megfigyelésének korszaka valóban elkezdődött!"

Reinhard Genzel, a Max-Planck Institute for Extraterrestrial Physics igazgatója