APEX

Új csúcsok a szubmilliméteres csillagászatban

Az ESO által üzemeltetett Atacama Pathfinder Experiment távcső, az APEX a Föld egyik legmagasabban elhelyezkedő obszervatóriumában, az Atacama-sivatagban 5100 m magasságban fekvő Chajnantor-fennsíkon működik.

Az APEX egy 12 méter átmérőjű, a rádiótartomány és az infravörös hullámhosszak közötti milliméteres és szubmilliméteres tartományban működő távcső. A szubmilliméteres csillagászat a hideg és poros égitestekre, valamint a nagyon távoli világegyetemre nyit ablakot. Ezeknek az égitesteknek a gyenge jeleit azonban a Föld légkörének páratartalma jelentős részben elnyeli. A Chajnantor-fennsík ideális helyszín egy ilyen műszernek, mivel a bolygó egyik legszárazabb vidékén található, és 2400 m-rel magasabban fekszik, mint az ESO Very Large Telescope (VLT) műszerei a Cerro Paranal obszervatóriumban, de még a Mauna Kea obszervatóriumainál is 750 m-rel van magasabban.

ÉLŐ közvetítés az APEX távcsőtől

Webcam | 18 Jul 2017 09:03 CEST
LIVE

LIVE image of APEX (18 Jul 2017 09:03 CEST)

Webcam | 18 Jul 2017 09:03 CEST
LIVE

APEXcam LIVE (Webcam | 18 Jul 2017 09:03 CEST)

Virtuális séta a Chajnantor fennsíkon

Virtual Tour at the Chajnantor Plateau

A képre kattintva virtuális sétát tehetünk a Chajnantor-fennsíkon és környékén.

Az APEX a déli félteke legnagyobb szubmilliméteres hullámhosszakon működő távcsöve. Számos különböző detektorral áll a megfigyelő csillagászok rendelkezésére. A legfontosabb közülük a LABOCA(Large APEX Bolometer Camera). A LABOCA egy nagyon érzékeny hőmérséklet-detektorokból, vagyis bolométerekből alkotott mátrix, amely a szubmilliméteres hullámhosszakra érzékeny. A majdnem 300 egyedi képpontból álló érzékelő a legnagyobb felbontású ilyen műszer a világon. Az egyes képpontok detektorai képesek a nagyon kicsiny hőmérséklet-ingadozások érzékelésére is, ám ehhez azokat 0,3 °C-on belül az abszolút nulla fok közelébe, dermesztő –272,85 °C-ra le kell hűteni. A LABOCA rendkívüli érzékenységének és a telehold korongjának egyharmadát kitevő nagy látómezejének köszönhetően a szubmilliméteres világegyetem megfigyelésének értékes képalkotó eszköze.

Az APEX az ESO és nemzetközi partnerei által a Chajnantor-fennsíkon működtetett ALMA, az Atacama Large Millimeter/submillimeter Array nevű forradalmi műszeregyüttesének előfutára volt. Magát az APEX távcsövet az ALMA projekt egyik prototípus-antennájából alakították ki. Az ALMA az APEX által felfedezett számos célpontot nagyon részletesen tudja majd vizsgálni.

Az APEX a Max-Planck-Institut für Radioastronomie (MPIfR, 50%), az Onsala Űrkutatási Obszervatórium (OSO, 23%) és az ESO (27%) közötti együttműködésben valósult meg. A távcsövet az ESO üzemelteti.

Az APEX tudományos lehetőségei

A szubmilliméteres csillagászat a tudomány viszonylag feltáratlan határterülete, és a világegyetem olyan jelenségei figyelhetők meg általa, amelyek a sokkal részletesebben vizsgált optikai és infravörös hullámhossztartományokban nem láthatóak. A „hideg világegyetem” megfigyelésének ideális eszköze. A mindössze néhányszor tíz kelvin hőmérsékletű hatalmas hideg csillagközi anyagfelhők éppen ebben a hullámhossztartományban sugároznak a legerősebben. A csillagászok ezeken a hullámhosszakon tanulmányozhatják ezeknek a molekulafelhőknek, a csillagok szülőhelyeiül szolgáló sűrű kozmikus por- és gázfelhőknek a kémiai összetételét és fizikai tulajdonságaikat. Az Univerzum ezen régiói látható fényben gyakran nem világítanak, és a csillagközi por elfedi őket. Ezzel szemben a milliméteres és szubmilliméteres színképtartományban feltűnően ragyognak. Ez a hullámhossztartomány szintén ideális az univerzum legkorábbi és legtávolabbi galaxisainak tanulmányozására, amelyek fénye ebben a hosszú hullámhossztartományban látszik a kozmikus vöröseltolódás miatt.

Tudományos célok

Asztrokémia, a hideg világegyetem tanulmányozása.

További információk az APEX tudományos munkájáról

További tudnivalók az APEX távcsőről

Gyorsított felvétel az APEX-ről

View larger timelapse

APEX előzetes

Az APEX Trailer letöltése más formátumban.

APEX